Ojämn gång hos Megane Coupe -99
Moderator: Forumpolisen
Ojämn gång hos Megane Coupe -99
Bilen är en Megane Coupe 1.6 från 99. Problemet uppstod i förrgår. Jag och tjejen var ute och åkte, helt plötsligt ryckte det till i bilen och den blev mer orkeslös än vanligt. På tomgång går den oroligt och ojämnt. Det låter som om den går på 3 cylindrar och motorn rör på sig rätt mycket vid tomgång. Den går jämnare om man varvar upp motorn.
Bilen är servad enligt intervallerna och har gått ca 8000 mil.
Alla tips är välkomna.
Bilen är servad enligt intervallerna och har gått ca 8000 mil.
Alla tips är välkomna.
Låter som att en tändspole tackat för sig. Sitter väl bara två tändspolar på den motorn? I så fall så borde två cylindrar lagt av (1an och 4an eller 2an och 3an). Skruva ur stiften efter att du haft motorn igång så ser du vilka som är blöta = har inte tänt.
Tänk på att inte köra för mycket med motorn när inte alla cylindrar går då det passerar mycket oförbränt bränsle genom systemet vilket kan skada katalysatorn.
Tänk på att inte köra för mycket med motorn när inte alla cylindrar går då det passerar mycket oförbränt bränsle genom systemet vilket kan skada katalysatorn.
Erik S Stockholm
Jag tyckte det såg ut som om det var en spole på varje stift... Så är det på min Nissan i alla fall, och lösningen på renaulten såg lika ut. Skulle den gå på två burkar gissar jag att den skulle gå ännu sämre.
Grejen är att stiften såg fina ut och inget var blött. Iof hade bilen stått en stund innan jag kollade stiften. Kanske borde starta den och kolla direkt efter?
Grejen är att stiften såg fina ut och inget var blött. Iof hade bilen stått en stund innan jag kollade stiften. Kanske borde starta den och kolla direkt efter?
Tror att K4M motorn har en spole per stift och K7M motorn har en spole till två stift. Är dock inte helt säker.
Hade den stått en stund med motorn avstängd kan nog stiftet hunnit torka, säkrast att kolla direkt efter att motorn varit igång. Om det visar sig att ett stift inte tänder kan du testa att växla den cylinderns tändspole med en fungerande cylinders och se om felet följer med tändspolen.
Lycka till!
Hade den stått en stund med motorn avstängd kan nog stiftet hunnit torka, säkrast att kolla direkt efter att motorn varit igång. Om det visar sig att ett stift inte tänder kan du testa att växla den cylinderns tändspole med en fungerande cylinders och se om felet följer med tändspolen.
Lycka till!
Erik S Stockholm