Drivknutar Twingo -97 ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mattiass
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2006, 11:54

Drivknutar Twingo -97 ?

Post by mattiass »

Hej.

Jag har en renault Twingo -97 där det uppstår ett knackande läte när jag svänger, mer knackande vid kraftigare belastning, t.ex om jag accelererar mycket samtidigt som jag svänger. Allting tyder ju på att det är drivknutarna som är slitna, men vet ni om det kan bero på någonting annat?

Jag har fått en hel del olika uppgifter i vad det ska kosta att reparera (från 500:- till 4000:- /sida), så jag behöver lite tips och råd så att jag kan reda ut vad som stämmer.

Måste man byta hela drivaxeln på en Twingo -97a, eller kan man byta drivknuten separat?

Är det något man kan ge sig på själv, att byta drivaxel. Jag är inte särskilt kunnig på mer invecklade saker med bilar, men har meckat lite ändå.

Sen undrar jag om det kan vara någonting annat än drivknuten.. Jag har bytt hjullager för inte så länge sedan så dessa borde ju fortfarande vara intakta.


Tack för svar!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Om det låter mera när du svänger gissar man i första hand på hjullagren. Men det kan också vara en drivaxel, hur låter det om du backar och backar och svänger? Brukar knäppa och rossla när knutarna börjar ge sig.
Det får nog sägas vara ganska komplicerat att byta drivaxel (knutarna kan ej reparerar) om du inte är händig samt har en handbok eller känner någon som är och har! Volvo har paketpriser, kolla priset och jämför med en icke märkesverkstad!
Håkan Kjellin, Storå
mattiass
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2006, 11:54

Re:

Post by mattiass »

Tack för ett mycket bra svar Kjellin!

Jag bytte hjullager för ca 6 månader sedan, och har nu försökt känna på hjulet när bilen är upplyft, dvs om det är något glapp, men kan inte känna något.

Har haft väldigt mycket problem med framvagnen på den här bilen, och har bytt både hjullager och fjäderben då dessa gick av strax efter varandra. (Hur otroligt det än låter). Och jag buskör verkligen inte med bilen.

Knackandet kvarstår även när jag backar och svänger om än mindre. Om jag ger fullt rattutslag och ska svänga låter det nästan som om bilen ska rasa ihop. Det knackar distinkt och gnisslar kan man säga. Det låter även svagt vid acceleration när man styr bilen rakt fram.

Jag ringde bilia, och de skulle ha 8000:- för rep av båda sidor. Men efter att ha ringt runt fick jag tag på en seriös volvo/renault mek som kunde göra det för 4500:-

Men men, efter detta ska jag ju förhoppningsvis ha en totalrenoverad framvagn så man får vara glad ;)
Och skulle det vara hjullagren så är dessa ju inte så fasansfullt dyra åtminstonde.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Lycka till, jag har haft två Twingo och bytt både hjullager och fjädrar! Det är samma grejor som till Clio men de håller inte ens på en ännu mindre och lättare bil :cry:
Håkan Kjellin, Storå
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Drivaxlar

Post by Michael2006 »

Hej på er,

Jag har också haft problem med knakande ljud från framvagnen och har fått flera bud om att det är något fel på drivaxlarna.
Nu har jag bytt dem men utan något positivt resultat. Det knakar fruktansvärt mycket när jag svänger och gasar samtidigt.
Jag har även läst att det kan bero på lösa motorfästen. Jag har gjort testet med slira på kopplingen med handbromesen dragen och visst häver sig motorn lite grann men hur vet man vad som är onormal hävning? Har kollat på motorfästen och funnit att ett verkar sprucket, dock ej hela vägen igenom verkar det som.
Men kan det verkligen bero på motorfästena??
Några råd?

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Post Reply