Renault 19, problem med handbroms

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MrLang
Posts: 5
Joined: 12 Jan 2006, 12:50
Location: Karlstad

Renault 19, problem med handbroms

Post by MrLang »

Jag har bytt skivor + belägg fram samt bromsbackar bak på min Renault 19 RT -96. Jag har luftat systemet ordentligt och fyllt på med bromsvätska, men jag tycker att bromsen tar lite långt ner iaf längre ner än vad den gjorde före bytet. Bromsarna tar dock väldigt bra, men det är lite störigt att pumpa så långt ner. Finns det nån orsak till detta eller är det bara att acceptera?

Jag har också problem med handbromsen efter bromsrenoveringen. Jag bytte backar och alla fjädrar i trummorna, smörjde upp leder och skruvade tillbaka självjusteringen i utgångsläget, men nu får jag den inte att spänna åt handbromsen. Har kört ca 30 mil efter bytet och även trampat hårt på bromsen, men den tar bara marginellt. Har läst lite trådar om att man, med R19 som har skivor bak, kan haka av vajern från oket, dra bak armen och bromsa hårt så spänner dom upp sig.
Vad kan man göra för att uppnå detsamma på R19 med trummor?
Poängen med självjustering är väl ändå att man ska slippa plocka isär och spänna åt handbromsen...
Renault 19 RT -96
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Om det fungerar motsvarande som på laguna så hjälper det att dra och släppa handbromsen ett stort antal gånger samtidigt som du trampar på bromspedalen. Det krävs några drag för att självjusteringen skall skruva ut sig. Möjligen har det även med pedalvägen att göra. Innan justermekanismen kommit ut är det längre för backarna att gå innan de träffar trumman.
Erik Avemo, Södertälje
MrLang
Posts: 5
Joined: 12 Jan 2006, 12:50
Location: Karlstad

Post by MrLang »

Ok, detta har jag nog inte prövat. Har suttit och dragit i handbromsen upp o ner ca 5000 ggr :roll: utan framsteg. Har även prövat att bromsa hårt som fan när jag är ute och kör, men detta hjälper inte heller.

Hoppas detta funkar så jag kan besiktiga den och sälja den.
Renault 19 RT -96
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Jag skruvar ut justerskruven så långt det går (trumman måste förstås gå att få på utan att man behöver ta i för kung och fosterland) innan jag sätter tillbaka trumman. Så behöver självjusteringen bara fixa det sista lilla... och skulle den inte göra det så funkar bromsarna hyfsat ändå.
Operationen funkar bäst om man först slipar bort eventuell kant på trummans insida.
Har du fått dit fjäderblecket som petar på tandhjulet rätt tro?
Funkar bakbromsarna alls förresten, på min så gav reduceringsventilerna inne i cylindrarna upp så det blev tji bromsverkan. Och då lär inte justeringen funka heller.. Kolla om trummorna känns varma efter några distinkta inbromsningar. Ska bli typ hälften så varma som skivorna fram om allt är ok.
Sen är det ett vanligt fel att packningarna i huvudcylindern börjar läcka, symptomet är att bromspedalen sjunker när man trampar lätt på bromsen.

18 år, 28000 mil, skramlar bara lite :P
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om felet ligger i att självjusteringen ej funkar så kan man kolla detta genom att dra åt parkbromsen och sedan trycka på pedalen. Tar det direkt och högt så får du kontrollera att självjusteringsstaget är i funktion.
Justeringen till bromsvajrarna skall inte ändras förän färdbromsen funkar perfekt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
MrLang
Posts: 5
Joined: 12 Jan 2006, 12:50
Location: Karlstad

Post by MrLang »

Jag har nu skruvat isär trummorna och undersökt detta närmare eftersom inget av tipsen som jag fått här har funkat. På höger bakhjul såg jag att självjusteringen fortfarande stod på det innersta läget såsom det var när jag skruvade dit det efter bromsbytet. På vänster hjul hade däremot justeringen skruvat ut sig bättre. Jag fixade till så att det var ungefär samma avstånd på bägge sidor. Nu har jag mycket bättre bromsverkan och en handbroms som tar väldigt bra.

Jag undrar bara varför justeringen inte har skruvat ut sig på ena hjulet? Försökte fatta hur justeringsmekanismen funkar, men fick inget riktigt bra grepp om det. Någon som vet detta och kan förklara?

Finns det en risk för att vänster justeringen inte kommer skruva ut sig mer när backarna slits ner eller var det bara den första inställningen som behövdes göra manuellt?
Renault 19 RT -96
Post Reply