Separat bränslemätare i R19
Moderator: Forumpolisen
Separat bränslemätare i R19
ja jag har en R19 -92 med fräddator och nu äre så att färddatorn har slutat fungerar och där med så ser jag ju inte hur mkt bensin det är kvar i tanken. så då undrar jag om det är någon som vet om det går att installera en separat bränsle mätare..jag har hittat en på bildelar med tankamatur men hur vet man om det passar och hur man gör? hoppas att nån kan förklara det för mig.
Det är inte så att du ska byta lampor i färddatorn
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kan du inte resetta den då? Den uppför sej konstigt om den varit strömlös.
Det går dessutom att låta den göra en självdiagnos på fel i dess system.
Det går dessutom att låta den göra en självdiagnos på fel i dess system.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Du får beskriva felsymtomet först.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ja det är ju så att bensinmätaren sitter i färddatorn och när jag skruvade hur mätarkonsolen så slutade färddatorn att fungerar. jag skulle bara byta några lampor och när jag satt ihop det igen så gick det inte att nollställa färdatorn och inget lyse finns det heller till den. så därför undrar jag om det går att sätta i en separat bränslemätare. tänkte om det är svårt eftersom att bränslemätaren är digital i orginalskick. undrar vad det sitter för forts tankamartur ner i tanken?Dennis wrote:Du får beskriva felsymtomet först.
färddatorn har en helt egen anslutning med massa (typ 20) tunna sladdar, grön kontakt om jag inte missminner mig. kontrollera så den sitter ordentligt fast.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Lamporna i displayen kan mycket väl gått sönder då du hade ur instrumentet.
Om det blinkar så skall du försöka att resetta den på samma sätt som vid ström bortfall, typ batteribyte. Du hade ju ur instrumentet och då måste den resettas för att den varit strömlös.
Jag har för mej att man skulle hålla nollningen vriden en längre stund, alternativt trycka på väljarfunktionen samtidigt. Det var så länge sedan jag gjorde något sådant på en 19 så jag har glömt.
Om det blinkar så skall du försöka att resetta den på samma sätt som vid ström bortfall, typ batteribyte. Du hade ju ur instrumentet och då måste den resettas för att den varit strömlös.
Jag har för mej att man skulle hålla nollningen vriden en längre stund, alternativt trycka på väljarfunktionen samtidigt. Det var så länge sedan jag gjorde något sådant på en 19 så jag har glömt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det har jag aldrig behövt göra, och jag har haft båda mina strömlösa ganska länge (minst över natten) de har lyst upp som vanligt fast blinkande, sen har man bara vridit som vanligt en gång så har de varit normala efter det. Det finns ju ett felsökningsläge man kan använda, men det hjälper knappast i detta fallet, då den använder färddatorn för att visa information från flödesgivaren mm..Dennis wrote:Lamporna i displayen kan mycket väl gått sönder då du hade ur instrumentet.
Om det blinkar så skall du försöka att resetta den på samma sätt som vid ström bortfall, typ batteribyte. Du hade ju ur instrumentet och då måste den resettas för att den varit strömlös.
Jag har för mej att man skulle hålla nollningen vriden en längre stund, alternativt trycka på väljarfunktionen samtidigt. Det var så länge sedan jag gjorde något sådant på en 19 så jag har glömt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Kan ha blandat ihop det med någon annan modell då, det var ju som sagt ett tag sedan man gjorde något åt en 19
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack så hemskt mkt för alla tips och råd men det är så att det inte går att vrida på nollställaren..vet ej hur den har kunnat sluta fungera och jag har kollat alla kablar bakom och allt sitter som det ska..har märkte till och med upp alla kablar så jag visste hur dom skulle sitta osv. man vill ju inte så gärna till och köpa en ny mätarkonsol. den är nog ganska dyr skulle jag tro :S fan det är så jävla irritarande jag har provat allt som går nu. har till och med byt lamporna till färddatorn men jag får det inte att fungerar (lysa) jag tycker ju att det skall lysa iaf fast det blinkar det har det alltid gjort vid strömfall. men nej det funkar inte iaf. NU undrar jag om det är någon som vet om det går att sätta in en separat bränslemätare. vet någon hur tankamaraturen ser ut. sitter det som ett "flöte" nere i tanken eller hur man nu skall förklara det. för så ser den tankamaturen ut som jag har hittat?? Behöver verkligen få veta detta så jag inte börjar med någon stor operation och skurvar lös en massa saker. har frågat närliggade renault verkstad men dom vet ju fan ingenting. HJÄLP!Dennis wrote:Kan ha blandat ihop det med någon annan modell då, det var ju som sagt ett tag sedan man gjorde något åt en 19
ja, det finns ett flöte i tanken, den styr en potentiometer vilket gör att du får utslag på bränslemätaren.
En dum fråga.. har du kollat alla säkringar? Provat att trycka och dra lite i nollställningspinnen? Personligen skulle jag nog försöka få i gång den du har.. annars hitta ett instrument på skroten med färddator..
Om du skriver lite mer om vad du har för bil, kanske jag kan fixa fram ett instrument till dig, jag har eventuellt både fas1 16v och fas2 8v över.
Vad är max på hastighet/varvtalsmätarna?
En dum fråga.. har du kollat alla säkringar? Provat att trycka och dra lite i nollställningspinnen? Personligen skulle jag nog försöka få i gång den du har.. annars hitta ett instrument på skroten med färddator..
Om du skriver lite mer om vad du har för bil, kanske jag kan fixa fram ett instrument till dig, jag har eventuellt både fas1 16v och fas2 8v över.
Vad är max på hastighet/varvtalsmätarna?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
jaha va bra för jag har en 16v fas 1. årsmodell 92. hastg: 240 och 80 max rpm.Joakim16v wrote:ja, det finns ett flöte i tanken, den styr en potentiometer vilket gör att du får utslag på bränslemätaren.
En dum fråga.. har du kollat alla säkringar? Provat att trycka och dra lite i nollställningspinnen? Personligen skulle jag nog försöka få i gång den du har.. annars hitta ett instrument på skroten med färddator..
Om du skriver lite mer om vad du har för bil, kanske jag kan fixa fram ett instrument till dig, jag har eventuellt både fas1 16v och fas2 8v över.
Vad är max på hastighet/varvtalsmätarna?
det hade varit bäst om du hade kunnat skicka bilder på den om du får fram en sån både på fram och baksida så blir det lättare för mig och se om det är rätt..
hur som helst om du råker hitta en sådan så skulle jag var väldigt tacksam. min email adress är: toxiz_thalin@hotmail.com