Nyckel sitter fast i tändningslåset [LÖST]
Moderator: Forumpolisen
Nyckel sitter fast i tändningslåset [LÖST]
Besvärligt problem...
Jag stängde av bilen som vanligt, men nyckeln sitter nu fast i tändningslåset.
Symptom:
- Nyckeln går inte längre att vrida. Det ser ut som om den står i läge "St", vilket jag antar är stopp (låter rimligt, allt i bilen är avstängt). Det kan dock hända att nyckeln inte riktigt är vriden ända dit, man kanske inte kan lita på att markeringarna på låsbrickan är exakta.
- Rattlåset har INTE gått i; ratten går fortfarande at t vrida.
- Nyckeln glappar lite i längdriktningen, ca 2-3 mm.
Nycklarna till bilen har ett litet avlångt hål i toppen. Kan det vara så att någon spärr som skall hålla nyckeln kvar i låset under drift halkat snett halvvägs och därmed håller nyckeln kvar i låset?
Jag har plockat bort kåporna runt ratten för att komma åt låset, men här kommer jag inte längre... Enligt mekhandbok måste nyckeln stå i ett visst läge för att man skall kunna plocka ut tändningslåset. Detta verkar stämma då jag inte kan trycka in klackarna som håller tändningslåset på plats i det läget som nyckeln står nu.
Jag har nyss sprutat lite låsolja i låset och tänket att det får stå och dra över natten så KANSKE något mekaniskt inuti låset halkat rätt till imorgon!
Är det någon som har några bra ideér? Kan jag göra någonting, eller måste jag bogsera aset till verkstad? Jag gissar att det inte är speciellt enkelt att tjuvkoppla bilen med tanke på att den har någon typ av elektronisk startspärr?
Jag stängde av bilen som vanligt, men nyckeln sitter nu fast i tändningslåset.
Symptom:
- Nyckeln går inte längre att vrida. Det ser ut som om den står i läge "St", vilket jag antar är stopp (låter rimligt, allt i bilen är avstängt). Det kan dock hända att nyckeln inte riktigt är vriden ända dit, man kanske inte kan lita på att markeringarna på låsbrickan är exakta.
- Rattlåset har INTE gått i; ratten går fortfarande at t vrida.
- Nyckeln glappar lite i längdriktningen, ca 2-3 mm.
Nycklarna till bilen har ett litet avlångt hål i toppen. Kan det vara så att någon spärr som skall hålla nyckeln kvar i låset under drift halkat snett halvvägs och därmed håller nyckeln kvar i låset?
Jag har plockat bort kåporna runt ratten för att komma åt låset, men här kommer jag inte längre... Enligt mekhandbok måste nyckeln stå i ett visst läge för att man skall kunna plocka ut tändningslåset. Detta verkar stämma då jag inte kan trycka in klackarna som håller tändningslåset på plats i det läget som nyckeln står nu.
Jag har nyss sprutat lite låsolja i låset och tänket att det får stå och dra över natten så KANSKE något mekaniskt inuti låset halkat rätt till imorgon!
Är det någon som har några bra ideér? Kan jag göra någonting, eller måste jag bogsera aset till verkstad? Jag gissar att det inte är speciellt enkelt att tjuvkoppla bilen med tanke på att den har någon typ av elektronisk startspärr?
Last edited by eeyore on 07 May 2007, 23:51, edited 1 time in total.
Anders Gyll : Göteborg
Problemet löst!
Mycket låsolja och några väl riktade, vänliga men bestämda hammarslag mot låskolven gjorde susen!
Hoppas nu bara att det inte blir vidare problem av samma typ i framtiden. Nästa gång kanske det inte strular på en så väl vald plats som den egna parkeringsplatsen...
Mycket låsolja och några väl riktade, vänliga men bestämda hammarslag mot låskolven gjorde susen!
Hoppas nu bara att det inte blir vidare problem av samma typ i framtiden. Nästa gång kanske det inte strular på en så väl vald plats som den egna parkeringsplatsen...
Anders Gyll : Göteborg
Låst kan bli slitna om bilen gått långt eller också kan den nyckel du oftast använder var sliten har du en bättre reservnyckel prova den!
Det vanliga problemer är annars att bilen inte startar om låset är slitet eftersom det inte blir kontakt ordentligt. Du har inte märkt några "kontaktsvårigheter" tidigare?
Det vanliga problemer är annars att bilen inte startar om låset är slitet eftersom det inte blir kontakt ordentligt. Du har inte märkt några "kontaktsvårigheter" tidigare?
Håkan Kjellin, Storå