Skyddsdamask vid vänster framhjul

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Skyddsdamask vid vänster framhjul

Post by RX4 »

Hej,

Jag såg igår att "vad-det-nu-heter" damaskliknande skydd framme vid vänster framhjul hade lossnat vid sitt ytterfäste (mot hjulet). Nån typ av låsring som var spräckt.

Längst ner till höger visar det jag försöker förklara, pilen är dock felvänd för detta ändåmål.

Hur som helst, kan jag köpa en ny låsring och byta, eller måste man byta hela? Är det något annat som ska göras nu när det har varit otätt i några dagar? Är det nån olja som har läckt ut, eller annan typ av smörjmedel?

Värsta n00bfrågorna, jag vet, men har ingen koll på den däringa saken. Och är det nåt man kan beställa så är det ju bra att veta vad det är jag pratar om :-)

Tacksam för idéer och klarläggande

Mvh / Henrik

Image
Henrik Röste - Boet
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jaha, det låter som låsbandet till drivaxel damasken som har gått sönder.
Det är tillverkat i rostfritt, bra mot rost men spricker lättare.
Brorsans Laguna har haft detta fel. Jag kollade att damasken var hel och att det inte hade kommit in skräp i drivaxeln. Tryckte in nytt drivaxel fett och monterade en ny låsring. Denna låsring var avsedd till en R18 men passade lika bra till en Laguna.
Mitt råd är att köpa en ny yttre drivaxel damask till din RX4, hör med Autofrance AB 042-201620. Då får du med låsring, fett och damask på köpet. Är damasken hel och fin gör du som jag gjorde på brorsans Laguna.
Lycka till!
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Johan wrote:Jaha, det låter som låsbandet till drivaxel damasken som har gått sönder.
Det är tillverkat i rostfritt, bra mot rost men spricker lättare.
Brorsans Laguna har haft detta fel. Jag kollade att damasken var hel och att det inte hade kommit in skräp i drivaxeln. Tryckte in nytt drivaxel fett och monterade en ny låsring. Denna låsring var avsedd till en R18 men passade lika bra till en Laguna.
Mitt råd är att köpa en ny yttre drivaxel damask till din RX4, hör med Autofrance AB 042-201620. Då får du med låsring, fett och damask på köpet. Är damasken hel och fin gör du som jag gjorde på brorsans Laguna.
Lycka till!
Vad bra, då fick jag ett namn på vad det heter också :-). Om det nu har kommit in sk*t i drivaxeln, finns det risk för att det går sönder saker där inne och vad kan i så fall gå sönder? Misstänker att det är nån drivaxelknut eller nåt, kanske mer.
Men visst, jag ska besiktiga noga bakom damasken för att se hur det ser ut, annars är låsring och damaskpaketet ett bra alternativ.

Tack för tipset och diagnosen.

Mvh / Henrik
Henrik Röste - Boet
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

RX4 wrote:
Johan wrote:Jaha, det låter som låsbandet till drivaxel damasken som har gått sönder.
Det är tillverkat i rostfritt, bra mot rost men spricker lättare.
Brorsans Laguna har haft detta fel. Jag kollade att damasken var hel och att det inte hade kommit in skräp i drivaxeln. Tryckte in nytt drivaxel fett och monterade en ny låsring. Denna låsring var avsedd till en R18 men passade lika bra till en Laguna.
Mitt råd är att köpa en ny yttre drivaxel damask till din RX4, hör med Autofrance AB 042-201620. Då får du med låsring, fett och damask på köpet. Är damasken hel och fin gör du som jag gjorde på brorsans Laguna.
Lycka till!
Vad bra, då fick jag ett namn på vad det heter också :-). Om det nu har kommit in sk*t i drivaxeln, finns det risk för att det går sönder saker där inne och vad kan i så fall gå sönder? Misstänker att det är nån drivaxelknut eller nåt, kanske mer.
Men visst, jag ska besiktiga noga bakom damasken för att se hur det ser ut, annars är låsring och damaskpaketet ett bra alternativ.

Tack för tipset och diagnosen.

Mvh / Henrik
I värsta fall får man byta hela drivaxeln om den är glapp och/eller det har gått torrt på fett. När det har gått riktigt torrt då är delarna i drivaxeln blånnade.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply