R19 framvagnsjobb
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 46
- Joined: 09 Feb 2007, 21:57
- Location: Falkenberg
R19 framvagnsjobb
Har nu börjat fundera på att gör iordning framvagnen på min lilla bil.
Det ska till (åtminsone) ett hjullager, så då är min fråga , tror ni det kan vara en ljus ide att byta båda sidorna samtidigt? Jag har ju en reservdels- bil, där jag kunde demontera spindlarna och renovera dem (ja eller nya lager och lite färg) och sedan slänga på det på bilen nästa helg.
Eller, när jag ändå känner mig så ambitiös som idag, snygga upp bärarmarna från bil nr2 med ny färg, nya bussningar och spindelleder. Kan det finnas någon vinst i detta, väghållningsmässigt, tror ni? Och när jag ändå tjötar, kan man förvänta sig någon märkbar förbättring i väghållning med nya, standardbetonade dämpare (typ monroe gastryck) och original fjädrar? Man kan ju tänka sig att dom som sitter på bilen nu är lika gammla som bilen (i värsta fall) så nya kunde ju vara en förbättring.
Bör väl också tillägga att bilen inte på något sätt visar tecken på att något av ovanstående skulle vara kasst (förutom ett hjullager då) men chansen att nya saker är betydligt bättre känns ju ändå stor och allt kan ju bli bättre.
(har även en liten dröm om gula koni dämpare och fjädrar, sänknig eller nya original, men så är ju ekonomin inblandad och då blir det käppar i hjulen)
Långt och rörigt inlägg, men vore glad om någon ändå tog sig tid att bena i det och delge mig åsikter och tankar.
Det ska till (åtminsone) ett hjullager, så då är min fråga , tror ni det kan vara en ljus ide att byta båda sidorna samtidigt? Jag har ju en reservdels- bil, där jag kunde demontera spindlarna och renovera dem (ja eller nya lager och lite färg) och sedan slänga på det på bilen nästa helg.
Eller, när jag ändå känner mig så ambitiös som idag, snygga upp bärarmarna från bil nr2 med ny färg, nya bussningar och spindelleder. Kan det finnas någon vinst i detta, väghållningsmässigt, tror ni? Och när jag ändå tjötar, kan man förvänta sig någon märkbar förbättring i väghållning med nya, standardbetonade dämpare (typ monroe gastryck) och original fjädrar? Man kan ju tänka sig att dom som sitter på bilen nu är lika gammla som bilen (i värsta fall) så nya kunde ju vara en förbättring.
Bör väl också tillägga att bilen inte på något sätt visar tecken på att något av ovanstående skulle vara kasst (förutom ett hjullager då) men chansen att nya saker är betydligt bättre känns ju ändå stor och allt kan ju bli bättre.
(har även en liten dröm om gula koni dämpare och fjädrar, sänknig eller nya original, men så är ju ekonomin inblandad och då blir det käppar i hjulen)
Långt och rörigt inlägg, men vore glad om någon ändå tog sig tid att bena i det och delge mig åsikter och tankar.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Renault 19 TXE
har du tänkt att behålla bilen och vill lägga ner lite pengar på att den skall vara fräsch i framvagnen,
så skulle jag snyggat upp extra spindlarna med färg nya lager smidigt eftersom du har reserv prylar..
Angående väghållningen sänkfjädrar är billigare än att köpa nya orginalfjädrar
kan ju snåla in på dämparna till att börja med,om du vill spara ihop till koni,men du skulle nog klara dig med nya orginaldämpare + en sänkningssats och skruva ner baken så det passar med sänkningen fram...
sänkfjädrar kostar 1000kr för 2st (finns ju bara 2 på bilen)mekonomen över 500 kr för en orginal..
så skulle jag snyggat upp extra spindlarna med färg nya lager smidigt eftersom du har reserv prylar..
Angående väghållningen sänkfjädrar är billigare än att köpa nya orginalfjädrar
kan ju snåla in på dämparna till att börja med,om du vill spara ihop till koni,men du skulle nog klara dig med nya orginaldämpare + en sänkningssats och skruva ner baken så det passar med sänkningen fram...
sänkfjädrar kostar 1000kr för 2st (finns ju bara 2 på bilen)mekonomen över 500 kr för en orginal..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 46
- Joined: 09 Feb 2007, 21:57
- Location: Falkenberg
Tackar för svaret och fortsätter att svamla i denna tråd.
Motormodifieringar, vad kan vara läpligt här? Jag funderar nämligen på en liten upphotning av bilen.
Öppet luftfilter och grövre avgas med fullflödesdämpare, visst, men gör det någon större nytta på dessa 8ventilers myggeffektare? Eller kommer den mesta förändringen sitta i mitt huvud? (kan ju vara så, men vad får man för dom pengarna som dessa modifieringar kostar?)
Finns det några andra (hyffsat) kostnadseffektiva tips och tricks för att få ut ett par kusar till? Med acceptabla avgasvärden också?
Motormodifieringar, vad kan vara läpligt här? Jag funderar nämligen på en liten upphotning av bilen.
Öppet luftfilter och grövre avgas med fullflödesdämpare, visst, men gör det någon större nytta på dessa 8ventilers myggeffektare? Eller kommer den mesta förändringen sitta i mitt huvud? (kan ju vara så, men vad får man för dom pengarna som dessa modifieringar kostar?)
Finns det några andra (hyffsat) kostnadseffektiva tips och tricks för att få ut ett par kusar till? Med acceptabla avgasvärden också?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Renault 19 TXE
-
- Posts: 46
- Joined: 09 Feb 2007, 21:57
- Location: Falkenberg
Ja då har jag då kommit fram till receptet jag tänker mig för framvagnen.
Monroe gastrycksdämpare och H&R-fjädrar.
Någon som har något att säga om detta? H&R verkar ju vara hyffsat populära så rent sk*t kan det väl inte vara?
Och sedan undrar jag om krängningshämmarna, finns de i grövre varianter?
Tack på förhand.
//Stefan
Monroe gastrycksdämpare och H&R-fjädrar.
Någon som har något att säga om detta? H&R verkar ju vara hyffsat populära så rent sk*t kan det väl inte vara?
Och sedan undrar jag om krängningshämmarna, finns de i grövre varianter?
Tack på förhand.
//Stefan
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Renault 19 TXE