Installera bilstereo i Clio - 99

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Billy_
Posts: 10
Joined: 31 May 2007, 20:51

Installera bilstereo i Clio - 99

Post by Billy_ »

Hej,

Har köpt mig en Clio-99 med 1,4L motorn. Bilstereon som satt i är inte så mycket att hurra för. En Blaupunkt Lausanne och orginal högtalare.

Har nu köpt en Pioneer DEH-40MP, Sony 5,25 koaxialer fram samt 10" baslåda med steg.
Var runt bilen och grävde idag och jag ser inga hål från motorrummet in i kupén så där ska jag göra som föreslagits här att borra på passagerarsidan.

Min egentliga fråga är vad behöver man ta bort för att bäst dra signalkabel på förarsidan? Såg att instrumentbrädan satt med typ torx skruvar. Vet någon storleken på dem?
User avatar
Billy_
Posts: 10
Joined: 31 May 2007, 20:51

Post by Billy_ »

Nu har jag dragit ström, remote och fixat med jord till slutsteget i bagaget. Borrade ett hål på passagerarsidan och drog kablarna under plasten i tröskeln - inte svårt alls.

Dock har jag problem med huvudenheten och signalkablarna. Dels behöver man ett speciellt verktyg för att demontera huvudenheten. Det sitter två små hål på vardera sida av den som man ska sticka in verktyget i. Har inget sånt men ska testa att antingen ta ut den genom att demontera plast eller göra eget verktyg.

Andra problemet är hur jag gör med signalkabeln. Hur har ni gjort? Tog ni bort plast för att komma åt att dra den? Jag skaffade bits idag och tog bort alla skruvar jag såg på övre delen av instrumentbrädan (5 st) men den sitter som berget. Tips?
-------------------------

Billy Svensson - Lund
User avatar
Billy_
Posts: 10
Joined: 31 May 2007, 20:51

Post by Billy_ »

Då var det löst - tack för all hjälp :wink:
-------------------------

Billy Svensson - Lund
Post Reply