Vindrutetorkare bak & spolarvätska fungerar ej - Clio RT

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
iacchus

Vindrutetorkare bak & spolarvätska fungerar ej - Clio RT

Post by iacchus »

Problembeskrivning:

- Vindrutetorkare bak fungerar ej.
- Vindrutetorkare fram fungerar som de ska.
- Spolarvätska sprutar ej då jag "aktiverar" den, inte heller startar vindrutetorkarna i detta fallet. Hör inget ljud om att pumpen försöker spruta heller.

Jag har kollat säkringarna det verkar inte som om någon är sönder. Likaså borde ju inte framtorkarna funka då heller. (antar att spolningen ligger på samma säkring som torkarna då jag inte hittar någon annan lämplig säkring). Har även mätt så att spänningen skiftar vid motorn till baktorkarna då jag slår på/av torkarna.

Hypotes 1: Motorn till baktorkarna är sönder.

Till det andra problemet med spolarvätskan. Här är det mer problematiskt då jag logiskt tycker att åtminstone vindrutetorkarna borde starta även om det är något fel på pumpen till spolavätskan. Kan det eventuellt vara så att det ändå är en säkring, eller kanske ett relä som är sönder?
Jag har en bok om reparationer och där visar den ett relä i säkringsboxen som heter "Windscreen wash/wipe delay relay" (12V REF: 02438).

Om det nu är så som jag misstänker (är inte så bilkunnig så det kan mycket väl vara fel), var hittar jag då billigt en motor till baktorkare samt ett relä till spolarsystemet?
ansk@hotmail.com

Post by ansk@hotmail.com »

Hallå där.

När du skriver att du mätt spänningen på torkarmotorn som inte går kommer jag ihåg hur jag i ungdomen slet mitt hår pga en Volvo med liknande problem. Det var inte riktigt samma förutsättningar som vid din mätning, men jag vill tipsa om att mätning med modernt mätinstrument kan ge spänningsutslag som om allt vore OK fastän det föreligger ett kontaktproblem.

Du får utslag på instrumentet fastän ett glapp, oxiderad kontakt eller liknande så att säga inte orkar driva motorn längre.

Testa att koppla in en annan last, t ex en glödlampa med hyfsad effekt, på torkarmotorns poler så kringgår du den lurigheten. Lyser lampan så borde det väl vara fel på motorn då.
Anders Skelander
ansk@hotmail.com

Post by ansk@hotmail.com »

Och jo förresten, om du väl kan hitta reläet så bör du ju kunna sluta de poler som kopplar in strömmen på pumpen för spolarvätskan. Snurrar pumpen då, så är det väl fel på reläet.

Obs "väl" för att jag själv är ganska mycket av en skrivbordsfighter, mekar inte så mycket längre och var aldrig speciellt duktig heller.
Anders Skelander
Post Reply