Jaha, då har man råkat utför ett alvarligt haveri. Jag och min fru var på väg till en mässa, när bilen helt plötsligt började smårycka. Ja sa till Anette, ”Jaha, nu blir det ny tändspole”. Efter ytterligare 3-4km gick bilen helt plötsligt mycket sämre, max 50km/h . Först tänkte jag inte stanna för att då får man väl aldrig igång skiten igen. Efter ett par min gick det bara att köra i 30 km/h så då svängde jag av till en parkeringsficka (samtidigt noterade jag hur bränsleförbrukningen gick upp till 30liter/100km). Jag stängde av motorn och gick och öppnade motorhuven. Pooof ett vitt moln av dunstande bensin mötte mig, det fullkomligt sprutade bensin överallt i motorutrymmet, det regnade ner från isoleringen på motorhuven rakt ner på turbon/kat. Jag slet av motorskyddet och la det uppochner för att fånga upp bensinen och lät det rinna ner i den och sedan ut på gatan. Jag vråla till min fru att gå ur bilen och att ta fram brandsläckaren. Jag var 100% övertygad om att skiten skulle börja brinna. Efter ett par min fick vi hjälp med att hälla vatten över hela motorn/huv. Nu står bilen hos Volvo för utredning byte av bränsleprylar till insprutningen. Det märkliga är att inga varningslampor etc tändes.
Enligt Volvo Göteborg skulle min bil ha blivit återkallad i April, men jag har inte hört /sett något. Jag vet att en del 2.0T har återkallats , men eftersom jag inte hört något har jag trott att min har varit utanför intervallet. Dessutom har jag haft bilen på service så jag har utgått ifrån att allt varit grönt….
Alltså alla 2.0T förare kolla era bensin slangar (den veckade gick av på min).
Svensk bensin är flamsäker(utspädd med massa konstigheter). Tur att det inte var fransk bensin, den luktar som bensin gjorde förr.
Tror inte att det larmar för ett hål i en bränsleledning, det var nog fartvinden som kylde och det var nog i grevens tid att du fick stopp på bilen och förhindrade en brasa.
Man måste ha tur ibland.
Huga.. flamsäker hmm såvitt jag vet så är bensin som bäst explosiv just när den är förångad och blandad med 15 viktdelar luft... Hade nog själv valt att lägga benen på ryggen
Åker fortfarande omkring i en klirrans Espace 2.0T, bilen var inte klar ännu. Tydligen var dom tvungen att riva en hel del inkl avgas systemet för att byta bränslepryttlarna. Det känns som ganska lång tid (3dgr) för att fixa det hela. Får se om man får tillbaka bilen i morgon.
chh wrote:Jaha, då har man råkat utför ett alvarligt haveri. Jag och min fru var på väg till en mässa, när bilen helt plötsligt började smårycka. Ja sa till Anette, ”Jaha, nu blir det ny tändspole”. Efter ytterligare 3-4km gick bilen helt plötsligt mycket sämre, max 50km/h . Först tänkte jag inte stanna för att då får man väl aldrig igång skiten igen. Efter ett par min gick det bara att köra i 30 km/h så då svängde jag av till en parkeringsficka (samtidigt noterade jag hur bränsleförbrukningen gick upp till 30liter/100km). Jag stängde av motorn och gick och öppnade motorhuven. Pooof ett vitt moln av dunstande bensin mötte mig, det fullkomligt sprutade bensin överallt i motorutrymmet, det regnade ner från isoleringen på motorhuven rakt ner på turbon/kat. Jag slet av motorskyddet och la det uppochner för att fånga upp bensinen och lät det rinna ner i den och sedan ut på gatan. Jag vråla till min fru att gå ur bilen och att ta fram brandsläckaren. Jag var 100% övertygad om att skiten skulle börja brinna. Efter ett par min fick vi hjälp med att hälla vatten över hela motorn/huv. Nu står bilen hos Volvo för utredning byte av bränsleprylar till insprutningen. Det märkliga är att inga varningslampor etc tändes.
Enligt Volvo Göteborg skulle min bil ha blivit återkallad i April, men jag har inte hört /sett något. Jag vet att en del 2.0T har återkallats , men eftersom jag inte hört något har jag trott att min har varit utanför intervallet. Dessutom har jag haft bilen på service så jag har utgått ifrån att allt varit grönt….
Alltså alla 2.0T förare kolla era bensin slangar (den veckade gick av på min).
Tur att det gick så pass bra som det gick! Hur många har egentligen brandsläckare i bilen? Där ser man hur viktigt det är.
Kan det inte vara så att en del info/återkallelser går till den ursprungliga ägaren av bilen (dvs, dom första som är registrerad ägare - kanske tom bilfirmor) så man kan missa det av den anledningen?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tur att det gick så pass bra som det gick! Hur många har egentligen brandsläckare i bilen? Där ser man hur viktigt det är.
Kan det inte vara så att en del info/återkallelser går till den ursprungliga ägaren av bilen (dvs, dom första som är registrerad ägare - kanske tom bilfirmor) så man kan missa det av den anledningen?
Jag är ägare 1 av bilen. Fick tillbaka den i förrgår, med kompletta bensin, rör/slang systemet utbytt. Som plåster på såren fick jag höger dimljus gratis utbytt + service.
Låter riktigt otrevligt...
Tänk om man skulle ha 2 sovande fastspända ungar i bilen när det inträffar... (som man ofta har...), i rusningstrafiken på en 2+1-väg, där den är 2+vajrar... Riktigt otrevligt... Men egentligen, varför reparerades bilen gratis? Har du garanti kvar eller var det goodwill? Jag antar att generalagenterna har lite extra goodwill att ta till när det handlar om risk för brand. Det kan ju ge avsevärd badwill sas.
När är din bil tillverkad? Skulle vara väldigt bra om du kunde lägga ut kort och peka så precist som möjligt på den felande delen. Jag lär ta upp det när jag ska in på på nästa service. Jag har ju samma bil och motor som du, tom samma färg! Hoppas det inte har med saken att göra...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Jag har en 04/04. Det ska sitta en "strumpa" på slangen där den är som närmast motorn. Det skall även sitta en blå klisterlapp på luftfiltret. (jag ska kolla vilken bokstav som skall vara kryssad).