Låsverktyg för kamaxeldrev
Moderator: Forumpolisen
- Clio_fidde
Låsverktyg för kamaxeldrev
Någon som kan förklara lite hur en sådan här fungerar?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79533
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79533
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
-
- Clio_fidde
- Clio_fidde
-
Tjusigt!
Ett sånt verktyg passar säkert på en J8S motor.
Ett sånt verktyg passar säkert på en J8S motor.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
- Clio_fidde
Nää inte därför. Ska byta packningar i motorn osv. Blir lite enklare när den sitter fasst ist för hänger i lyften.Tony wrote:fråga skall du sätta motor i ett motorstativ för att byta kamrem?? eftersom du skall låsa kammarna??
Edit: Eller vafan.. kanske ska slopa stativet, vet inte om jag orkar röra kopplingen.
låter som en väldigt seriös renovering,NOT skall ge dig ett väldigt bra tips,skall du byta packningar i motorn men inte byta packboxarna till veven?? det skulle jag göra om jag har skiten ur och bry mig om att röra den överhuvudtaget,annars kan man ju stoppa i den och hoppas att inte packboxen börjar läcka typ 1vecka efter man satt i motorn och kopplingen börjar slira för att det är olja på den, och skall du byta den så är det svänghjul bort som gäller...sen skulle jag inte kunna låta bli att röra toppen,ventiltätningarna är nog hårda som bakelit om man kollar på dom vilket gör att dom kan börja läcka när som åxå och för att ta bort dom så är det kammar bort och då behöver du inte ditt fina verktyg,och när ventilerna ändå är bort så fräser man till ventilsätena och slipar in vetilerna+snyggar till kanalerna i toppen+ matchportar kanalerna mot packningen så har man en motor som både drar mindre soppa,blir piggare och kanske drar mindre olja åxå..men det är ju vad jag skulle gjort..om jag skulle rört den.. lycka till...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Clio_fidde
Jag har inte sagt att det är en seriös renovering av motorn nu heller, det får komma vid ett senare tillfälle isf. Studerar man så har man inte så jävla gott om flis.. Det som ska göras är att byta växellådan men när ändå motorn är uppe byter jag även kamremmen för vet inte när den är bytt, vattenpump och några "enklare" packningar.. och givetvis hade jag gjort en seriös renovering om jag haft råd med det nu..Tony wrote:låter som en väldigt seriös renovering,NOT..
har åxå pluggat så jag vet....Clio_fidde wrote:Jag har inte sagt att det är en seriös renovering av motorn nu heller, det får komma vid ett senare tillfälle isf. Studerar man så har man inte så jävla gott om flis.. Det som ska göras är att byta växellådan men när ändå motorn är uppe byter jag även kamremmen för vet inte när den är bytt, vattenpump och några "enklare" packningar.. och givetvis hade jag gjort en seriös renovering om jag haft råd med det nu..Tony wrote:låter som en väldigt seriös renovering,NOT..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
- Clio_fidde
Jag bytte på min när den satt i bilen jag kan säga att det var trångt.. Enda felet jag gjorde vara bara att sätta remen för hårt.. och på tal om det se om du kan få låna eller försöka få tag på verktyget som man mäter rem späningen med. Jag fick aldrig dit det på min för det passar inte när motorn är i bilen.Clio_fidde wrote:Spiff wrote:det är fint om plats att byta på plats på 16V nån som gjort det??
fint å fint dom visar ju iufs det i Haynes boken att man kan göra det..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower