Scenic 97 vägrar starta ibland

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
emkay

Scenic 97 vägrar starta ibland

Post by emkay »

Har en Scenic från 97 som börjat vägra starta ibland.

Oftast händer det när det har regnat och bilen fått stå nåt dygn. Då brukar även även en gul varningslampa blinka som verkar betyda fel i startspärrsystemet. Då fel på detta systemet är vanligt på renault så tycker jag att jag har testat det mesta jag hittat på nätet nu. Det är aldrig själva röda startspärrlampan som lyser och jag har testat gå förbi startspärren med kod direkt utan resultat. Men bilen beter sig precis som om spärren var på, startmotorn snurrar men det händer inget mer.

De gånger man får igång bilen efter upprepade låsa-låsa upp-starta försök så fortsätter den gula lampan blinka, den blinkar så länge varvtalet är under 1500rpm vilket också känns mystiskt.

Vad kan jag kolla på mer? Kan det vara nån databox eller kontakter som blir fuktiga och jäklas med elektroniken?
Thomas A

Post by Thomas A »

Tändlägesgivaren.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
emkay

Post by emkay »

Tändlägesgivaren.
Tack för svaret!
Är du ganska säker på det eller?
Kan det förklara gula lampans blinkande?

Var sitter denna? Kan det vara nån kontakt som blir fuktig?
Thomas A

Post by Thomas A »

Den sitter på svänghjulet, koppling/växellådan. Beroende på motor så är den mer eller mindre svår att komma åt.

Man kan ta lös den och rengöra den + kontaktstycket. Lättast är att köpa en ny på Autofrance. Kan dock inte Scenic -97 modellen så bra.

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply