Startproblem Clio 1,4 16V -02.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Startproblem Clio 1,4 16V -02.

Post by chefen »

Så var det då min tur att skriva i detta forum.

Problemet i stora drag är att motorn inte alltid vill starta. Startmotorn drar runt men motorn tänder inte alltid på första försöket. Ibland startar den på andra eller tredje försöket och ibland kanske först efter 20 försök. Det är alltså väldig variation på hur mycket man får försöka.

Tidigare ägaren lämnade in bilen för drygt ett år sedan och fick startspärren fixad. Jag har uteslutit att detta problem har återkommit eftersom lampan för startspärren slocknar som den skall när manslår på tändningen.

Däremot när jag läste servicedokumentationen så upptäckte jag att tändspolarna är utbytta vid 2 tidigare tillfällen. Det står 4 stycken efter texten på jobbspecen också så jag antar att man har bytt ut samtliga spolar då (för jag antar att det sitter 4 tändspolar i motorn).

Bilen är som sagt en Clio 1,4 16V med drygt 8500 mil på mätaren.

Mina frågor är egentligen såhär:
*Är det sannolikt att det är tändspolarna igen?
*Måste man byta ut alla tändspolar samtidigt?
*Kan man felsöka vilken det är som har givit upp?

Jag är extremt tacksam för bra svar! Ställ gärna följdfrågor om det är något som är oklart!

Mvh /Andreas
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Jag kanske också borde tillägga att den inte alls går dåligt på något sätt...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mitt tips är att kolla svänghjulsgivaren ellerkontaktstiften till den vid styrboxen.
Clio II har också ett servicemeddelande att fukt går in i kabelhärva och reläbox vid höger fjädertorn med startsvårigheter som följd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Tack för svaret!

Skall skaffa en Haynesbok till denna bilen också så jag kan hitta svänghjulsgivaren (om jag inte får något tips om det här ) :wink:.

För att se servicemeddelanden så är det programvara till datorn och lämplig kabel som behövs eller? Min Volvo 745 -91 har ju en diod som kan blinka fram olika felkoder, men det finns inget sånt på Clion eller?

Felet uppkommer oavsett väderlek. Kan det ändå vara det med kabelhärvan och reläbox?
Mustafa Mohamed
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Svänghjulsgivaren är synlig uppifrån, monterad på kopplingskåpan.
Ett servicemeddelande är ett meddelande som skickas ut till auktoriserade verkstäder för att deras servicepersonal skall kunna hitta och åtgärda vanliga fel snabbt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kangooloon
Posts: 26
Joined: 15 Jul 2007, 20:58
Location: Göteborg

Post by Kangooloon »

I korta drag låter det exakt som mitt fel och vi har väldigt lika motorer (fast min är 8 ventilers).

Läs min tråd på:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6899
och få tips därifrån.

Min kusin har upplevt samma problem som jag (och du antar jag) och då var det tändmodulen som spökade. Samma problem med att den inte startade, alltså inte ens hostade till eller nåt utan totalvägran fastän startmotorn gick runt men när han väl fick igång motorn så rullade den felfritt så länge den var igång. Alltså precis samma som jag. Han bytte tändmodulen och allt var fint igen.

Ska jag sammanfatta allas tips på vårat problem så är det:
Bensinpumps- alt. insprutningsrelät
TDC-sensorn (Svänghjulsgivaren)
Tändmodulen
Krockknappen

Om du får det fixat så glöm inte att skriva det i din tråd!

mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg

Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Tack för era svar!
Kangooloon: Intressant tråd.

Jag har ännu inte haft tid att kolla upp era tips. Dessutom har bilen startat utan problem hela helgen.

En fråga till gällande bensinpumpen. Skall den gå ända tills den har jobbat upp tryck i fuelrailen eller hur funkar den?

Såklart skall jag skriva om jag kommer fram till vad som var problemet!
Mustafa Mohamed
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Ja, vad skall man säga...
Nu har bilen rullat en hel vecka i ungefär samma utsträckning som vanligt om inte lite mer och inte en enda gång har felet uppenbarat sig. Det känns ju lite svårt att felsöka ett fel som inte finns för närvarande.
Borde detta problem registreras någonstans i bilen så en verkstad kan kolla upp vad som har varit fel?
Mustafa Mohamed
Kangooloon
Posts: 26
Joined: 15 Jul 2007, 20:58
Location: Göteborg

Post by Kangooloon »

Jag vågar knappt skriva detta för då börjar väl bilen krångla igen, men efter att jag lirkade lite på TDC kontakten samt sprutade kontaktspray på den så har jag hittills haft 9 perfekta starter av 9 möjliga.

Det verkar helt klart då alltså att mitt problem (som liknar ditt) var/är baserat på TDC sensorn som helt klart är ganska tufft utsatt.

Om detta var lösningen på mitt problem kommer jag även skriva en slutkommentar i min egna tråd...men jag väntar några starter till :)

Får samtidigt tacka för forumet som besparar både pengar och gråa hår!

mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg

Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Det ni beskriver brukar vara problemet med tändimpulsgivaren. Felet kan uppstå närsomhelst, men kan också fungera under längre perioder. Ett sådant fel låter som ett glapp eller kontaktproblem, men efter jag bytt min har jag inte haft några problem. Se min tråd i ämnet ovan.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Då var problemet tillbaka igen och har så varit ett tag...

*Jag har observerat att bränslepumpen inte alltid går när jag vrider nyckeln till läge II. Om jag då vrider tillbaks nyckeln och sedan till läge II igen så hörs pumpen.
Är detta normalt?
Jag vill också poängtera att när pumpen hörs, som jag beskriver här ovan, innebär det inte att bilen alltid går igång efter det.

*Kan någon ge mig en lite mer detaljerad hint om var den här svänghjulsgivaren sitter så vore jag mycket tacksam!
Mustafa Mohamed
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

pumpen skall bara gå ett litet tag när man vrider på tändningen helt normalt,annars något fel...
eftersom svänghjulsgivaren sitter vid svänghjulet och det sitter mellan motorn och växellådan så är det bäst att titta där,alltså i skarven mellan motorn och växellådan, leta efter en givare där... som dennis skrev några inlägg tillbaka synlig uppifrån monterad på kopplingskåpan...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Tony: Tack för ditt svar!
Fattar jag dig rätt att du menar att pumpen skall gå ett kort tag VARJE gång jag vrider nyckeln till läge II?
Mustafa Mohamed
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chefen wrote:Tony: Tack för ditt svar!
Fattar jag dig rätt att du menar att pumpen skall gå ett kort tag VARJE gång jag vrider nyckeln till läge II?
Japp varje gång...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply