Renault 19 -92 som inte tänder
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 -92 som inte tänder
Jag har fått problem med min Renault 19 -92. Helt plötsligt ville den inte starta...den tänder inte och inga problem m tändstiften. Någon sa att det var ett vanligt fel på R19 men jag har inte hittat något bra mekaniker i Stockholm som är lite intresserad.
Kan det va något med bensin pumpen, är det någon som känner till någon
bra mekaniker?
Alla tips o erfarenheter emottages tacksamt.
Mvh Sussie
Kan det va något med bensin pumpen, är det någon som känner till någon
bra mekaniker?
Alla tips o erfarenheter emottages tacksamt.
Mvh Sussie
Susanne Lindh
Pumpen går igång så fort jag sätter på tändningen.Tony wrote:låter pumpen när du vrider på tändningen ?? skall låte ett litet tag när man vrider på tändningen..
Vid de tillfällen motorn startar så hör man att pumpen går hela tiden och man undrar då om det är pumpen eller något annat som falerar.
Vad jag förstår så skall pumpen stanna när trycket är uppe för att sedan då och då skicka iväg bränsle när motorn kallar på det. Eller fungerar det annorlunda på en sådan här bil.
Hur ringar man in felet, det är ju inte kul att byta en dyr pump om det sen inte är den det beror på?
Har du ett tips så vore jag mycket tacksam.
Sussi
Susanne Lindh
När du vrider på tändningen så skall pumpen låta. Om du sedan låter tändningen vara på stå så tystnar den när du sedan vrider på startmotorn och bilen går igång så pumpar pumpen igen annars så skulle ju inte bilen gå. man brukar ju inte höra pumpen när man kör men den pumpar hela tiden.
Har du kollat gnistan? har du gnista ocjk bilen inte startar så ligger felet antagligen på bensintillförseln
Har du kollat gnistan? har du gnista ocjk bilen inte startar så ligger felet antagligen på bensintillförseln
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Pumpen brukar gå kontinuerligt när motorn går. Det nog svårt att höra pumpen samtidigt som startmotorn går, men går inte pumpen så lär bilen inte starta.Sussie wrote:Pumpen går igång så fort jag sätter på tändningen.
Vid de tillfällen motorn startar så hör man att pumpen går hela tiden och man undrar då om det är pumpen eller något annat som falerar.
Vad jag förstår så skall pumpen stanna när trycket är uppe för att sedan då och då skicka iväg bränsle när motorn kallar på det. Eller fungerar det annorlunda på en sådan här bil.
Sussi
Jag vet inte specifikt hur det fungerar på en Renault 19, men det finns någonting som talar om för insprutningssystemet hur fort motorn snurrar. Oftast samma anordning som förser tändsystemet med den informationen.
Som Mange säger bör du kolla att du har gnista. Om du inte har gnista och pumpen inte går när startmotorn går kan det vara problem med en vevvinkelgivare.
Erik Avemo, Södertälje
Gnistan är ok och när motorn går så hör jag tydligt pumpen, det har jag inte hört på detta sättet förut.
Vid ett tillfälle när motorn startade sade en person att jag skulle vända startnyckeln och hör och häpna motorn startar.
Var detta en tillfällighet eller finns det någon slags stöldskydd som styres av ett chips i nyckeln. Fanns detta redan på 90-talet eller är det slumpen som spelar ett spratt. Det står inte något om detta i instruktionsboken.
Om det nu skulle vara pumpen, hur svårt är det att byta densamma, det är den modellen som sitter i tanken.
Vid ett tillfälle när motorn startade sade en person att jag skulle vända startnyckeln och hör och häpna motorn startar.
Var detta en tillfällighet eller finns det någon slags stöldskydd som styres av ett chips i nyckeln. Fanns detta redan på 90-talet eller är det slumpen som spelar ett spratt. Det står inte något om detta i instruktionsboken.
Om det nu skulle vara pumpen, hur svårt är det att byta densamma, det är den modellen som sitter i tanken.
Susanne Lindh
Nej, nyckeln har inte så avancerad teknik.
det finns två typer av bränsletankar på 19, en med ett hål uppepå och en med två.
om du öppnar bakluckan och lyfter på mattan så hittar du ett gummilock längst in. lyft på det och kika ner så ser du om du har ett eller två, det sitter ett rakt under, är det tvåhålsvarianten finns det ett på passagerarsidan (höger i färdriktningen) om det första.
jag vet inte hur det ser ut på enhålsvarianten, men den med två hål har pumpen i det hål som inte går att komma åt genom hålet i bagageutrymmet, vilket innebär att man får sänka ner tanken eller kapa plåten (vilket jag inte förespråkar)
det finns två typer av bränsletankar på 19, en med ett hål uppepå och en med två.
om du öppnar bakluckan och lyfter på mattan så hittar du ett gummilock längst in. lyft på det och kika ner så ser du om du har ett eller två, det sitter ett rakt under, är det tvåhålsvarianten finns det ett på passagerarsidan (höger i färdriktningen) om det första.
jag vet inte hur det ser ut på enhålsvarianten, men den med två hål har pumpen i det hål som inte går att komma åt genom hålet i bagageutrymmet, vilket innebär att man får sänka ner tanken eller kapa plåten (vilket jag inte förespråkar)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Ett vanligt fel är att kolet som sitter mitt i fördelarlocket bränner fast, då blir det gnista ut till stiften ibland, ibland inte.. Fast symptomet är mer att gå ryckigt och tjuvstanna än att startvägra. Värt att kolla iaf
Kolet ska fjädra ut typ 5mm då man lossar locket och gå lätt att trycka in med ett finger
Sen är det mer eller mindre standard att gummislangen till map-sensorn får torrsprickor, kan nog bli startvägran om det är riktigt illa
Tanken är ganska lätt att ta ner, gjorde precis det på min för att rostkydda.
1. Försök köra tanken så tom som möjligt
2. Kör upp bakhjulen på klossar typ 5-10 cm höga
3. Plocka bort reservhjulet och konsolerna
4. Klipp bort slangklämmorna på gummislangen till fyllningsröret. Lirka bort slangen och täta till röret på tanken med plastpåse och gummiband så luktar det inte så mycket
5. Klossa under tanken och lossa de fyra bultarna runt om så kommer den ner. Slangar och kablar räcker till om man sänker tanken snett nedåt mot höger bakhjul
Se upp med bensinångorna bara, tänk på brand och hälsorisker
Kolet ska fjädra ut typ 5mm då man lossar locket och gå lätt att trycka in med ett finger
Sen är det mer eller mindre standard att gummislangen till map-sensorn får torrsprickor, kan nog bli startvägran om det är riktigt illa
Tanken är ganska lätt att ta ner, gjorde precis det på min för att rostkydda.
1. Försök köra tanken så tom som möjligt
2. Kör upp bakhjulen på klossar typ 5-10 cm höga
3. Plocka bort reservhjulet och konsolerna
4. Klipp bort slangklämmorna på gummislangen till fyllningsröret. Lirka bort slangen och täta till röret på tanken med plastpåse och gummiband så luktar det inte så mycket
5. Klossa under tanken och lossa de fyra bultarna runt om så kommer den ner. Slangar och kablar räcker till om man sänker tanken snett nedåt mot höger bakhjul
Se upp med bensinångorna bara, tänk på brand och hälsorisker