Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mange
Forumpolis

Post by mange »

Som de flesta redan vet så har jag varit i Gbg på träff med bilen och det gick bra... endast mindre fadäser... bromsarna får för sig att låsa efter att man åkt ett tag :roll: antar att det är något kajko på huvudbromscylindern.

Att åka parkbanan var riktigt kul... doffen höll i bra och om jag får på krängningshämmaren så blir det nog ändåbättre

Att den inte är någonlångfärdsvagn visste jag ju redan... ljudnivån i den är riktigt jobbig och efter man kliver ur så känner man sig nästan som bakfull :D men men det kostar att ligga på topp :D

Idolbild från banan
Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Doffen var supertuff Mange! :D Hoppas på en åktur 8) och kanske t.o.m. vågar hoppas på en provkörning i sommar? :shock: :oops: Hade varit görskoj (för att anknyta till den lokala dialekten på Sveriges framsida) :lol:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
mange
Forumpolis

Post by mange »

Klart du skall få en åktur samt provköra :D Har anmält mig till backrajset på classic car week. v31 så då skall jag spruta lite grus :D
Har satt i gummilister i den i helgen samt flyttat bak expansionskärlet. Blev faktiskt märkbart tystare i kupén med gummilisterna :D sedan när jag skulle hemmåt så hostade den till och vägrade starta (tror spolen har gett upp) fick då tra draghjälp hem till syrran (var inte så långt) och då lossnade kroken till repet och slog sönder kylaren :evil: så just nu så går den inte alls men det skall jag fixa i helgen 8).
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
mange
Forumpolis

Post by mange »

Sådär :D nu har jag bytt kylare i den.
hittade ingen 16 kylare (som satt där innan) men en beg fin alukylare... så när den var monterad (fick tillverka nya fästen) så läckte den som ett såll genom ena gaveln :cry: tog loss gaveln och upptäckte att de fyra lägsta cellerna var helt täta.... fick åka till biltema och köpa en ny kylare till en golf. efter lite ytterligare modifierande av fästen så fick jag dit den. allt verkar fungera men plåtar som styr luften efter kylaren behövs för att bilens temp går upp mot 100 grader vid landsvägskörning.

Bytte även tändkablar, kondensator och spole samtändrade tändningen så nu går den ännu bättre 8) varvar ur lättare samt mer vrid vid varv över 4000. 8)

Så nu går den igen :D
Image
trilskut

Post by trilskut »

den är frän, skitfrän
Krister malmqvist södermalm stockholm
mange
Forumpolis

Post by mange »

tackarr :D
Image
mange
Forumpolis

Post by mange »

Bättre begagnad generator är monterad. den andra ville inte vara med längre 8)
Image
mange
Forumpolis

Post by mange »

har som bekant haft problem med att bromsarna låste sig så jag rev ur huvudbromscylindern för att ta en titt...... cylindern såg bra ut (var lite gukkig) men det satt en bakventil i den (vilket det inte skall göra om man kör med skivor runt om) så jag renjorde och tog bort bakventilen.....och jävlades en stund med luftningen. tror att det blev bra....hitills så har iaf inte bromsarna låst sig :D
Image
mange
Forumpolis

Post by mange »

Vann pris i Sunne för bästa busbil 8) ....tack till alla som röstade på bilen :D
Påväg hem från sunne började huvudbromscylindern att läcka, rev den igen och tittade i den såg inte så dålig ut, så jag gjorde rent och satte dit den igen läckte fortfarande så den blev utbytt till en annan... så nu fungerar det :D

Har även byggt plåtar runt kylaren och ställt ner tändningen lite (står nu bara 36 grader över :D ) samt tagit bort termostaten. problemet med att den går varmt verkar nu vara löst och den ligger på ca 80 grader... hoppas att det förtsätter att fungera lika bra

Har åkt bakrejs i rättvik det var skitskoj kom trea :shock: (två löp och den med minst differans vann) gick som skottet upp för backen och man börjar att vänja sig med bakhjulsdrivet motor bak och grusväg :D

En bild från dalademokratens hemsida hittades
Image

Var även ut och torkade av lillebrollans clio 16 V med doffen från stillastående :D han blev lite bitter :lol:
Image
kmfdm

Post by kmfdm »

8) Han gör skäl för namnet: Le Féroce.
Att både husse å bil är ett bra team är väl ingen nackdel!
1:a plats nästa år? Heja Mange!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Liter fler bilder på doffen in action under classic car week

Image

Image

Image

Image

Image
Image
Anders J

Post by Anders J »

häftiga däcksprut :D

För er som klagar på små bilar, försök se detta framför er:

Jag fick skjuts från jobbet igår av brorsan som hämtade mig i sin Doffe, jaha vad är det med det tänker ni.

Men då kan jag tillägga att Jag väger + 100 kg, Magnus +-100 kg glömde jag säga att Micke och Tomas var med också de är lika "muskulösa" som mig och Magnus :lol:

Som inte det var nog så hade jag hunden i mitt knä i baksätet samt Magnus hopfällbara picknickbord mellan mig och Tomas.

Trodde mina ben skulle gå av :D
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
clioteamsthlm

Post by clioteamsthlm »

riktigt hårig bil det där....
Jonas Tengner - solna/stockholm.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Anders J wrote:häftiga däcksprut :D

För er som klagar på små bilar, försök se detta framför er:

Jag fick skjuts från jobbet igår av brorsan som hämtade mig i sin Doffe, jaha vad är det med det tänker ni.

Men då kan jag tillägga att Jag väger + 100 kg, Magnus +-100 kg glömde jag säga att Micke och Tomas var med också de är lika "muskulösa" som mig och Magnus :lol:

Som inte det var nog så hade jag hunden i mitt knä i baksätet samt Magnus hopfällbara picknickbord mellan mig och Tomas.

Trodde mina ben skulle gå av :D
De e kärlek de :D 100 x4= 400 kilo människa i 700 kilo bil :D
clioteamsthlm wrote:riktigt hårig bil det där....
Tackar... har fortfarande inte hört din rallybil sedan du fick igång den.... det måste vi styra till 8)
Image
mange
Forumpolis

Post by mange »

Mina återkommande kokningsproblem fortsätter. Tror att topplockspakningen är boven i dramat.....
Förklarar mitt problem nedan så kanske någon vet vad som kan vara felet:

Har somsagt haft problem med att bilen kokar och när den gör det så går det fort... tempen går från 70 grader till 120 på kanske 10 sek (verkar som att vattnet i kylsystemet blir stillastående)
Problemet kommer bara ibland ex jag åker från sthlm till eskilstuna (ca 15 mil) temperaturen ligger stabilt på 70 grader innan eskilstuna så rusar temperaturen och bilen kokar. då är det bara att släppa på trycket och fylla med vatten så går temperaturen ner igen.
vad kan detta bero på ?
mina förslag:
*Topplockspackningen trasig och gör så att tryck byggs i kylsystemet vilket gör att vattnets cirkulation bryts.
* Vattenpumpen kaviterar d.v.s den pumpar för snabbt vilket gör att vattnet flödar turbulent och skapar ett mottryck (men då borde problemet vara konstant dvs att den alltid ligger på hög temp...eller?

Någon som har ett annat förslag ?

Bilen har kylaren fram och jag kör utan termostat. luftning har skett enligt alla konstens regler. Jag har ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan

Kom med förslag :D
Image
Post Reply