Koppling med hög varvtal!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
Koppling med hög varvtal!
Tjena, blev precis en ägare av en Renault 19 (nån gång måste vara den första som renault ägare.)
Det är så här, kopplingen värkar kärva av nåt slag, för när jag kör, alltså gasar iväg med gasen i botten så blir det väldigt högt varvtal, men om jag kör väldigt mjuk och försiktigt så går det an, men då måste det vara väldigt lungt och fint.
Alltså så kan man inte race iväg, ingen gasen i botten här inte på ettan eller nån växel alls.
150 hk vill man ju uttnyttja alla hästar.
Snälla har någon något tips?
Låt det inte bli sista gången jag bli renault ägare.
Mvh "Föredetta-Ford-ägare-nu-Renault-ägare.
Det är så här, kopplingen värkar kärva av nåt slag, för när jag kör, alltså gasar iväg med gasen i botten så blir det väldigt högt varvtal, men om jag kör väldigt mjuk och försiktigt så går det an, men då måste det vara väldigt lungt och fint.
Alltså så kan man inte race iväg, ingen gasen i botten här inte på ettan eller nån växel alls.
150 hk vill man ju uttnyttja alla hästar.
Snälla har någon något tips?
Låt det inte bli sista gången jag bli renault ägare.
Mvh "Föredetta-Ford-ägare-nu-Renault-ägare.
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
du har köpt en bil med slirande koppling,dvs du får köpa en ny koppling,ta ut växellådan och stoppa i en ny koppling så slirar det inte...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
Skämtar du, hur svårt är det att byta den då, alternativ lämna in den?Tony wrote:du har köpt en bil med slirande koppling,dvs du får köpa en ny koppling,ta ut växellådan och stoppa i en ny koppling så slirar det inte...
Är det säkert att det är det? kan det inte vara vajern som är för hårt spänd eller liknande?
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
självjusterande vajer om det funkar som det skall,är man händig så tycker jag det inte är så svårt men jag kan ju inte säga om du tycker det..testkörde du inget??när du handlade?danielito_69 wrote:Skämtar du, hur svårt är det att byta den då, alternativ lämna in den?Tony wrote:du har köpt en bil med slirande koppling,dvs du får köpa en ny koppling,ta ut växellådan och stoppa i en ny koppling så slirar det inte...
Är det säkert att det är det? kan det inte vara vajern som är för hårt spänd eller liknande?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
Skämtar du, hur svårt är det att byta den då, alternativ lämna in den?
Är det säkert att det är det? kan det inte vara vajern som är för hårt spänd eller liknande?[/quote]
självjusterande vajer om det funkar som det skall,är man händig så tycker jag det inte är så svårt men jag kan ju inte säga om du tycker det..testkörde du inget??när du handlade?[/quote]
Jo jag provkörde den innan, men jag har aldrig varit med om koppling som slirar så jag vet inte hur det ska reagera eller sitt beteene.
Säger du att man kan justera vajern?
Är det säkert att det är det? kan det inte vara vajern som är för hårt spänd eller liknande?[/quote]
självjusterande vajer om det funkar som det skall,är man händig så tycker jag det inte är så svårt men jag kan ju inte säga om du tycker det..testkörde du inget??när du handlade?[/quote]
Jo jag provkörde den innan, men jag har aldrig varit med om koppling som slirar så jag vet inte hur det ska reagera eller sitt beteene.
Säger du att man kan justera vajern?
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
självjusterande vajer om det funkar som det skall,är man händig så tycker jag det inte är så svårt men jag kan ju inte säga om du tycker det..testkörde du inget??när du handlade?[/quote]danielito_69 wrote:Skämtar du, hur svårt är det att byta den då, alternativ lämna in den?
Är det säkert att det är det? kan det inte vara vajern som är för hårt spänd eller liknande?
Jo jag provkörde den innan, men jag har aldrig varit med om koppling som slirar så jag vet inte hur det ska reagera eller sitt beteene.
Säger du att man kan justera vajern?[/quote]
nej jag säger att den skall justera sig själv,slirande koppling beter sig så att den brukar INTE slira på låga växlar och mindre gaspådrag, men gasar man hårdare och kör på högre växlar så brukar varvräknaren öka men inte farten....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
[/quote]
nej jag säger att den skall justera sig själv,slirande koppling beter sig så att den brukar INTE slira på låga växlar och mindre gaspådrag, men gasar man hårdare och kör på högre växlar så brukar varvräknaren öka men inte farten....[/quote]
Ok, det finns inget annat än att byta den då? Vart bor du nånstans då?
nej jag säger att den skall justera sig själv,slirande koppling beter sig så att den brukar INTE slira på låga växlar och mindre gaspådrag, men gasar man hårdare och kör på högre växlar så brukar varvräknaren öka men inte farten....[/quote]
Ok, det finns inget annat än att byta den då? Vart bor du nånstans då?
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
nej jag säger att den skall justera sig själv,slirande koppling beter sig så att den brukar INTE slira på låga växlar och mindre gaspådrag, men gasar man hårdare och kör på högre växlar så brukar varvräknaren öka men inte farten....[/quote]danielito_69 wrote:
Ok, det finns inget annat än att byta den då? Vart bor du nånstans då? [/quote]
nej beter den sig så????? står till vänster under mitt namn i varje inlägg...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
Ok, det finns inget annat än att byta den då? Vart bor du nånstans då? [/quote]Tony wrote:nej jag säger att den skall justera sig själv,slirande koppling beter sig så att den brukar INTE slira på låga växlar och mindre gaspådrag, men gasar man hårdare och kör på högre växlar så brukar varvräknaren öka men inte farten....danielito_69 wrote:
nej beter den sig så????? står till vänster under mitt namn i varje inlägg...[/quote]
Nära mönsterås, ok då var det ingen idé att du kunde fixa det åt mig...
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det kan även vara ett motorfäste som gör att motorn rör sig mer när du ger plattan i mattan. då tar inte kopplingspedal lika bra.
testa att lyfta i motornsväxellåds-ände. om det går att flytta på motorn
så är det nog den som spökar.
hade det felet på min gamla r19 16v.
(testa ligga i 5an i 50kmh ge lite gas o tryck till kopplingen snabbt, så ser du om det slirar)
lycka till
testa att lyfta i motornsväxellåds-ände. om det går att flytta på motorn
så är det nog den som spökar.
hade det felet på min gamla r19 16v.
(testa ligga i 5an i 50kmh ge lite gas o tryck till kopplingen snabbt, så ser du om det slirar)
lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
Ok.figgesoft wrote:det kan även vara ett motorfäste som gör att motorn rör sig mer när du ger plattan i mattan. då tar inte kopplingspedal lika bra.
testa att lyfta i motornsväxellåds-ände. om det går att flytta på motorn
så är det nog den som spökar.
hade det felet på min gamla r19 16v.
(testa ligga i 5an i 50kmh ge lite gas o tryck till kopplingen snabbt, så ser du om det slirar)
lycka till
Hur vet man att det slirar då när man trycker ner kopplingen, ska man släppa på kopplingen sen?
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
ja de skall dudanielito_69 wrote:Ok.figgesoft wrote:det kan även vara ett motorfäste som gör att motorn rör sig mer när du ger plattan i mattan. då tar inte kopplingspedal lika bra.
testa att lyfta i motornsväxellåds-ände. om det går att flytta på motorn
så är det nog den som spökar.
hade det felet på min gamla r19 16v.
(testa ligga i 5an i 50kmh ge lite gas o tryck till kopplingen snabbt, så ser du om det slirar)
lycka till
Hur vet man att det slirar då när man trycker ner kopplingen, ska man släppa på kopplingen sen?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen