Byte av sensor, kräver det reset för att börja fungera??
Moderator: Forumpolisen
Byte av sensor, kräver det reset för att börja fungera??
Jag har försökt laga min automatiska nivåjustering av hel/halvljus. Jag har xenon halvljus. Det är två sensorer, en bak och en fram. Den fram har en inbyggd elektronikdel (ECU) som gör den väldigt dyr att byta. En motor på baksidan av vardera strålkastare.
Jag har plockat loss alla delar och mätt alla kablar och spänningar. Enligt verkstaden var främre sensor trasig, jag har köpt en ny sådan (begagnad).
Trots att jag har monterat alla delar igen så fungerar ändå inte justeringen. Det händer såattsäga inte ett jota... Bilen är en Espace -04
Min fråga är då, om man byter en del i ett system, kan det då vara så att man måste koppla upp sig på CAN/OBD-porten och starta igång systemet igen???
Borde ju kunna vara likadant för alla extrasystem..
Eller finns det någon som har annan teori till att det inte fungerar?
Jag har plockat loss alla delar och mätt alla kablar och spänningar. Enligt verkstaden var främre sensor trasig, jag har köpt en ny sådan (begagnad).
Trots att jag har monterat alla delar igen så fungerar ändå inte justeringen. Det händer såattsäga inte ett jota... Bilen är en Espace -04
Min fråga är då, om man byter en del i ett system, kan det då vara så att man måste koppla upp sig på CAN/OBD-porten och starta igång systemet igen???
Borde ju kunna vara likadant för alla extrasystem..
Eller finns det någon som har annan teori till att det inte fungerar?
Re: Byte av sensor, kräver det reset för att börja fungera??
Japp, måste kalibreras, går endast hos Renault.jaras wrote:
Min fråga är då, om man byter en del i ett system, kan det då vara så att man måste koppla upp sig på CAN/OBD-porten och starta igång systemet igen???
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Kalibrera är ju ett måste, men borde det inte börja fungera utan kalibrering. Dvs i vanliga fall så rör sig ju lyktorna upp och ner när man startar!? Och dom borde väl röra sig om man viftar på sensorarmarna, men det händer ju ingenting???
Som sagt, ström i uttaget, men det är också allt. Bakre sensorn fungerar på mitt köksbord. Om man kopplar på fem volt så kan man koppla ohm-mätare mellan jord och signal-utgången. Då ändras det med vinkeln på armen. Men på främre sensorns utgång så kommer finns det ingen förändring oavsett hur mycket man rör på armen???
Och kan man inte göra kalibreringen själv? Dvs med rätt programvara och kabel?
Som sagt, ström i uttaget, men det är också allt. Bakre sensorn fungerar på mitt köksbord. Om man kopplar på fem volt så kan man koppla ohm-mätare mellan jord och signal-utgången. Då ändras det med vinkeln på armen. Men på främre sensorns utgång så kommer finns det ingen förändring oavsett hur mycket man rör på armen???
Och kan man inte göra kalibreringen själv? Dvs med rätt programvara och kabel?
Om styrenheten detekterar ett fel, går den automatiskt i "felsäkertläge" då händer inget hur mycket du än viftar. Alltid när man bytt styrenhet eller motor i lampan måste det kalibreras, programmeras (annars svarar inte enheten).
Sä här gör du (ENG):
Ensure that the vehicle is unladen, with a full tank of
fuel and do not get into the vehicle during the
operation.
Check the tyre pressures and open the bonnet.
Connect the diagnostic tools and check that there are
no faults.
Switch on the ignition and the dipped beam headlights
and select and validate the computer.
Run the: AC 010: Computer calibration command.
NOTE:
It is possible to check that the system has been
initialised:
– The value on the front sensor read by parameter
PR017: front height should be the same as the
initial front height value (PR004),
– The value on the rear sensor read by parameter
PR018: rear height should be the same as the initial
rear height value (PR005).
Without switching off the ignition and using a
headlight setting tool, adjust the height using screw (D)
and the direction using screw (E).
IMPORTANT: the level of the vehicle must not change
between initialisation and adjustment of the headlights.
These two operations must be performed together.
Och tyvärr så måste du ha Clip annars funkar det ej = Renault/Volvo
Sä här gör du (ENG):
Ensure that the vehicle is unladen, with a full tank of
fuel and do not get into the vehicle during the
operation.
Check the tyre pressures and open the bonnet.
Connect the diagnostic tools and check that there are
no faults.
Switch on the ignition and the dipped beam headlights
and select and validate the computer.
Run the: AC 010: Computer calibration command.
NOTE:
It is possible to check that the system has been
initialised:
– The value on the front sensor read by parameter
PR017: front height should be the same as the
initial front height value (PR004),
– The value on the rear sensor read by parameter
PR018: rear height should be the same as the initial
rear height value (PR005).
Without switching off the ignition and using a
headlight setting tool, adjust the height using screw (D)
and the direction using screw (E).
IMPORTANT: the level of the vehicle must not change
between initialisation and adjustment of the headlights.
These two operations must be performed together.
Och tyvärr så måste du ha Clip annars funkar det ej = Renault/Volvo
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Ah! Stort tack för infon, har fipplat med detta ett par dagar... Det förklarar varför jag inte får igång delarna löst på köksbordet. Bara montera tillbaka på bilen och ta sig till bilverkstaden då. Spontant känns det som man skulle skaffa clip. Hittade en, se länk. Nån som vill dela??
http://www.efichip.com/index.php?-2077446558
http://www.efichip.com/index.php?-2077446558
Merk at denne enheten er en kopi og ikke en original Clip CAN !!jaras wrote:Ah! Stort tack för infon, har fipplat med detta ett par dagar... Det förklarar varför jag inte får igång delarna löst på köksbordet. Bara montera tillbaka på bilen och ta sig till bilverkstaden då. Spontant känns det som man skulle skaffa clip. Hittade en, se länk. Nån som vill dela??
http://www.efichip.com/index.php?-2077446558
De sier den skal fungere likt (seff) men om den gjør det er ikke bekreftet. Min originale CAN oppdateres (hardware update) fra tid til annen etter software oppdatering, dersom den uoriginale ikke greier dette blir den ubrukelig med en gang.
Merk også at mange selger den kopierte enheten selv om det er avbildet en original, så pass på!
Her er link til et bilde av den originale CAN boksen (men også i denne shoppen mottar du en kopi lik bildet i den opprinnelige linken)
http://car-diagnostic.com/components/co ... befcb2.jpg
Du får heller ikke abbonert på software om du ikke har en original komplett Clip med ok serienummer.
Från Granna-landet vest