Spänna generatorrem clio sport

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R5_junior
Posts: 62
Joined: 12 Feb 2007, 20:10
Location: Linköping

Spänna generatorrem clio sport

Post by R5_junior »

Tja.
Det är så att laddningslampan börjar lysa då och då på min clio sport-00. jag har mätt på generatorn och den laddar som den ska så jag misstänker att remmen slirar lite. Hur gör man för att spänna den. jag har kollat lite under huven och det sitter en fjäderliknande grej som trycker på ovansidan av remmen. är det den man ska justera?

mvh markus
markus
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det e automatisk spännare på sporten så jag tror det e generatorn som krånglar, e det när du kommer upp på högre varv som den lyser eller lite hur som hällst... kolla om remhjulet sitter fast på generatorn har hänt att dom har gägat upp sig... vilken typ av generator har du e det en solid remskiva på eller har den en gummi vulkning mellen hjul och centrumtappen?
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
R5_junior
Posts: 62
Joined: 12 Feb 2007, 20:10
Location: Linköping

Post by R5_junior »

ok. Den börjar lysa då och då. ibland när man startar den. oftast när man står i bilkö på tomgång. Den börjar aldrig lysa vid normal körning.
remhjulet sitter fast. det är en solid remskiva. då jag mätte laddningen låg den på 13,5-14volt på tomgång.
är det så att en generator krånglar lite innan den ger upp? jag trodde dom lade av utan förvarning.
markus
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan vara glapp i diodbryggan, då likriktar den inte riktigt och lampan lyser/flämtar utan att den mätbara spänningen är fel. Måste då mätas med osciloskop ej multimeter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R5_junior
Posts: 62
Joined: 12 Feb 2007, 20:10
Location: Linköping

Post by R5_junior »

hmm...kan inte de skada batteriet om generatorn matar på med växelspänning. hur allvarligt är detta. ska man inte snvända bilen innan man har hittat en verkstadstid? kan man byta diodbryggan bara eller måste man byta hela generatorn?
markus
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

På nyare generatorer (de med inbyggd kylfläkt) är så besvärligt konstruerade när man ska dela på dem att det lönar sej inte att lägga verkstadstid på reparation utan det är bättre att köpa utbytes del. Men kolla alla anslutningar och jorningen riktigt först så man är säker på att det är generatorn det är fel på.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R5_junior
Posts: 62
Joined: 12 Feb 2007, 20:10
Location: Linköping

Post by R5_junior »

de ska jag göra. tack för hjälpen.
markus
Post Reply