LAGUNA II 03: Ättikalukt efter avstängning av AC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
olda
Posts: 8
Joined: 18 Jan 2007, 15:58
Location: Västerås

LAGUNA II 03: Ättikalukt efter avstängning av AC

Post by olda »

Det luktar starkt ättika någon minut efter att man stänger av AC. Så har det varit sedan jag köpte bilen ny. Vid varje garatiåtgärd (flera st) har jag påpekat detta. Verkstaden byte filter men det hjälpte naturligtvis inte. De påstår att de har kollat med Göteborg och sade att de inte går att göra mera. Någon som har samma problem och vet, hur man kan vara bli av det? Mycket tacksam för hjälp! //Olda
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Renault har ett speciellt rengöringsmedel för luftvägarna i acn, det sprutas in genom ac hålet i handskfacket(fläkten får EJ vara igång), sedan väntar man 10min efter det så är alla mikrober döda(förhoppningsvis).
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
malmberg
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2007, 21:20

AC

Post by malmberg »

AIR CONDITIONING SYSTEM BACTERICIDAL CLEANING AGENT
part number 77 01 410 170

Spruta inte på fläkten, den kan skära då.

//Janne
johbys
Posts: 9
Joined: 21 Sep 2005, 12:19
Location: Sweden

Post by johbys »

Vad som hänt är att förångaren (evaporator, sitter bakom instrumenteringen och ser ut som ett litet element) har fått en bakteriebeläggning och den kan skada förångaren om man inte åtgärdar detta. Man kan använda tex Airsept från Hella/Behr (art.nr 8PE 351 220 001) Det är viktigt att man kommer åt ordentligt och kan spraya i alla skrymslen på förångaren(man måste plocka bort en del för att komma åt)

/Johan
Laguna-02 1,8 euroline
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Ättikadoft

Post by diksie »

Själv har jag haft problem av att det luktar blöt hund (en inte helt attraktiv doft) ett par minuter efter det att man startat motorn.
Problemet uppstod efter det att vi varit ute och kört en kväll då det regnade som f__. Kan det ha kommit in vatten i systemet som sedan stått och "mognat" till sig. Tror ni att jag kan tillämpa samma åtgärder som rekommenderades tidigare i detta ärende?

Mhv
Jon
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Antagligen filtret som är fullt med godis.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply