motorknack efter oljeservice lyftare?
Moderator: Forumpolisen
-
motorknack efter oljeservice lyftare?
hej är ny här och hoppas på att få hjälp av er renault kunniga garbbar o tjejer besiktigade min r19 nedslag på co låg på 0.5-0.8 tänkte då att den kanske inte var nyservad eftersom bilen var inköpt några månader tidigare
så ny olja mobil1 10-40 halvsyntet och resterande service prylar byttes i samma veva men nu efter ca 25mils körning så låter det som ventilerna knackar i den är ingen dovt knackande så det bör vara uppe i motorn skall bilen ha en högre viskositet på oljan kanske?
motor f3n-742/f3n-743 enligt mekonomens modellbetekning
så ny olja mobil1 10-40 halvsyntet och resterande service prylar byttes i samma veva men nu efter ca 25mils körning så låter det som ventilerna knackar i den är ingen dovt knackande så det bör vara uppe i motorn skall bilen ha en högre viskositet på oljan kanske?
motor f3n-742/f3n-743 enligt mekonomens modellbetekning
-
Knackande?
Du ska testa en icke syntet olja och om det tystnar så är det mobil1 som inte funkar, jag surrade med en bil meck i dag och han sa att billar med kedjor ska man alldrig hälla i mobil1, syntet oljan är rena döden för kedjorna olje filmen tvättas bort!
pellezaros
Re: Knackande?
Hej o hå vilken okunskap :roll:Man SKALL följa motorfabrikantens råd om klassning o kvalitet på oljan,fabrikatet kan kvitta (för det mesta)Pellezaros wrote:Du ska testa en icke syntet olja och om det tystnar så är det mobil1 som inte funkar, jag surrade med en bil meck i dag och han sa att billar med kedjor ska man alldrig hälla i mobil1, syntet oljan är rena döden för kedjorna olje filmen tvättas bort!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Re: Knackande?
Bilar med kedjor?Pellezaros wrote:Du ska testa en icke syntet olja och om det tystnar så är det mobil1 som inte funkar, jag surrade med en bil meck i dag och han sa att billar med kedjor ska man alldrig hälla i mobil1, syntet oljan är rena döden för kedjorna olje filmen tvättas bort!
Och skulle en syntetisk oljefilm ha sämre vidhäftningsförmåga än mineraloljan? Även mineraloljorna idag har väl rengörande tillsatser så det borde väl inte vara någon skilldnad?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Renault 19 TXE