R-däck (Mégane)
Moderator: Forumpolisen
R-däck (Mégane)
Har lite funderingar kring "R-däck".
Satte nyligen på 5 mm H&R spacers fram och monterade Dunlop Formula-R D01J däcken med Cup-fälgarna.
Styrningen blev mycket trögare med R-däcken, nästan som att köra utan servo.
Det blir väl mer anläggningsyta med R-däck?
Inte världens bästa mönsterdjup på dem heller.
Har dock samma bredd på de ordinarie däcken (205 mm)
De drar i sig en massa grus, blir det så med R-däck?
Vid ~ 110 km/h > vibrerar ratten väldigt mycket med R-däcken på.
Kan det vara någon del i framvagnen som börjar bli sliten och som märks mer vid användning av R-däck?
Känns som om bilen belastas hårdare.
Satte nyligen på 5 mm H&R spacers fram och monterade Dunlop Formula-R D01J däcken med Cup-fälgarna.
Styrningen blev mycket trögare med R-däcken, nästan som att köra utan servo.
Det blir väl mer anläggningsyta med R-däck?
Inte världens bästa mönsterdjup på dem heller.
Har dock samma bredd på de ordinarie däcken (205 mm)
De drar i sig en massa grus, blir det så med R-däck?
Vid ~ 110 km/h > vibrerar ratten väldigt mycket med R-däcken på.
Kan det vara någon del i framvagnen som börjar bli sliten och som märks mer vid användning av R-däck?
Känns som om bilen belastas hårdare.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
kolla balanseringen.. lr blir det obalans med spacerplattorna på
Rdäck har bättre fäste dvs dom är "kladdigare" därför suger dom upp grus och smuts.. dina rdäck kommer nog inte bli så långlivade om du använder dom för dagligt bruk dom slit fortare än vanliga åxå...spara dom till bankörningar tycker jag....
Rdäck har bättre fäste dvs dom är "kladdigare" därför suger dom upp grus och smuts.. dina rdäck kommer nog inte bli så långlivade om du använder dom för dagligt bruk dom slit fortare än vanliga åxå...spara dom till bankörningar tycker jag....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Däcken är nybalanserade.
Dock är en av fälgarna lite skev, den borde riktas ut men enligt däcksnubben gick det bra ändå.
Men man vet ju aldrig.
Om det blir obalans pga. av spacerplattorna, hur får jag bort det?
Det är inga billiga universal utan H&R spacers.
Nej jag använder inte R-däcken till vardags, jag har bara provkört lite för att testa
hur de känns
Dock är en av fälgarna lite skev, den borde riktas ut men enligt däcksnubben gick det bra ändå.
Men man vet ju aldrig.
Nej jag använder inte R-däcken till vardags, jag har bara provkört lite för att testa
hur de känns
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane Coupé 2,0 16v -97
- Jolle_Pborn
Som Tony skrev så är det inte att rekomendera att köra med dom till vardags finns ingen anledning om man inte ska köra med dom till banträffen. Att de plockar upp grus har att göra med att gummit är mjukare och mer gummi i asfalten. Jävligt irriterande är det iaf när man blästrar skärmkanterna
Jag märkte inte att bilen blev tyngre att styra, inte märkbart iaf när jag kör med R-däcken.
Nu vet jag inte hur mycket mönster du har kvar men om du kör med däcken när det rengnar så passa dig för vattenplaning. Är det stående vatten så är enkelt, har själv fått erfara detta och då har jag näst intill nya R-däck.
Men lovar att allt detta är värt när man får köra på bana och när de blir sådär härligt kletiga och det finns hur mycket grepp som helst
Jag märkte inte att bilen blev tyngre att styra, inte märkbart iaf när jag kör med R-däcken.
Nu vet jag inte hur mycket mönster du har kvar men om du kör med däcken när det rengnar så passa dig för vattenplaning. Är det stående vatten så är enkelt, har själv fått erfara detta och då har jag näst intill nya R-däck.
Men lovar att allt detta är värt när man får köra på bana och när de blir sådär härligt kletiga och det finns hur mycket grepp som helst
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
kan ju räcka med lite smuts, med om du vet att en fälg är skev kan det nog vara det,ibland känner man inte obalans förrän man kommit upp i lite fart...fuzzion wrote:Däcken är nybalanserade.
Men man vet ju aldrig.
hur de känns
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
är en av de skeva fälgarna monterade fram? isf montera den bak. då känns inte vibrationerna lika bra (om det nu är det som är felet)fuzzion wrote:Däcken är nybalanserade.
Men man vet ju aldrig.
hur de känns
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Jolle_Pborn
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6928mange wrote:vilket datum var det ?
Seså! låt clion få lufta sig lite
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!