Kamremsbyte Clio II -01
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte Clio II -01
Hej! Min svärmor har en Clio av årsmodell 2001 som det ska bytas kamrem i. Motorn är en 1,2 D7F. Hur svårt är det att byta i en sån motor? Behövs det några specialverktyg? Hörde att bulten till remhjulet på vevaxeln måste lossas och att det då snurrar helt fritt på axeln. Stämmer det? Varkar vara lätt att göra fel i så fall.
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
Okej. Bytte på en Volvo 940 med B230 för ett par år sedan och det var fixat på ett par timmar så i så fall är det inga problem.
Men nu har jag ju fått två olika svar. Vem av er har rätt? Någon mer som kan bekräfta detta?
Om jag förstått rätt så verkar det skilja en hel del på clions olika motorer. Den här är som sagt en clio 1,2 -01 med D7F-motorn.
Skulle även vara bra om någon vet vilket åtdragninsmoment det är på remskivebulten mm. Eller ännu bättre, någon som har eller vet vart man kan hitta servicemanual eller instruktioner för kamremsbyte till denna motor? Gärna i pdf-format eller på webben.
Tacksam för all hjälp som går att få
Men nu har jag ju fått två olika svar. Vem av er har rätt? Någon mer som kan bekräfta detta?
Om jag förstått rätt så verkar det skilja en hel del på clions olika motorer. Den här är som sagt en clio 1,2 -01 med D7F-motorn.
Skulle även vara bra om någon vet vilket åtdragninsmoment det är på remskivebulten mm. Eller ännu bättre, någon som har eller vet vart man kan hitta servicemanual eller instruktioner för kamremsbyte till denna motor? Gärna i pdf-format eller på webben.
Tacksam för all hjälp som går att få
Jag kan börja med att säga att jag kan inte säkerställa detta, men tycker mig har hört/läst detta. Ring en Volvo verkstad eller en annan verkstad som du vågar lite på. Haynes har annars väldigt bra böcker på bla Clio, finns att köpa på Micro, Mekonomen för att nämna några. Lycka till
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
MVH //Andy, Lund
Så är det som Emil skriver. 1,2 8v sitter kamdrevert på vevaxelen med kil och bra uppmärkt.rscliosport wrote:det e som att byta på en volvo 240 (b230) ser likadant ut ungefär.... inte krångligt med andra ord ...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tackar för svaret.Dennis wrote:Så är det som Emil skriver. 1,2 8v sitter kamdrevert på vevaxelen med kil och bra uppmärkt.rscliosport wrote:det e som att byta på en volvo 240 (b230) ser likadant ut ungefär.... inte krångligt med andra ord ...
Jag har nu lyckats leta rätt på en pdf-fil med anvisningar. I den står det att det krävs diverse specialverktyg för att spänna remmen rätt. Såg lite knepigt ut. Filen var dessutom på engelska vilket inte gjorde saken lättare. Har ni några tips om själva spänningen av remmen?