Högt Hc på besiktning
Moderator: Forumpolisen
Högt Hc på besiktning
Besiktigade bilen i fredags och fick ombesiktning.
Hadde ett HC på 296 och gränsvärdet ligger på 100.
Har bytt tändstift, olja och filter, luftfilter, tändkablar
Avgassystemet läcker efter sista ljuddämparen bara.
Hur får man enklast ner värdet?
Funkar det att tanka E85 med så högt värde eller krävs andra åtgärder?
Bilen är en Laguna V6 -94
Hadde ett HC på 296 och gränsvärdet ligger på 100.
Har bytt tändstift, olja och filter, luftfilter, tändkablar
Avgassystemet läcker efter sista ljuddämparen bara.
Hur får man enklast ner värdet?
Funkar det att tanka E85 med så högt värde eller krävs andra åtgärder?
Bilen är en Laguna V6 -94
Laguna V6 Automat -94
Niklas Axelsson - Karlstad
Niklas Axelsson - Karlstad
Ibland funkar e85, och jag kan ju säga att det är en idé att testa detta först, alternativ 2 är att byta lamdasond och det kan vara dyrt. Det konstigaste är att dom ens gjorde avgastest för det ska dom aldrig göra vid hål i avgassystem. Men testa e85 först, iaf billigare än lambda med du bör ändå byta denna snart då bilen inte går riktigt som den ska om lambdan är sönder då datorn får fel värden hela tiden avgaser passerar lambdan. Lycka till
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
MVH //Andy, Lund
Om det är ett fel så skall det väl åtgärdas
Lambdasonder har en livslängd på 16000mil om allt har varit ok med motorstyrningen, sedan skall de bytas.
Trasigt avgassystem GER fel avgasvärde. Och risk för koloxidförgiftning.Även risk att något smälter där läckan är tex bensintanken
-LAGA istället för TATTARMECK
Lambdasonder har en livslängd på 16000mil om allt har varit ok med motorstyrningen, sedan skall de bytas.
Trasigt avgassystem GER fel avgasvärde. Och risk för koloxidförgiftning.Även risk att något smälter där läckan är tex bensintanken
-LAGA istället för TATTARMECK
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lagar man inte ett litet fel som är relativt billigt att åtgärda så blir det lätt dyra följdfel.
Så tänker jag iallafall. -EKONOMISKT TÄNKANDE
Så tänker jag iallafall. -EKONOMISKT TÄNKANDE
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Man börjar ALLTID med diagnoskontroll av insprutning (givarkontroll,blandningskorigering,kabelförbindelse med lambdasond,osciloskopmätning av lambdan)
Är bränslefiltret inom service intervall,luftfilter,tändsift,tändkablar,motoroljan.
Låter motorn korekt i övrigt?
Har du lossat flänsen innan Katalysatorn och tittat i den om den är felfri?
Så nu har du och göra en stund
Är bränslefiltret inom service intervall,luftfilter,tändsift,tändkablar,motoroljan.
Låter motorn korekt i övrigt?
Har du lossat flänsen innan Katalysatorn och tittat i den om den är felfri?
Så nu har du och göra en stund
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem