Kamaxel inställning på gehör?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Acken

Kamaxel inställning på gehör?

Post by Acken »

Min megane- 97 har alltså fått vippaxeln (armen?) ur led/hoppat av ( se gärna tidigare inlägg). Efter många veckor på verkstan är det nu klart - men - när jag pratade med dom idag sa dom att kamaxeln hade blivit vriden när vipparmen hoppade av. Egentligen skulle man behöva byta topp till ett pris av 18 000, men han hade ställt in det (kamaxeln?) efter gehör. Som jag fattade alltså genom att lyssna.
De säger också att detta kan hålla tre dagar eller 10 år, inga garantier alltså.
Är det någon som har erfarenhet av att ställa in kamaxeln genom att lyssna istället för att använda renaults värden? Funkar detta? Och framförallt håller det?
Har ingen lust att lägga 18000 spänn på en ny (begangnad) topp.
Vad skulle ni ha gjort?
Annica Olsson, Dalby
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

låter som något väldig konstigt inträffat,kan inte tro att kamaxeln skulle vara vriden då skulle kamremmen nog gått sönder samtidigt.men jag skulle bytt det som var trasigt och inte köra mer med det som sitter där nu,vad är det som är trasigt på toppen eftersom den skulle bytas, men det går att köra enl verkstaden :?: :?: jag skulle inte släpp iväg bilen så om jag var verkstaden...men tycker du att det är ok att bilen kan rasa i morgon så...

ps det gör inget om du skriver i ett inlägg,det handlar ju om samma sak,så slipper man leta i andra inlägg...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Acken

kamaxeln

Post by Acken »

Ja, det låter jättekonstigt alltihop. Ska åka dit i em och snacka med dem. Såklart tycker jag inte det är ok att den kan rasa när som helst :(

Men kamremmen är hel och kamaxeln var vriden och är nu alltså inställd
"på gehör".... Kan inte mkt alls om bilar själv och har inte direkt ngn att fråga förutom verkstan och så här förståss.
Jag får återkomma när jag vet mer om allt det här med toppen osv
tack ändå
Annica Olsson, Dalby
tak256

topplock

Post by tak256 »

vad är det för motor i den jag har en nyrenoverad topp till f3r som ligger och samlar damm
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Acken

Topp

Post by Acken »

Motor ja?
det är Megane 1,6V RN K7M
Räcker det eller hur vet man vad man har för motor??
Annica Olsson, Dalby
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

du har k7m motorn då.. det är beteckningen på den,han har f3r en annan motor..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

K7M finns med 2 olika effekter och då är det olika topplock, fast de ser förvillande lika ut.
Man måste veta antingen effekten eller fullständig motorbeteckning för att få rätt delar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply