Backspegelglasbyte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
miwu

Backspegelglasbyte

Post by miwu »

Jag har en R19 modell RN (1,4) av årsmodell 1994. Vänster backspegel fick sig en liten knuff så att backspegelglaset sprack, nu kommer min fråga, hur ta man bort själva spegelglaset. Är det något man skall tänka på. Jag har försökt bända bort det, risken är att hela glaset går i krasch eller så sitter fast på något sätt. Hjälp, hur gör man! Jag antar att det är jätte enkelt, men har man ej gjort det tidigare så...
/Micke
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

tror att det sitter med en ståltråds liknande pryl,ligger som en ring med ändarna neråt,om man kollar nog kan man nog se ändarna sticka ner bakom glaset..svårt att förklara men kolla om du ser något....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
miwu

Post by miwu »

Jag har försökt titta ordentligt, vad jag kan se finns bara 2 st metalliknade kablar (vilket jag tror är till justeringen av spegeln). Ska försöka bända lite och kolla. Någon sa till mej att de är limade på en rund plastplatta!stämmer det???
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

miwu wrote:Jag har försökt titta ordentligt, vad jag kan se finns bara 2 st metalliknade kablar (vilket jag tror är till justeringen av spegeln). Ska försöka bända lite och kolla. Någon sa till mej att de är limade på en rund plastplatta!stämmer det???
ja glaset brukar vara limmat i en plast platta,den brukar vara ansluten med 2 kablar för värmning av glaset,plastplattan har hakar som sitter med "ståltråden" i själva motorn som vrider spegeln..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tony wrote:
miwu wrote:Jag har försökt titta ordentligt, vad jag kan se finns bara 2 st metalliknade kablar (vilket jag tror är till justeringen av spegeln). Ska försöka bända lite och kolla. Någon sa till mej att de är limade på en rund plastplatta!stämmer det???
ja glaset brukar vara limmat i en plast platta,den brukar vara ansluten med 2 kablar för värmning av glaset,plastplattan har hakar som sitter med "ståltråden" i själva motorn som vrider spegeln..
Ståltråden kan vara ersatt med 4 hullingar i plast.Då är det bara att ta en spackelspade och bända från undersidan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply