Kamaxel funderingar

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R5_junior

Kamaxel funderingar

Post by R5_junior »

Hej hej. nu ar det jag igen med en ny fraga. Finns det nagot satt man kan se kammens lage i forhallande till vevaxeln utan att ta ur motorn.
Bilen ar en renault 5 ts arsmodell 1980.

mvh markus
markus
mange
Forumpolis

Post by mange »

halloj antar att detta har med ditt problem att den inte vill starta och att du tror att den tänder på fel ställe.
Ett enkelt sätt är ju att kolla genom tändstifthålet på ex 1´ans cylinder när kolven är i topp då skall rotorn peka mot den tändkabel som är kopplad till tändstiftet på cylinder 1. Tänk på att kolven är i topp två ggr på en 4 tacktare. På så sätt vet du även om tändkablarna sitter i ordning (1342 haar jag för mig att tändföljden är... nån som kan verifiera detta?)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R5_junior

Post by R5_junior »

jo jag gjorde precis det igår, men man kan ju vrida fördelaren så att tändningen står rätt i förhållande till kolven, men då står ju kammen fortfarande fel. Jag förstår vad du menar dock för om jag ställler fördelarn så den tänder rätt så står den väldigt olikt den stod på min andra motor. På den så pekade vakumklockan rätt utåt när den tände rätt. På min nuvarande pekar den rätt så mycket bakåt. De är väl ett gott tecken på att det inte står rätt till där inne :(
markus
mange
Forumpolis

Post by mange »

Jag jag har en verkstadshandbok till en femma (tror jag har den i sthlm) du kan få låna den om du vill 8) i den står det hur allt såntdär skall stå :D
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Har du tagit ur fördelaren och drevet? jag har lyckats med bedriften att vända fördelardrevet ett halvvarv fel och sedan monterade jag fördelaren som den brukar sitta, resultatet blev en motor som inte ville starta :shock: . Om din motor har kamkedja så kan du ta bort den nedre remskivan och kåpan som sitter över kamkedjan, när ettans cylinder är i ö.d. då ska markeringarna på kedjedreven vara vända mot varandra.
Att ta bort kåpan är ganska besvärligt och du behöver nya packningar. En liten detalj är att på en del lite äldre Renault motorer är ettans cylinder längst bak mot växellådan, så du inte har gjort ett klassiskt misstag och sätt kablarna i fel ording. Nu är jag ingen expert på R5or, men på mina 1300cc motorer så pekar precis som du beskriver vacuum klockan nästan rakt ut från motorn. Vad har du gjort med motorn? Har du skruvat isär den och skruvat ihop den, sedan vill den inte gå?
Kent Strandberg i Kristinehamn.
R5_junior

Post by R5_junior »

Det där med att fördelardrevet som sitter fel låter intressant. de skulle jag nog kunna ha lyckats med. Motorn är renoverad och balanserad hos en motorbyggare. Så man tycker ju att han borde satt ihop den rätt.
Jag är mycket säker på att jag har satt tändkablarna rätt. :D
markus
R5_junior

Post by R5_junior »

Jag hade nog satt fördelaren ett halvt varv fel :oops:
Nu låter det som han vill starta faktiskt men batteriet tog slut så jag får kolla mer på det någon annan dag. Tack för hjälpen!
markus
mange
Forumpolis

Post by mange »

Va bra då får vi hoppas att det löser sig ... så du kan åka ut och brumma med din fina femma :D
Image
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Jag är nyfiken på om den startar? Vad är målsättningen med din R5a? Med tanke på att du renoverat och balanserat motorn.
R5_junior

Post by R5_junior »

Ja då får du vara nyfiken ett tag till för bilen står uppe hos mina föräldrar i stockholm så jag har inte tid att greja med den förrens om ett par veckor. Målsättningen är att ha en R5 som går att köra med både på bana och gata men är orginal utseende mässigt. Nu stämmer inte det helt och hållet då jag har lackat stötfångarna och att det sitter andra fälgar på den men mer än så kommer jag inte ändra den. (om jag inte hittar en alpine frontspoiler förstås) :lol:
markus
R12-Kent

Post by R12-Kent »

På det viset, ska du köra med orginal kammen eller har du nån omslipad?
Med tanke på att du balanserat motorn så utgår jag ifrån att det ska varvas betydligt mer än orginal. Då har jag en s.k. "racing" fördelare som e.v. kan passa på din motor. Den är byggd av Renault trimmaren A.Berg och den har en annan tändkurva och funkar på högre varvtal än orginalet.
Det finns effekt att hämta på ett bättre tändsystem, med den här fördelaren så "drar" motorn betyligt bättre.
Post Reply