Handsfree nyckelkort
Moderator: Forumpolisen
-
- Firstname: Mikael
- Surname: Hjeltman
Handsfree nyckelkort
På min Espace 2.T Euroline 2004 finns handsfree-funktionen i nyckelkortet. Jag har satt i nya batterier men ändå funkar det inte på vänster sida (fram och bakdörr). Dock funkar det utmärkt på höger sidas dörrar och bagageluckan. Vad kan detta bero på?
-
Induktiv laddning
Jag såg i en annan tråd angående Lagunas handsfree (borde kanske hakat på i den tråden) att det skulle sitta ett litet extrabatteri inbyggt i kortet just i de fall handsfree finns på bilen. Även att detta skulle laddas induktivt under körning. Men i vår Espace kan man ha kortet i fickan medan man kör och kortet hamnar alltså aldrig i läsaren. Då kan det väl knappast laddas induktivt heller?? Eller har Laguna och Espace olika system?
Handtagen i mitt fall känner aldrig av att en hand sticks ned mellan sensorerna, endast ifall man drar i handtagen låser den ibland upp (och endast höger sida och bagage). Vänster sida helt död. Dock låser bilen då man går ifrån den helt automatiskt. Likaså kan man alltså köra med kortet i fickan (men det har hänt ett par gånger att det inte gått att göra det). Eftersom ingen av sensorerna reagerar antar jag att felet ligger någon annanstans än just i sensorerna - eftersom det väl vore otroligt om alla 4 sensorerna skulle ha havererat efter bara 3 år och 6000 mil.
Handtagen i mitt fall känner aldrig av att en hand sticks ned mellan sensorerna, endast ifall man drar i handtagen låser den ibland upp (och endast höger sida och bagage). Vänster sida helt död. Dock låser bilen då man går ifrån den helt automatiskt. Likaså kan man alltså köra med kortet i fickan (men det har hänt ett par gånger att det inte gått att göra det). Eftersom ingen av sensorerna reagerar antar jag att felet ligger någon annanstans än just i sensorerna - eftersom det väl vore otroligt om alla 4 sensorerna skulle ha havererat efter bara 3 år och 6000 mil.
Re: Induktiv laddning
Laguna2 har annat sytem. Det enklaste är att du lämnar in bilen på felsökning,tar bara ett par minuter för att se vart flet ligger . Jag tycker att det låter som antennfel.Le capot wrote:Jag såg i en annan tråd angående Lagunas handsfree (borde kanske hakat på i den tråden) att det skulle sitta ett litet extrabatteri inbyggt i kortet just i de fall handsfree finns på bilen. Även att detta skulle laddas induktivt under körning. Men i vår Espace kan man ha kortet i fickan medan man kör och kortet hamnar alltså aldrig i läsaren. Då kan det väl knappast laddas induktivt heller?? Eller har Laguna och Espace olika system?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
-
Tar upp tråden igen
Jag har nu haft inne bilen på felsökning hos Volvo/Renault. Enligt deras kontroll så får inte datorn kontakt med vänster fram- och bakdörrs sensorer. Man menar att det troligen beror på trasiga sensorer och vill byta dessa till hutlöst pris. Är det någon som kan tänka sig ett annat fel? Kabelfel är förstås också möjligt men var ska man isåfall söka? Om man antar fel på kablage till vänster framdörr (som ju används mest) så borde väl inte vänster bak påverkas?
OM nu sensorerna är paj - VAD exakt är det som går sönder?? Är det ingenting som man kan laga? Någon som vet hur de är konstruerade?
Dessutom är det alltså så att högersidan fungerar genom att det går att öppna genom att dra i handtagen. Dock låser bilen inte upp bara genom att man sticker ned handen vilket tydligen ska ske. Bagageluckan fungerar.
Är det någon som vet en verkstad som verkligen kan detta system som man kan vända sig till? Här hos mig var det den första Espace IV som man hade sett överhuvudtaget...
OM nu sensorerna är paj - VAD exakt är det som går sönder?? Är det ingenting som man kan laga? Någon som vet hur de är konstruerade?
Dessutom är det alltså så att högersidan fungerar genom att det går att öppna genom att dra i handtagen. Dock låser bilen inte upp bara genom att man sticker ned handen vilket tydligen ska ske. Bagageluckan fungerar.
Är det någon som vet en verkstad som verkligen kan detta system som man kan vända sig till? Här hos mig var det den första Espace IV som man hade sett överhuvudtaget...
Mikael Hjeltman - Kristinehamn
Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Hejsan
Har precis bytat in min Megane-03 med handsfree och kan säga att detta var det som i särklass har krånglat mest för mig.
Har haft inne den fyra gånger på verkstad för samma problem som du har och dom har flera gånger byt sensorer och i något fall hela yttre handtaget.
Om jag inte minns fel så var problemet att sensorerna blev vattenfyllda av vatten som rann från fönstret ner i dörren och in i sensorn och efter sista sensorbytet i början av 06 så försvann problemen och handsfreen funkade som den skulle (utom på vintern då knapparna frös fast).
Har för mig att verkstadskillen sa att Renault hade ändrat konstruktionen och tätat sensorena bättre senaste bytet.
Eftersom jag hade serviceavtal på min Megane kostade detta inte mig någonting men om jag var som du skulle jag föröka hävda att detta är ett konstruktionsfel och försöka få Renault att stå för det.
Kanske kan bli problem eftersom dom som vanligt kommer att säga att dom aldrig hört talas om detta fel förrut men jag kan intyga att de tidiga versionerna av dessa sensorer var otäta och pajade så snart det kom vatten på dom.
Har idag en touring UTAN handsfree och den funkar perfekt.
Har precis bytat in min Megane-03 med handsfree och kan säga att detta var det som i särklass har krånglat mest för mig.
Har haft inne den fyra gånger på verkstad för samma problem som du har och dom har flera gånger byt sensorer och i något fall hela yttre handtaget.
Om jag inte minns fel så var problemet att sensorerna blev vattenfyllda av vatten som rann från fönstret ner i dörren och in i sensorn och efter sista sensorbytet i början av 06 så försvann problemen och handsfreen funkade som den skulle (utom på vintern då knapparna frös fast).
Har för mig att verkstadskillen sa att Renault hade ändrat konstruktionen och tätat sensorena bättre senaste bytet.
Eftersom jag hade serviceavtal på min Megane kostade detta inte mig någonting men om jag var som du skulle jag föröka hävda att detta är ett konstruktionsfel och försöka få Renault att stå för det.
Kanske kan bli problem eftersom dom som vanligt kommer att säga att dom aldrig hört talas om detta fel förrut men jag kan intyga att de tidiga versionerna av dessa sensorer var otäta och pajade så snart det kom vatten på dom.
Har idag en touring UTAN handsfree och den funkar perfekt.