Mekaniskt knackande ljud växellåda/koppling eller annat?
Moderator: Forumpolisen
Mekaniskt knackande ljud växellåda/koppling eller annat?
Hej,
Högg till då jag körde i ca 70km/h. Sedan dess hör man ett knackande ljud då man frirullar, då jag rullar utan att koppla ur, då jag motorbromsar, men inte då jag accelererar. Frekvensen på knackljudet är i direkt proportion till hastigheten.
Ljudet blir inte värre eller hörs mindre då jag svänger och det är ej beroende på vilken växel jag har ilagd.
Inget oljeläckage har synts efter "incidenten".
Är det någon som har någon ide vad det kan vara?
Bör jag låta bilen stå tills jag har åtgärdat problemet?
Bilen = En Laguna Kombi 1,8 16V, -00 som gått 15500mil
P.S.
Har nyligen haft min Laguna inne för byte av låsring i växellådan/drivaxeln efter att ha blivit stående utan drivning i uppfarten till ett P-hus. Så jag är rätt less på problem med drivningen just nu.
Högg till då jag körde i ca 70km/h. Sedan dess hör man ett knackande ljud då man frirullar, då jag rullar utan att koppla ur, då jag motorbromsar, men inte då jag accelererar. Frekvensen på knackljudet är i direkt proportion till hastigheten.
Ljudet blir inte värre eller hörs mindre då jag svänger och det är ej beroende på vilken växel jag har ilagd.
Inget oljeläckage har synts efter "incidenten".
Är det någon som har någon ide vad det kan vara?
Bör jag låta bilen stå tills jag har åtgärdat problemet?
Bilen = En Laguna Kombi 1,8 16V, -00 som gått 15500mil
P.S.
Har nyligen haft min Laguna inne för byte av låsring i växellådan/drivaxeln efter att ha blivit stående utan drivning i uppfarten till ett P-hus. Så jag är rätt less på problem med drivningen just nu.
Renault Laguna 00
Fråga 1.
Jag hittar ej skylten som ska sitta på växellådan (inte ens en mekaniker på Renault hittade skylten). Kan någon maila en bild som visar var jag ska leta?
Fråga 2.
Kan någon meddela mig hur man tar reda på vilken växellåda jag ska ha, utan att ha beteckningen via skylten på växellådan?
Kan jag gå via bilens serienr/motornr eller annat?
Fråga 3.
Måste jag ha en låda med exakt samma beteckning eller räcker det om utbyteslådan kommer från en likadan bil med avseende på ålder och motorstyrka?
Jag hittar ej skylten som ska sitta på växellådan (inte ens en mekaniker på Renault hittade skylten). Kan någon maila en bild som visar var jag ska leta?
Fråga 2.
Kan någon meddela mig hur man tar reda på vilken växellåda jag ska ha, utan att ha beteckningen via skylten på växellådan?
Kan jag gå via bilens serienr/motornr eller annat?
Fråga 3.
Måste jag ha en låda med exakt samma beteckning eller räcker det om utbyteslådan kommer från en likadan bil med avseende på ålder och motorstyrka?
Renault Laguna 00
Den har nog ingen skylt utan det är stansade data direkt i huset. Dessa data är placerade så att de är synliga under ifrån på växellådans framsida i närheten av nivåpluggen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem