byta dörrar Espace

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

byta dörrar Espace

Post by caysie »

Undrar hur de tänkt när de konstruerade dörrgångjärnen till framdörrarna ?

Jag vill byta framdörrar på min Espace -92 (ser lika ut på phase-3 och 4)
Men hur kommer man åt gångjärnskruvarna ?
Bakdörrarna går bra eftersom man kommer åt skruvarna framifrån när framdörrarna är öppna.

Enligt min Haynes bok så sitter det skruvar från insidan, men så ser det inte
ut i vekligheten. Från insidan ser jag bara en "platta" och skruvarna som
är i skruvade från framsidan.

Det ser ut som om man måste ta bort framskärmen, den är i plast och
limmad mot underlaget !!

Enda sättet är att slå ur sprintarna och sedan skruva loss gångjärnen, så
långt allt väl... Men hur ska man justera in den nya dörren, det är nog
omöjligt att passa in gångjärnen rätt och därefter montera på nya dörren.
Om man ska justera så blir det att slå ur sprintarna igen... lägga mellan
chims prova igen...... men hur får man dem i linje med varandra när
dörren är borttagen ?

Är det lika på andra Renault modeller ?

Hur gör man ??
Karl Nordermark, Gimo-Sverige-Europa-Världen
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Re: byta dörrar Espace

Post by ansk@hotmail.com »

caysie wrote:Undrar hur de tänkt när de konstruerade dörrgångjärnen till framdörrarna ?

Jag vill byta framdörrar på min Espace -92 (ser lika ut på phase-3 och 4)
Men hur kommer man åt gångjärnskruvarna ?
Bakdörrarna går bra eftersom man kommer åt skruvarna framifrån när framdörrarna är öppna.

Enligt min Haynes bok så sitter det skruvar från insidan, men så ser det inte
ut i vekligheten. Från insidan ser jag bara en "platta" och skruvarna som
är i skruvade från framsidan.

Det ser ut som om man måste ta bort framskärmen, den är i plast och
limmad mot underlaget !!

Enda sättet är att slå ur sprintarna och sedan skruva loss gångjärnen, så
långt allt väl... Men hur ska man justera in den nya dörren, det är nog
omöjligt att passa in gångjärnen rätt och därefter montera på nya dörren.
Om man ska justera så blir det att slå ur sprintarna igen... lägga mellan
chims prova igen...... men hur får man dem i linje med varandra när
dörren är borttagen ?

Är det lika på andra Renault modeller ?

Hur gör man ??
Jag har tyvärr inget svar, men tycker det är en bra fråga.

Tänkte själv ta av förardörren för att slipa bort lite rost som kommit på en chassidel i plåt som är synlig vid dörrens gångjärn, men vågar inte pga det du beskriver. Vi har en Espacel 3, en -98.

Anders
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Original-Manualen MR300ESPACE4 (som gjelder Espace II) sier at man skal slå ut pinnene dersom framskjermen ikke er tatt bort.
Från Granna-landet vest
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Tack för ditt svar renx !!

Då är det så man får göra....

Kan verkstan, så kan jag :wink:
Karl Nordermark, Gimo-Sverige-Europa-Världen
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

caysie wrote: ... Kan verkstan, så kan jag :wink:
Ja, gör verkstan det, blir det dyrare och sämre. Även på t ex stora etablerade verkstäder finns riktiga fuskare som tar genvägar t o m vid garantireparationer av bilar.
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Nu är dörrarna på plats !!

Det var enklare än jag trodde faktiskt, den västra dörren passade
direkt utan någon som helst justering. Bara ur med sprintara och dit
med nya dörren och i med dem igen. Nja, lite mera jobb var det nog :roll:
med allt kringarbete, flytta lås ruta fönsterhiss elkablar osv.

På högersidan passade det inte alls, utan man fick lossa torxskruvarna
till gångjärnen och justera både i höjd och sidled. En hel del krångel då
man måste prova med dörren emellanåt. Det gick att sätta i en 8mm
skruv som tillfällig upphängning medans man justerade. Men efter några
gånger av och på med dörren, så fick jag till det..
För att få rätt avstånd mellan gångjärnen så var det bara att mäta.

Ja vad säger man ? Konstruktionen var inte så tokig endå.

Varför byter jag nu dörrar, undrar någon kanske ?

-Rost på insidorna under. Hela bilen har galv på sig så den
säkert håller praktiskt taget hur länge som helst, men dörrarna
och tankluckan har aldrig någonsin ens hört ordet galvanisering.

Funderade på en nyare bil, men varför då ? Espacen har ju allt jag vill ha !!
Och den nyare med tvärstälda motorn verkar bara krångligare att skruva med.
Karl Nordermark, Gimo-Sverige-Europa-Världen
Post Reply