GRAND SCENIC 2005, Diverse frågor! fönster hissar mm

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jonas70

GRAND SCENIC 2005, Diverse frågor! fönster hissar mm

Post by Jonas70 »

Halloj Renault ägare!
Har haft min Grand Scenic sedan okt 05 och är överlag mkt nöjd!
Inga större problem alls, men i går (såklart i regn väder) la fönster hissen av på förarsidan. :(
Det var bara att "plasta in" och bege sig hemåt med 120 db i örat!!!

Hör att motorn går men inget händer och fönstret är fast i nerfällt läge!

Detta måste ju åtgärdas snarast och i semester tider fick jag tid om över en vecka! Ok?
Fick också ett ca pris av Volvo /Renault i Uppsala på 3000 då de säkerligen byter ut hela hissmotorn...
Hörde innan av mig till en icke märkes verkstad (som tyvärr ej kunde hjälpa mig utan ville slänga in beg grejer) men dom trodde Volvo skulle ta det priset och hade ju rätt!

Nu till mina frågor:
1 Hur har ni med samma problem löst detta?
2 Är detta ett känt problem och händer det ofta på en så pass ny årsmodell -05?
3 Finns det ngt man kan testa själv? (Har tidigare provat komma "in i dörren" för att fixa en liten buckla men vet att det var riktigt svårt)
4 Kan man på ngt sätt få upp fönstret och lita på att det stannar uppe tills man lämnar in den?
5 Vad har ni för priser som ni betalat för detta och vad är rimligt?
6 Ska man kolla beg delar eller ska man hålla sig till nytt på en så pass ny bil?
Övriga:
7 Ska nu ändå in på min första service och vill höra hur andra Renault ägare gör för den berömda "stämpeln"? Ska man undvika märkes verkstan´?
8 Hur ligger Volvo/ Renault till i pris överlag egentligen?
9 Har ni andra bra och smarta tips och ideér så tas dom tacksamt emot!

Jag har hållt mig till relativt nya bilar hela tiden och varit skonad från några större verkstads besök under de senaste åren.
Samt att detta är min första Renault och vill därför höra mig för bland proffsen här på sidan!!

Tackar för givande svar på förhand!

mvh/ Jonas
Last edited by Jonas70 on 19 Jun 2007, 16:08, edited 1 time in total.
Klocktornet

Re: GRAND SCENIC 2005, Diverse frågor! fönster hissar mm

Post by Klocktornet »

Jonas70 wrote:Grand Scenic ...

Nu till mina frågor:
¤Hur har ni med samma problem löst detta?
¤ Är detta ett känt problem och händer det ofta på en så pass ny årsmodell -05?
¤Finns det ngt man kan testa själv? (Har tidigare provat komma "in i dörren" för att fixa en liten buckla men vet att det var riktigt svårt)
¤Kan man på ngt sätt få upp fönstret och lita på att det stannar uppe tills man lämnar in den?
¤Vad har ni för priser som ni betalat för detta och vad är rimligt?
¤Ska man kolla beg delar eller ska man hålla sig till nytt på en så pass ny bil?
Övriga:
¤Ska nu ändå in på min första service och vill höra hur andra Renault ägare gör för den berömda "stämpeln"? Ska man undvika märkes verkstan´?
¤ Hur ligger Volvo/ Renault till i pris överlag egentligen?
¤ Har ni andra bra och smarta tips och ideér så tas dom tacksamt emot!
Vill börja med att understryka att jag inte är något proffs men väl ägare av en RGS, av år 2005.
1. Har inte haft samma problem, varför frågorna 3-5 inte kan besvaras.
2. Känner inte till annan RGS- eller RS-ägare som haft det problemet. (Däremot har jag hört att gamla Scenicen råkade ut för det ibland.)
Övriga frågor.
1. Ingen aning.
2. Dyr verkstad.
3. Inga särskilda tips eller idéer, faktiskt om det inte är något särskilt du undrar. Det finns (minst) en annan tråd i "köpråds-forumet" om RGS. Läs gärna den.
Jonas70

Post by Jonas70 »

Dyr service, säger du!
Då lär det vara lönt att kolla upp andra verkstäder för servicen förmodligen...
Har som sagt varit lyckligt lottad att slippa allt för många verkstads besök tidigare och eftersom detta är min första Renault så vet man inte...

Det som är så drygt är ju att det såklart händer nu i sommar & semester tider!
Man vågar ju inte ha bilen parkerad ngn längre tid "utan fönster" och därför vill man ju ha det fixat snabbt!!

Är ny här så jag ska kolla runt mer noga!

Tackar!
/ Jonas
rscliosport

Post by rscliosport »

när 05 e bilen uttagen har ju garanti i 2 år ... har din bil bygts om man ska bygga om fönster mekaniken på nästan alla scenicer var bor du? om i sthlm så kanske jag kan renovera din hiss om den inte har traslat ihopp sig totalt (har du kört mycket med den upp och ner?)
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Jonas70

Renaults "kvalitetsuppföljning"

Post by Jonas70 »

Skulle just in för att åtgärda bla fönsterhissarna enligt deras sk "kvalitetsuppföljning"!
Det är delvis därför jag ändå lutar åt att lämna in den hos Renault och få dom sakerna fixat & göra min vanliga service.
(plus nu vad man behöver laga/ byta ut på el hissarna för övrigt?)

Ny Fråga!!

Hur ställer man sig till att det i brevet ang "kvalitetsuppföljningen" står
att det kan vara problem med dessa främre hissar och att "det finns risk att funktionen ej är korrekt, och att den i vissa fall ej går att manövrera" ?
Dvs. just det som hänt mig!!
Av olika personliga skäl har jag helt enkelt inte lämnat in bilen för dessa åtgärder, men kan man stå på sig här & få dom att stå för kostnaden?
Eller är det för sent nu när det gått sönder?
/ Jonas

Ps rscliosport: Nybilsgarantin har precis gått ut!!! Jag bor i Knivsta/Arlanda
rscliosport

Post by rscliosport »

ring till renault å säg att du har fått ett brev å stå på dig att det har havererat så ska dom nog fixa det där på garanti... annars hör av dig till mig så ska jag se vad jag kan göra....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Post Reply