Krångar min koppling? (Megane II)
Moderator: Forumpolisen
Krångar min koppling? (Megane II)
Hej, jag har nöjet att låna en ny Scenic nu och min Megane II har bleknat något. En stor skillnad är kopplingen som går mjukt och fint på Scenic, men som hugger i min Megane. Så nu undrar jag om det ska vara så eller om kopplingen är sliten? Min har gått över 8 000 mil. Den hugger och känns mest som en av/på knapp istället för den mjuka övergång som jag upplever med Scenic, märks mest i låg fart på ettan och i viss mån tvåan, och om man trycker ner kopplingen i landsvägsfart så rycker motorn till något (men det kanske är motorstyrningen snarare än kopplingen?).
Vad tror ni, behöver kopplingen bytas? Vad kostar en koppling? Tar det lång tid?
Vad brukar ett kopplingsbyte gå på - material och arbete?
Vad tror ni, behöver kopplingen bytas? Vad kostar en koppling? Tar det lång tid?
Vad brukar ett kopplingsbyte gå på - material och arbete?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
samma plastbit byttes på Laguna II i samband med servicen. Tygligen ett garantijobb.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Undrar också vad det är för plast bit har samma problem med min Renault megano 02
Verkstaden bytte ett stag under bilen men det hjälpte inte.Verkar inte som dom vet vad det är för plastbit fast det är en märkesverkstad Har garanti i två månader till Satt plastbiten inne i bilen eller under bilen:roll:
Verkstaden bytte ett stag under bilen men det hjälpte inte.Verkar inte som dom vet vad det är för plastbit fast det är en märkesverkstad Har garanti i två månader till Satt plastbiten inne i bilen eller under bilen:roll:
Prova detta
Hej jag kollade kopplingen i bilen i dag det var ett litet glapp innan kopplingen tog.
Det sitter en liten vit plastbit som tar emot kopplingspedalen. På kopplingspedalen är det en liten skåra där den tar emot den vita plastbiten jag tryckte dit en liten plastbit så glappet försvann. Sen blev den mycket bättre vid växling prova det ni med vad ni tycker.
Går mycket mjukare vid växling nu. Den vita plastbiten kanske måste bytas.
Det sitter en liten vit plastbit som tar emot kopplingspedalen. På kopplingspedalen är det en liten skåra där den tar emot den vita plastbiten jag tryckte dit en liten plastbit så glappet försvann. Sen blev den mycket bättre vid växling prova det ni med vad ni tycker.
Går mycket mjukare vid växling nu. Den vita plastbiten kanske måste bytas.