Clio sport 2.0 hjälp! 172hk modell
Moderator: Forumpolisen
Clio sport 2.0 hjälp! 172hk modell
Tjenare!
Jag undrar vad som kan vara fel på min cvlio sport 172hk 00a
Innan vid runt 5k varv så kännde man att de drog lite i ratten att man fick en "kick" men nu har det försämrats och den ger inte alls en lika bra kick längre.. jag vet att det är nån avgaskamm som ska öppna eller något sådant ?
Någon som vet vad som kan ha gått snett? motorn har gått 9500 mil och kammremm osv är bytad
/mvh Anders
Jag undrar vad som kan vara fel på min cvlio sport 172hk 00a
Innan vid runt 5k varv så kännde man att de drog lite i ratten att man fick en "kick" men nu har det försämrats och den ger inte alls en lika bra kick längre.. jag vet att det är nån avgaskamm som ska öppna eller något sådant ?
Någon som vet vad som kan ha gått snett? motorn har gått 9500 mil och kammremm osv är bytad
/mvh Anders
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
sitter en oljetrycksventil uppe på ventilkåpan som styr variabla kammen (insug på sug motor, avgas på turbo eller både insug/avgas). den kan tappa en bricka och en fjäder skruva ur den å torka av å kolla i botten om det sitter en bricka när du har den uppochner....förstår du vad jag menar?
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Tror inte att det är nå't sån't fel.
Insugskammen är varialbel 16° bara för avgasemissionernas skull.
Ventilen är normalt stängd. och öppnar vid 1800rpm (enkelt uttryckt, några ytterligare parametrar som styr oxå).
Att man känner en kick vid 5krpm har inte med kammen/ventilen att göra, det beror på att motorsystemet som helhet är avstämt för att börja lira schysst vid det varvet.
Om man t.ex. byter avgassystem märks inte alls kicken vid 5k lika mycket.
Insugskammen är varialbel 16° bara för avgasemissionernas skull.
Ventilen är normalt stängd. och öppnar vid 1800rpm (enkelt uttryckt, några ytterligare parametrar som styr oxå).
Att man känner en kick vid 5krpm har inte med kammen/ventilen att göra, det beror på att motorsystemet som helhet är avstämt för att börja lira schysst vid det varvet.
Om man t.ex. byter avgassystem märks inte alls kicken vid 5k lika mycket.
Okej falk för det var bytt avgassystem på den när jag kännde de.. man kännde till och med att de drog lite i ratten när den kom men nu är den helt gone..
vad kan vara fel ? det var en snubbe från england som jobbade med clio som sa att han kunde höra att det var fel i motorn som gjorde att kicken inte kom ?:S
/mvh Anders
vad kan vara fel ? det var en snubbe från england som jobbade med clio som sa att han kunde höra att det var fel i motorn som gjorde att kicken inte kom ?:S
/mvh Anders
Inte lätt att veta vad det är som är fel. Hur går motorn i övrigt? Har bilen normala prestanda, går ryckfritt etc?Sunken wrote:????
Du skriver att den drar i ratten vid 5000rpm. Jag är inte riktigt med på vad du menar med det... Menar du att "effektkicken" gör att det sliter till i ratten? Det har jag aldrig upplevt på någon Clio.
På vår Clio försvinner känslan att den börjar dra på allvar vid 5k till stor del när man har ett öppnare avgssystemet monterat. Med sportsystemet går bilen totalt sett bättre (även om det känns som om den är segare) eftersom dippen mellan 3500 och 5000 inte är lika stor.
(Ta och kika igom FORUMREGLERNA om namn etc...)
Aa jag tycker bilen har ungefär samma prestanda som förut.. jag märkte inte själv att något var fel.. förutom när den här killen sa till mig att jag bör lämmna in motorn för koll för den är inte frisk ( den låter som en diesel på tomgång ) sen sa han att det kunde ha vavrit vid kamremsbytet för det ska tydligen bytas nåt där bak vid motor som låser kammen eller nåt jag förstod inte riktigt vad han menade :S
/mvh Anders
/mvh Anders
Det som gör att den låter som en diesel kan vara växellådsrassel i friläge. Prova att trampa ner kopplingen för att se om ljudet ändrar sig... (Kolla i så fall oljenivån i lådan)Sunken wrote: den låter som en diesel på tomgång ... nåt där bak vid motor som låser kammen ...
Det "där bak" som låser kammarna är ett (av flera) verktyg som man använder för att fixera kammar och vevaxel, för att inte inställningen av kammarna relativt vevaxeln ska bli fel när man byter remmen. Inget som, ska bytas alltså.
(Man byter dock plastplopparna i bakänden på toppen där verktyget passar in i kammarna...)
Det känns som om någon bilmek, nå'n som har koll, borde bekräfta/dementera det jag skriver...
Okej.. så med andra ord borde bilen gå sk*t om den står fel?
men jag märker inga fel på den..
var precis på volvo så en snubbe där lyssnade på den..
när man gasar upp mellan 2-3k rpm så rasslar det på vänsrta sidan av motorn ungedär där det locket är där man fyller på olja.. så nåt där vid toppen är inte som det ska iaf :S dock 5 veckors väntetid för en check ;(
/Anders
men jag märker inga fel på den..
var precis på volvo så en snubbe där lyssnade på den..
när man gasar upp mellan 2-3k rpm så rasslar det på vänsrta sidan av motorn ungedär där det locket är där man fyller på olja.. så nåt där vid toppen är inte som det ska iaf :S dock 5 veckors väntetid för en check ;(
/Anders
Anders ripa / Helsingborg
Det kan ju vara VVT-actuatorn som skramlar om nå't har hänt med den... (Den som ställer om kammen och sitter i remhjulet på insugskammen) Fast jag har ingen aning om det är vanligt/troligt...
Jag diskuterade en gång med kunniga på området ang missljud i den trakten. En teori var att det möjligvis kunde letat sig luft in i VVT enheten genom att man kört med för låg oljenivå på bana och oljepumpen sugit luft och tryckt ut luft i oljekanalerna (inte bra...!), och att det skulle kunna göra att den skramlade. Fast det var bara en teori som aldrig bekräftades... På den bilen slutade det skramla lika plötsligt som det kom...
Det kan ju vara nåt annat som är löst oxå...
Jag diskuterade en gång med kunniga på området ang missljud i den trakten. En teori var att det möjligvis kunde letat sig luft in i VVT enheten genom att man kört med för låg oljenivå på bana och oljepumpen sugit luft och tryckt ut luft i oljekanalerna (inte bra...!), och att det skulle kunna göra att den skramlade. Fast det var bara en teori som aldrig bekräftades... På den bilen slutade det skramla lika plötsligt som det kom...
Det kan ju vara nåt annat som är löst oxå...
Tjena..
hehe ja det finns ju alltid mycket teorier men tja det kan ju vara som du säger faktiskt =) men för låg oljenivå tror ja dock inte att det kan ha hänt för jag kollar den offta och den står rätt till, och bana har ja inte pressat den på hehe..
men ja det är jävligt skummt.. tror du det är någon fara att köra med den ? om vi säger att det är den VVT ?
/mvh Anders
tack för all hjälp förresten!
hehe ja det finns ju alltid mycket teorier men tja det kan ju vara som du säger faktiskt =) men för låg oljenivå tror ja dock inte att det kan ha hänt för jag kollar den offta och den står rätt till, och bana har ja inte pressat den på hehe..
men ja det är jävligt skummt.. tror du det är någon fara att köra med den ? om vi säger att det är den VVT ?
/mvh Anders
tack för all hjälp förresten!
Anders ripa / Helsingborg
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)