köpa en R19 - är jag dum eller smart

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Stymie
Posts: 3629
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Ingen av er som bytt kopplingsvajern eller generatorkolen? Förutom vad ni andra fixat bytte jag vajern två gånger. Dessutom vatten i bakljusen fixades genom små utborrade dräneringshål. Tankens anslutning till tankröret rostade också och krävde visst underhåll.

Mycket skruvande men kul bil i alla fall!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Lanne wrote:är inne på min andra R19, jag älskar dem, dock ganska mycket krångel. elfel och allmäna småfel lite överallt, men överlag så älskar jag bilen :)

107hk, va tusan är det för motoralternativ? är det TXE:n? har för mig att den skulle ha 95 ponnysar.

har haft 1.7l 8v på 75 kusar (minns ej miltal) och har nu 1.8l 16v på 135 kusar (22000 hårdkörda mil) och även 75 kusarn pinnade på tillräckligt bra för att bara dra 0.5l/mil
sen ska vi inte gå in på vad 135 kusarn drar / mil. (någonstans mellan 0,7-2,5l+/mil beroende på högerfoten)

Jag råder då deffinitivt att köpa den, men det är ju min personliga åsikt. den är ju som sagt lite småracklig, men man kommer sig alltid från Punkt A till punkt B med den, även fast det är -20 grader ute.
107hk är nog en 1794cc (om jag minns rätt) med multipointinsprut, fanns bara i R19 Europa. 1721cc multi hade 95 och fanns i fas1 i fas två hade den 1794cc fast monopoint. 16v ligger på 1764cc multi

Jag är inne på min andra 19 16v -92a nu och kan rekommendera den till alla som inte har tummen där bak.. Man får lära sig mycket om den och verkstadshandboken blir ens bästa vän. De är relativt lätta i förhållande till storleken vilket innebär att det inte behövs så mycket krut för att de ska röra på sig. Det jobbigaste med min bil har varit att bakaxeln ger sig, men det torde inte vara något problem på europan om den har den inneslutna typen med rör(?). Växellådan är också en halvsvag punkt på 16v:n

Gällande kopplingen på 16v:n så är det motorn ur som gäller, den tas ur undertill. Passa på att kontrollera motorfästen när du ändå har motorn ur.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply