Verktyg för att trycka tillbaka bromskolven bak (Scenic RX4)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Verktyg för att trycka tillbaka bromskolven bak (Scenic RX4)

Post by RX4 »

Hej,

Idag har jag haft en heldag i garaget där jag skulle byta alla fyra skivor, samt belägg. Tyvärr så fick jag bara hälften gjort. Fram var det inte så svårt med skivor och belägg, plus att man kunde pressa in kolven i bromsoket. Men bak, hur tusan lyckas man med det? Jag hade inget specialverktyg för detta, så jag provade att köra tving och skruva med polygrip. Jodå, nån millimeter eller två max, men sen var det omöjligt. Mina McGywer kunskaper om att göra verktyg fanns inte idag, så jag monterade tillbaka det gamla.

Jag såg att Biltema hade en sats med olika bromsverktyg för 349 spänn, men är det nåt där som kan passa? Det finns fyra "klackar" i kolven på RX4:an och jag såg att verktygen på Biltema hade två piggar i olika dimensioner. Någon som vet, eller någon som vet var jag kan få tag i en som enkom passar Renaulten?

Tack på forehand
Henrik
Henrik Röste - Boet
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Post by Anders J »

Jag vet inte hur det är på din modell, men på min Clio skruvar man in de bak, men det har du säkert redan kollat.
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Ajaj! Hoppas du inte har tagit i så att du har skadat gängan på kolven!

Som Anders skrev så ska du troligen skruva tillbaka kolven. Du skrev att du hade fyra klackar, jag tog en skruvmejsel och använde skaftet för att skruva tillbaka kolven med hjälp av spåren i kolven.

Har för mig att dessa klackar och "piggen" på beläggen bak är till för självjustering av handbromsen ska fungera :?: :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

på min LagII får man ta i för kungoch fosterland för att få in dom,för man måste både trycka HÅRT och skruva samtidigt,jag lyckades utan specialverktyg.. och ja piggarna är till så att självjusteringen skall funka fast det gör dom ändå inte i vårt klimat...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Hej,

Jodå, jag vet att det både är att trycka och att skruva. Jag provade med att använda en skruvtving och skruva med hjälp av polygrip (där det stack ut från gummidamasken, men det gick inte så långt såklart.

Så det jag mest undrar är om det funkar med ett "universalverktyg" för bromskolvsverktyg a'la biltema för att kunna skruvtrycka in det ordentligt.

Det går inte med en skruvmejsel. Man måste ha iaf två piggar som kan skruva under tryck.

Men nåt sånt här:

[img][img]http://img526.imageshack.us/img526/2489 ... olvro0.jpg[/img][/img]

Mvh / Henrik
Henrik Röste - Boet
Post Reply