kammsbyte???

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

kammsbyte???

Post by Drulefar »

Hej,

Jag har en clio 2.0 sport från -02 och kamremmen är ej bytt ännu.
Den har gått 5200 mil och jag råkade se att man skulle byte kamremmen efter 5år i servicehäftet. Men i vanliga fall skall man byta vid 12000 mils servicen.
Skulle man kunna lämna in bilen på renault-verkstad och be dom kolla om remmen är sliten? eller går inte det?

Blir vekligen kamremmen sliten efter drygt 5 tusen mil eller vill bara renault tjäna pengar??? bilen är ju nätt o jämt endast inkörd vid detta miltal!

:?

Mvh//Robban
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: kammsbyte???

Post by Tony »

Drulefar wrote:Hej,

Jag har en clio 2.0 sport från -02 och kamremmen är ej bytt ännu.
Den har gått 5200 mil och jag råkade se att man skulle byte kamremmen efter 5år i servicehäftet. Men i vanliga fall skall man byta vid 12000 mils servicen.
Skulle man kunna lämna in bilen på renault-verkstad och be dom kolla om remmen är sliten? eller går inte det?

Blir vekligen kamremmen sliten efter drygt 5 tusen mil eller vill bara renault tjäna pengar??? bilen är ju nätt o jämt endast inkörd vid detta miltal!

:?

Mvh//Robban
gummi åldras... men vill du försöka köra tills den gått 12000mil om typ 5-6 år till så kan du ju kolla vad ett nytt topplock kostar när du smällt remmen och jämföra med vad det kostar innan den gått av...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

nej isåfall tänkte jag vänta tills 6 tusen mils servicen om den håller till den? vad tror du?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som jag förstått det hela så är åren känsliga på remmarna, så om du vill vara på säkra sidan så byter du. Om du vill gambla och spara någon krona så åker du vidare. Jag skulle ha bytt. (vad jag förstått så är rekomendationen utomlans att byta rem vid 6000 mil eller 5 år på cliosporten.)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

Okej, men nu såg jag i papprena att min bil kom i trafik 2003-01-03 så om ja har tur så har jag ca ett halvår kvar tills den rullat i 5 år?

//Robert
Kangooloon
Posts: 26
Joined: 15 Jul 2007, 20:58
Location: Göteborg

Post by Kangooloon »

Slitaget på remmen beror väldigt mkt på hur man kör också. Många starter sliter mer. Jag har väldigt svårt att tro att remmen skulle gå sönder efter 5000 mil! Jag bytte på min Kangoo häromdagen och den är 8 år gammal och har gått 13700 mil, första kamremsbytet. Det var nog i sista sekund men ändå :)

Att kolla om remmen är sliten är nog inte någon vits med för har man ändå nere kåpa osv så kan man lika gärna byta, oavsett om det är en själv som gör det eller verkstaden.

Sen kan jag inte begripa varför biltillverkarna använder sig av kamrem och inte kedja? Min Smart hade kedja, finns inget negativt, bara positivt.

mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg

Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kom i trafik Ja men tillverkad ? importerad kanske, då får du införseldatumet som första datum.

På många av de bilar man kan köpa nu så har de återgått till kedja. Ett smart drag som sänker ägandekostnaderna betydligt 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

vad kostar ett kamremmsbyte vanligtvis till clio sport?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Bytet är dyrt... allt från 8000 till 16000 har jag hört. det lönar sig att höra med ett antal verkstäder efterssom priserna verkar variera 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Jag betalade 7000kr inkl 6000 mila service 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply