Lite små-problem med min R19 TXE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
heavy_metal
Posts: 8
Joined: 07 Jun 2007, 11:01

Lite små-problem med min R19 TXE

Post by heavy_metal »

IR låset - ir låset funkar ibland och ibland inte. när den inte fungerar så räcker det att man går runt bilen och försöker på passagerarsidan. Varför? jag har bytt batteri i nyckeln och kan inte för min värld förstå varför det är så. det finns inget som skymmer ir sensorn..

Spolarvätskan tar slut väldigt fort.. kan det vara ett läckage? isånna fall vart?

Hur gör jag när Tomgången i bilen är ojämn.. ibland är det som att bilen ska dö när man står still..

Kan det stämma att min bil blir stabilare när jag bytt torisionsstavarna bak?
innan bytet har den varit extremt "gungig". har har knappt kunnat ha last i den för då har den gått så lågt att det har börjat klonka i "avgassystemet"?

vad kan ett helt nytt avgassytem kosta för min älskling?
har nämnligen lite problem att hitta bra återförsäljare till just min reanult 19 TXE 1,7 liters motor

Jag ska tillägga att jag älskar bilen.. hon ställer upp i vått och tortt!

sedan lite varningar

* åtgärda rost speciellt nedanför bagageluckan i hjulhusen och fjäderskålarna

* lider man av krypström kontrollera innerbelysningen så kretsarna inte ärjat, ser dom bra ut så kontrollera jordningen i bilen.. jag hittade felet i motorrummet en kabel hade ärjat av som går från motorn till karossen (Vet ju inte iofs om det kan vara "felet" men jag har ingen krypström längre iaf).

* är det diverse elfel så kontrollera sladdar reläer och säkringar

Vore mkt tacksam för svar och ideér om lösningar..
R19-1,7-TXE-92 EL DIABLO
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Apropå tomgången
Brukar ta slut: map-slangen, fördelarlock och jordfläta
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4443
Är dom ok och tomgången fortfarande vinglig skulle jag leta vakuumläckor bland slangarna på insuget. Prova kör igenom en flaska injection cleaner också. Stiften har du förstås kollat?

Spolarvätskan kan läcka vid högtryckspumpen till lyktorna, den sitter mitt på insidan av spolarvätskebehållaren bakom balken. Tyvärr kommer man inte åt den med mindre än att man lyfter ur behållaren och det går först när man tagit bort strålkastaren. Kolla om det droppar under behållaren

Att bilen gungar med lite last i beror antagligen på slutkörda stötdämpare bak. Slutkörda framdämpare är svårare att diagnosticera, min R19 var allmänt vinglig men stannade ändå direkt vid "gungtestet". Med nya dämpare runt om blev den som ett strykjärn, en framdämpare var helslut. Styrlagren var också sönderrostade

Kolla efter rost också ipå balkarna precis där de går över bakaxeln. Kika också i mellanrummet mellan tanken och golvet ovanför bakaxeln, jag hade en rejäl rosthärd vid tankfästena. Lägg aldrig torkande rostskyddsmedel på rost utan använd (ny) motorolja eller ännu hellre 50% motorolja blandat med 50% vaxbaserad hålrumsvätska. Det senare funkar fint men är sanslöst kladdigt :D
Post Reply