Krånglande startspärr HJÄLP!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Krånglande startspärr HJÄLP!
Snälla alla med tips, hjälp!
Jag har en Kangoo 1.4 -99 med radiofjärr (antagligen då jag har antenn på taket och har ingen irdiod på nyckeln.
Jag låser upp bilen med centralfjärren på nyckeln och ibland startar bilen direkt vid första försöket men ibland krävs det att jag får låsa och låsa upp bilen med nyckelns fjärr 3-5 gånger innan den godkänner start.
Startspärrsdioden på instrumentpanelen tänds vid tändning men slocknar som den ska efter någon sekund men dock ändå kan bilen vägra starta?
Det verkar inte vara dåligt batteri i nyckeln då centrallåset aldrig krånglar. Hur känner startspärren av nyckeln och vad kan jag göra för att detta ska fixa sig?
Någon dag kanske den vägrar starta helt och vad gör jag då? Kan jag koppla förbi satans påfund så att den inte kräver identifiering av nyckeln?
Jättetacksam för svar!
Mvh
Johan
Jag har en Kangoo 1.4 -99 med radiofjärr (antagligen då jag har antenn på taket och har ingen irdiod på nyckeln.
Jag låser upp bilen med centralfjärren på nyckeln och ibland startar bilen direkt vid första försöket men ibland krävs det att jag får låsa och låsa upp bilen med nyckelns fjärr 3-5 gånger innan den godkänner start.
Startspärrsdioden på instrumentpanelen tänds vid tändning men slocknar som den ska efter någon sekund men dock ändå kan bilen vägra starta?
Det verkar inte vara dåligt batteri i nyckeln då centrallåset aldrig krånglar. Hur känner startspärren av nyckeln och vad kan jag göra för att detta ska fixa sig?
Någon dag kanske den vägrar starta helt och vad gör jag då? Kan jag koppla förbi satans påfund så att den inte kräver identifiering av nyckeln?
Jättetacksam för svar!
Mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Det satans påfundet,som du beskriver det är det inget fel på om röda dioden slocknar. Det är nog glappis i insprutningens relä eller krockknappen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Tack för snabbt svar.
Jag upplever inga problem med dioden för airbagen utan den slocknar också efter någon sekund, men var kan jag finna relät till insprutningssystemet samt var sitter krockknappen?
Jag har någon blå konstig knapp vid passagerarsätet nere vid knät ungefär, där instrumentpanelen tar slut och dörrens gångjärn kommer, vad är det för knapp?
mvh
Johan
Jag upplever inga problem med dioden för airbagen utan den slocknar också efter någon sekund, men var kan jag finna relät till insprutningssystemet samt var sitter krockknappen?
Jag har någon blå konstig knapp vid passagerarsätet nere vid knät ungefär, där instrumentpanelen tar slut och dörrens gångjärn kommer, vad är det för knapp?
mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Den röda blinkande dioden är startspärrlampa, inget annat. Airbagen har annanlampa som är orange.
Krockknappen sitter i motorrummet på eller vid ett fjädertorn. Färgen är svart eller röd och storleken är ca: 3x3 cm.
Krockknappen sitter i motorrummet på eller vid ett fjädertorn. Färgen är svart eller röd och storleken är ca: 3x3 cm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Tackar för många tips och idéer!
Airbagsknappen (den orangea) släcks efter någon sekund så då bör det inte vara några problem med krockknappen? Ska dock ha det i åtanke ifall den vägrar starta helt.
När den inte startar på första försöket så hjälper det inte att stänga av tändningen och sätta på den igen för ett nytt försökt utan det enda som hjälpt är just att jag fått ta ut nyckeln och tryckt på fjärrknappen på nyckeln, lås och lås upp, först då eller efter några sådana gånger så har bilen startat. Kan det fortfarande vara relät det är fel på då?
Var sitter relät till bränslepumpen samt till startspärren?
PS! Suverän sida detta
Airbagsknappen (den orangea) släcks efter någon sekund så då bör det inte vara några problem med krockknappen? Ska dock ha det i åtanke ifall den vägrar starta helt.
När den inte startar på första försöket så hjälper det inte att stänga av tändningen och sätta på den igen för ett nytt försökt utan det enda som hjälpt är just att jag fått ta ut nyckeln och tryckt på fjärrknappen på nyckeln, lås och lås upp, först då eller efter några sådana gånger så har bilen startat. Kan det fortfarande vara relät det är fel på då?
Var sitter relät till bränslepumpen samt till startspärren?
PS! Suverän sida detta
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Låsa låsa upp med RADIO fjärr har INGET att göra med startspärren. Rena tillfälligheter om det funkat efter det. Startspärren är en transponder som sitter i nyckelhuvudet,fastkod. Antennringen runt tändningslåset brukar krångla ibland, men det framgår av självdiagnostiken på startspärrlampan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Jag finner inget logiskt i felet?
När jag vrider om nyckeln så tänds startspärrsdioden (röd) en sekund sen slocknar den precis som den ska. även den orangea airbagdioden (krockdioden?) släcks efter någon sekund.
jag kan även höra ett surrande i någon sekund (gissningsvis bensinpumpen i vanlig ordning). men när jag sen vrider på nyckeln är det inte säkert den startar.
jag har testat att ta ut nyckeln och sätta in den igen, har även gnuggad den i nyckelhålet för att den ska fatta att jag fått in den men det enda som hjälpt är när jag låser och låser upp den en eller flera gånger. kan det bara vara en tillfällighet eller kan ströminpulsen vid låsningen göra så att något relä aktiveras som tillåter start?
inget jag vågar lämna in bilen för heller för när servicekillarna kollar så kan man ge sig den på att allt fungerar perfekt.
kan självdiagnostiken på startspärrslampan ljuga? dvs kan den slockna i vanlig ordning fastän det ändå inte fungerar?
mvh
Johan
När jag vrider om nyckeln så tänds startspärrsdioden (röd) en sekund sen slocknar den precis som den ska. även den orangea airbagdioden (krockdioden?) släcks efter någon sekund.
jag kan även höra ett surrande i någon sekund (gissningsvis bensinpumpen i vanlig ordning). men när jag sen vrider på nyckeln är det inte säkert den startar.
jag har testat att ta ut nyckeln och sätta in den igen, har även gnuggad den i nyckelhålet för att den ska fatta att jag fått in den men det enda som hjälpt är när jag låser och låser upp den en eller flera gånger. kan det bara vara en tillfällighet eller kan ströminpulsen vid låsningen göra så att något relä aktiveras som tillåter start?
inget jag vågar lämna in bilen för heller för när servicekillarna kollar så kan man ge sig den på att allt fungerar perfekt.
kan självdiagnostiken på startspärrslampan ljuga? dvs kan den slockna i vanlig ordning fastän det ändå inte fungerar?
mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
En uppdatering av problemet:
Jag kan nu konstatera precis som Dennis skrev, att låsa och låsa upp med fjärren har inget med felet att göra.
Det har blivit lite bättre sen jag gör på följande sätt:
vrider till första tändningen och låter det gå 3-4 sekunder så att checklamporna inkl startspärr- och airbagdioden slocknar, sen vrider jag om och i de flesta fall startar bilden direkt.
MEN det händer att den inte startar utan startmotorn går bara runt utan att den tänder. Jag tar då ut nyckeln, väntar en liten stund och sen gör om proceduren långsamt, dvs låter alla lampor i lugn o ro slockna (kan ta 3-4 sekunder) sen brukar den gå igång iaf på 2a försöket.
Är det någon som har tips på vad det kan vara?
Kan det vara så att något relä krånglar ibland och fixar sig självt när man slagit av och på tändningen igen?
som sagt slocknar alla lampor som de ska och bensinpumpen surrar till i någon sekund. När den väl startar så hostar den inte på något sätt.
Mvh
Johan
Jag kan nu konstatera precis som Dennis skrev, att låsa och låsa upp med fjärren har inget med felet att göra.
Det har blivit lite bättre sen jag gör på följande sätt:
vrider till första tändningen och låter det gå 3-4 sekunder så att checklamporna inkl startspärr- och airbagdioden slocknar, sen vrider jag om och i de flesta fall startar bilden direkt.
MEN det händer att den inte startar utan startmotorn går bara runt utan att den tänder. Jag tar då ut nyckeln, väntar en liten stund och sen gör om proceduren långsamt, dvs låter alla lampor i lugn o ro slockna (kan ta 3-4 sekunder) sen brukar den gå igång iaf på 2a försöket.
Är det någon som har tips på vad det kan vara?
Kan det vara så att något relä krånglar ibland och fixar sig självt när man slagit av och på tändningen igen?
som sagt slocknar alla lampor som de ska och bensinpumpen surrar till i någon sekund. När den väl startar så hostar den inte på något sätt.
Mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Omdu läser lite högreupp...
Det satans påfundet,som du beskriver det är det inget fel på om röda dioden slocknar. Det är nog glappis i insprutningens relä eller krockknappen.
Det satans påfundet,som du beskriver det är det inget fel på om röda dioden slocknar. Det är nog glappis i insprutningens relä eller krockknappen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Någon som har ett schema över vad de olika reläerna sitter?
Var sitter tex relät för insprutningen, bränslepumpen, startspärren m.m.?
Jag kanske får ge upp tron om att det är startspärren då Men faktum kvarstår att bilen kan behövas vrida tillbaks nyckeln och tända på nytt innan den går igång. Jag varken vickar eller gnuggar något relä, kanske ett relä som felar som behöver få en extra omgång ström i sig innan den vaknar?
Skulle airbagsdioden inte slockna så kommer jag testa att trycka på krockknappen för nollställning men då denna slocknar så bör det heller inte vara just krockknappen?
Var sitter tex relät för insprutningen, bränslepumpen, startspärren m.m.?
Jag kanske får ge upp tron om att det är startspärren då Men faktum kvarstår att bilen kan behövas vrida tillbaks nyckeln och tända på nytt innan den går igång. Jag varken vickar eller gnuggar något relä, kanske ett relä som felar som behöver få en extra omgång ström i sig innan den vaknar?
Skulle airbagsdioden inte slockna så kommer jag testa att trycka på krockknappen för nollställning men då denna slocknar så bör det heller inte vara just krockknappen?
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
"Krockknappen" stänger endast av bränsletillförslen, har inget att göra med airbagen. Airbagen kan vara urfunktion,utlöst eller ok bilen skall starta iallafall bara krockknappen är återställd.Så varningslampan för airbag kan du glömma så länge, tills du hittat felet varför den ej startar alltid.
Jag kan inte komma ihåg i huvudet var insprutningsreläerna (2st ett till bränslepump och ett till strömtillförsel styrbox) sitter exakt men det brukar vara i närheten av styrboxen för insprutningen.
Jag kan inte komma ihåg i huvudet var insprutningsreläerna (2st ett till bränslepump och ett till strömtillförsel styrbox) sitter exakt men det brukar vara i närheten av styrboxen för insprutningen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Tack för tipsen.
Jag tror mer och mer på teorin på krånglande relä.
Idag krävdes det 5 försök med hyfsad paus mellan varje innan bilen startade. Det känns väldigt olustigt att den beter sig så.
Det konstiga är att det finns inga felmeddelande och jag hör bensinpumpen dra igång, startmotorn rullar men den tänder inte. Det har fungerat genom att jag stängt av, tagit ut nyckeln, väntat och sen försökt igen men det som fungerat allra bäst har varit att ta ut nyckeln, låsa bilen med fjärren och låsa upp, då har den oftast gått igång på iaf 2 försök.
Är det någon mer som upplevt samma problem?
Är det någon vet var reläerna sitter som kan tänkas behövas bytas eller sprayas 5-56 på?
Om jag tar ut reläerna och sätter in dem igen, kan jag då råka ut för att startspärren måste omprogrammeras?
mvh
Johan
Jag tror mer och mer på teorin på krånglande relä.
Idag krävdes det 5 försök med hyfsad paus mellan varje innan bilen startade. Det känns väldigt olustigt att den beter sig så.
Det konstiga är att det finns inga felmeddelande och jag hör bensinpumpen dra igång, startmotorn rullar men den tänder inte. Det har fungerat genom att jag stängt av, tagit ut nyckeln, väntat och sen försökt igen men det som fungerat allra bäst har varit att ta ut nyckeln, låsa bilen med fjärren och låsa upp, då har den oftast gått igång på iaf 2 försök.
Är det någon mer som upplevt samma problem?
Är det någon vet var reläerna sitter som kan tänkas behövas bytas eller sprayas 5-56 på?
Om jag tar ut reläerna och sätter in dem igen, kan jag då råka ut för att startspärren måste omprogrammeras?
mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
-
- Posts: 26
- Joined: 15 Jul 2007, 20:58
- Location: Göteborg
Kan Någon svara på varför bilen inte startar alltid utan kan kräva att man går ut ur bilen, låser den med fjärren och låser upp den och då oftast fungerar det?? Det kan inte vara en tillfällighet med detta beteende. Vrider jag bara av tändningen och på igen så är det inte alls säkert den går igång trots många försök men går jag ut låser med fjärren och låser upp då fungerar det på andra eller tredje försöket??
Jag blir galen på detta problemet. Om det är glapp i något relä så borde ju bilen hosta och bete sig konstigt när jag kör, men startar den så går den som en klocka utan tecken till problem?
Synd att man inte får svära i forumet för jag är full av fula ord! Ingen bra start för mig som nybliven Renaultägare!
/J
Jag blir galen på detta problemet. Om det är glapp i något relä så borde ju bilen hosta och bete sig konstigt när jag kör, men startar den så går den som en klocka utan tecken till problem?
Synd att man inte får svära i forumet för jag är full av fula ord! Ingen bra start för mig som nybliven Renaultägare!
/J
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.