Hur förbikoppla startspärr på Megane -99 Classic

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mcdane82

Hur förbikoppla startspärr på Megane -99 Classic

Post by mcdane82 »

Hej
Har precis köpt en megane -99 och nu har IR fjärren lagt av så jag måste starta bilen med centrallås knappen. Knappen är bara en månad gammal så det är garanti men verkstan skall ha 2veckor för att ta hem en ny fjärr.... Och skall åka på semester nu.. kul...

Har en fjärr till men den är inte inprogrammerad efter senaste service besöket, men som jag förstått måste man använda verkstans CLIP för att lägga in dessa, och att radio fjärrarna kan man programmera in själv, om det går att göra själv säg gärna till!!!

Har läst att vissa har problem med startspärrs relät, så om man kopplar in en "bygel" eller lägger spänning manuellt på det reläet kan man få igång bileländet då??

Eller spärrar den även något med insprutet eller liknande, men känns spontant som han spärrar bensinpumpen för man kan få igång den en sekund innan den dör igen ibland..

Skulle vara mycke tacksam för tips eller pm..

Mvh Daniel
Renault Megane LA Classic 1.6 -99, Daniel Olsson, Uppsala
mcdane82

Re: Hur förbikoppla startspärr på Megane -99 Classic

Post by mcdane82 »

När bilen är inne på verkstad för inläggning av nya fjärren kan de då koppla ur startspärren permanent? Jag tänker installer ett billarm med radiofjärr som då låser uppdörrarna men då avaktiveras ju inte startspärren så då måste man ändå trycka på fjärren.

Är det någon som installerat larm i bilen och har erfarenhet av detta???
Renault Megane LA Classic 1.6 -99, Daniel Olsson, Uppsala
renx

Post by renx »

Du kan inte få sperren bortkopplat utan at lemna inn motorstyrningen til nån som viskar ut startsperr koden og tar bort signalforbindelsen til startsperr-enheten. Dette er forstås inte nånting som Renault vil gjøra utan det finns nån bl.a. i england som gjør detta. Ingen enkel fix med andra ord...
Från Granna-landet vest
Post Reply