scenic synka fjärr

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rodbeta

scenic synka fjärr

Post by rodbeta »

Jag har en Scenic -98 med tvålitersmotor. Den har inte taklucka.
För ett par månader sedan började fjärrkontrollerna att krångla. Ibland fungerade de inte och bilen gick inte att låsa upp med dem och framförallt inte att starta. Någon timme senare så fungerade de båda två som tidigare.
För någon månad sedan så slutade de definitivt att fungera och jag tvingades att bogsera hem bilen från stockholms innerstad, där jag parkerat. Jag tog kontakt med renault och fick kostnadsfritt koden till startspärren och har sedan dess kunnat köra bilen utan annat problem
än att fjärrkontrollerna inte fungerar.
På ett engelskt renaultforum lärde jag mig ett knep att se om IR-sändaren fungerar genom att rikta den mot en mobiltelefonkamera. Fungerar sändaren så ska ett blått ljus kunna ses komma från IR-ögat när man tittar på telefonens bildskärm. Båda mina nycklar visar det blåvita ljuset.
Här på forumet och på andra Renaultforum finns det instruktioner för hur man ska göra för att synkronisera nycklarna med bilen. Jag har provat alla metoder som jag hittat, men utan framgång. Dessutom så har jag demonterat mottagaren för att se om där fans spår av fukt eller oxid, men kunde inte finna något sådant. Om någon undrar så ska plastbiten med mottagaren skjutas framåt i färdriktningen för att lossna.
Är det någon som har ytterligare tips på vad man kan göra för att bilen ska hitta nycklarna, eller återstår nu bara att lämna över det hela till en s. k. märkesverkstad?
Dennis Eriksson Stockholm
Post Reply