Bilen rycker!(Cliosport)"Problemet löst"
Moderator: Forumpolisen
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Bilen rycker!(Cliosport)"Problemet löst"
Efter många problemfria mil med clion så har den nu börjat att krångla.
Det hela började när jag var iväg på semester och efter ca tre timmar så var det dax för ett glass stop. När jag sedan startade bilen och körde iväg började den hacka sig fram, gasade upp lite och la i tvåan och den fortsatte att rycka. Stannade och bara gasade lite med kopplingen nertryckt och den lät som den gick på tre cyl.
Fortsatte att gasa lite och över ca 3000rpm så gick den bra igen. Åkte sedan vidare och när jag accelererade iväg så var det inga problem. Körde sedan hela vägen i två timmar utan att jag märkte något.
Idag hände detta igen. Jag körde i 30km/h på fyran och skulle öka hastigheten när den börjar rycka och låta konstigt igen. Försökte att få bort det med att lägga i lägre växel och varva lite men samma sak fortfarande. Sen började en lampa blinka med en motorfigur(sitter under hastighetsmätaren). Stängde av bilen, väntade och startade igen och felet var borta.
Hoppas ni förstod något av detta och hoppas ni kanske har någon eller några ideer om vad det kan va för något. Kan det va någon tändspole som krånglar? Detta verkar bara hända när jag åker på låga varv, under 3000rpm och verkar inte spela någon roll om motorn är varm eller kall...
Kan tilläga att jag gjorde en motortvätt någon dag innan jag åkte iväg, kan detta problem bero på den?
Hjälp mig!
Bil: Clio Sport -01
Det hela började när jag var iväg på semester och efter ca tre timmar så var det dax för ett glass stop. När jag sedan startade bilen och körde iväg började den hacka sig fram, gasade upp lite och la i tvåan och den fortsatte att rycka. Stannade och bara gasade lite med kopplingen nertryckt och den lät som den gick på tre cyl.
Fortsatte att gasa lite och över ca 3000rpm så gick den bra igen. Åkte sedan vidare och när jag accelererade iväg så var det inga problem. Körde sedan hela vägen i två timmar utan att jag märkte något.
Idag hände detta igen. Jag körde i 30km/h på fyran och skulle öka hastigheten när den börjar rycka och låta konstigt igen. Försökte att få bort det med att lägga i lägre växel och varva lite men samma sak fortfarande. Sen började en lampa blinka med en motorfigur(sitter under hastighetsmätaren). Stängde av bilen, väntade och startade igen och felet var borta.
Hoppas ni förstod något av detta och hoppas ni kanske har någon eller några ideer om vad det kan va för något. Kan det va någon tändspole som krånglar? Detta verkar bara hända när jag åker på låga varv, under 3000rpm och verkar inte spela någon roll om motorn är varm eller kall...
Kan tilläga att jag gjorde en motortvätt någon dag innan jag åkte iväg, kan detta problem bero på den?
Hjälp mig!
Bil: Clio Sport -01
Last edited by Jolle_Pborn on 14 Aug 2007, 17:52, edited 4 times in total.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Re: Bilen rycker, tändspole?(Cliosport)
Kan ju vara boven... Jag såg ett snarlikt problem på en Volvo 850.Jolle_Pborn wrote: motortvätt...
Startade alltid snällt men hackade då och då efter en stunds körning. Funkade igen efter ytterligare en stunds väntan etc.
Fukt/vatten runt stiften var orsaken. Att motorlampan tänds beror nog i så fall på att oförbränd bränsleblandning spolas rätt igenom motorn.
(Hoppas att det är så enkelt.)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Tack för svar. Så troligen kan det va motortvätten som kan va boven.
Jag ska försöka ta bort alla kontakter och göra rent och spraya med lite kontaktspray. Blir jag tvungen att ta bort hela insuget för att komma åt brunnarna till tändstiften, går de inte att komma åt ändå?
Och isf hur svårt är det att lossa på insuget?
Efter att ha kört runt lite med bilen verkar det gå enklare och enklare att få fram felet. Det verkar räcka med att segdra lite från låga varv så börjar den att hacka sig fram.
Jag ska försöka ta bort alla kontakter och göra rent och spraya med lite kontaktspray. Blir jag tvungen att ta bort hela insuget för att komma åt brunnarna till tändstiften, går de inte att komma åt ändå?
Och isf hur svårt är det att lossa på insuget?
Efter att ha kört runt lite med bilen verkar det gå enklare och enklare att få fram felet. Det verkar räcka med att segdra lite från låga varv så börjar den att hacka sig fram.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Plastkåpan bort sedan kommer du åt att lyfta upp tändspolarna som sitter i tändstiftbrunnarna, alltså inget mekk med insuget
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nja... Sporten har en separat dubbelspole. Inga spolar på stiften alltså.Dennis wrote:...inget mekk med insuget
Och för att komma åt stiften måste övre delen av insuget bort... Sitter med några skruvar bara. Relativt enkelt.
Var försiktig med packningen mellan insugs"halvorna" så brukar den gå att återanvända.
Ja visst ja
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Nu fick jag äntligen lite tid över och har skruvat bort insuget. Tog sedan bort tändhattarna eller vad de nu heter, de som sitter över tändstiften Iaf så när jag drog upp dom så satt det vatten droppar på "rören" så det verkar som vatten har tagit sig dit. Sedan i "tändstiftbrunnarna" Var det en hel del sk*t, i de två mittersta fanns det en rostfärgad sörja som sprutade ur när jag körde med tryckluft. Kan inte förstå att så mycket kan vatten och smuts kan komma dit där man har plastkåpa, insug och tändhattar som sitter för...
Har nu gjort ordentligt rent i brunnarna och sprutat på med elektronik spray på kontakter och hoppas det hjälper. Har inte skruvat tillbaka det än för tänkte fråga om jag kan göra något mer som kan hjälpa innan jag monterar på allt igen, tips?
Film på hur motorn låter innan insuget ska bort, låter nästan som en boxter motor:
http://www.youtube.com/watch?v=pnNdl-9NJxc
Offtopic:
Det har pratats om att en portmatchning av insuget mot toppen kan göra gott för motorn, så nu när insuget redan är borta så kanske man ska slå två flugor i en smäll.
Vilket är det isf som ska portas. Det översta som jag har tagit bort eller ska man göra det längre in mot toppen?
Bild:
Har nu gjort ordentligt rent i brunnarna och sprutat på med elektronik spray på kontakter och hoppas det hjälper. Har inte skruvat tillbaka det än för tänkte fråga om jag kan göra något mer som kan hjälpa innan jag monterar på allt igen, tips?
Film på hur motorn låter innan insuget ska bort, låter nästan som en boxter motor:
http://www.youtube.com/watch?v=pnNdl-9NJxc
Offtopic:
Det har pratats om att en portmatchning av insuget mot toppen kan göra gott för motorn, så nu när insuget redan är borta så kanske man ska slå två flugor i en smäll.
Vilket är det isf som ska portas. Det översta som jag har tagit bort eller ska man göra det längre in mot toppen?
Bild:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
egentligen skall du portmacha hela vägen dvs,i toppen åxå, använd packningen som mall och gämför hålen i bägge objekten som packningen sitter imellan.
portmachning behöver göras på avgassidan åxå... allt görs lättast med toppen borta så man inte riskerar spånor i motorn,men är man försiktig så går det nog...
portmachning behöver göras på avgassidan åxå... allt görs lättast med toppen borta så man inte riskerar spånor i motorn,men är man försiktig så går det nog...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag TROR att Aldebo bara behövde fila i nedre delen av insuget när han gjorde operationen på sin bil. Det finns ju två typer av nedre insug. Den bättre varianten (är det samma som grupp-N?) sitter tydligen lite slumpvis som standard på vissa ClioSport. Dessa är märkta RS (enligt bilden). Det insuget är ganska bra från början, knappt lönt att fila i det vad jag har hört. Nå'n som har ett sån't på sin bil? (Vi har det inte på vår.)
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Nu verkar det som bilen funkar bra igen!
Jag gjorde som Lars tipsade mig om och gjorde rent i tändsstiftbrunnarna. Har vart ute och kört och fanns inga tendenser att börja rycka, grymt skönt att det löste sig. Nu är det bara ut på banan igen, börjar rycka i högerdojan.
Jag gjorde som Lars tipsade mig om och gjorde rent i tändsstiftbrunnarna. Har vart ute och kört och fanns inga tendenser att börja rycka, grymt skönt att det löste sig. Nu är det bara ut på banan igen, börjar rycka i högerdojan.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!