Ryckig r5a?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Ryckig r5a?

Post by scouten »

Hejhej

Jo jag har precis tagit körkort och köpt mig en r5a gts men när man är ute och åker så hackar det lite ibland och går ryckigt specielt när det går lite tungt och man ska öka farten lite grann altså mjukt gasa på lite mer
är det någon som vet va det kan vara för fel?
kan ju också säga att när man startar bilen så hör men hur det bubblar i värmepacketet typ som om det fylls på det kanske inte har nåt med saken att göra men

en fråga till kan man ta skivorna från clion och sätta på den här ? hur gör man vad är det man behöver jag läste nånstans att det va typ samma grejer men skivan va större så man behövde fästena från clion hur gör man då måste man kapa los dom från clion och svetsa på eller ?
och bak sitter det trummor kan man montera skivor där oxå?

mvh scouten
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Vad är det för någon R5 GTS? Typnr och årsmodell?
Kan vara taskig bensin eller tändsystemet. Hur ser luftfiltert ut?
Det där ljudet du hör är att lyft i kylsystemet, fyll på och lufta.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

årsmodellen är 90
luft filtret ser väll ok ut men jag ska testa byta luftfilter och tändstift

men det där i kylsystemet tycker jag är lite skummt för om man öppnar luft burken efter man har kört ett tag så är den tom men när man öppnar och håller det högt ovan för motorn så bubblar det massor och så blir burken tillräkligt full och då försvinner ljudet ett tag men sen när man har åkt ett tag så kommer det tillbaka

mvh
scouten
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

scouten wrote:årsmodellen är 90
luft filtret ser väll ok ut men jag ska testa byta luftfilter och tändstift

men det där i kylsystemet tycker jag är lite skummt för om man öppnar luft burken efter man har kört ett tag så är den tom men när man öppnar och håller det högt ovan för motorn så bubblar det massor och så blir burken tillräkligt full och då försvinner ljudet ett tag men sen när man har åkt ett tag så kommer det tillbaka

mvh
scouten
Lyftficka i kylsystemet. Bara att lufta och justera nivån i expantionskärlet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

okej tack så mycke
men hur är det bäst att lufta då? att hålla expantionskärlet ovanför motorn eller att använda grejen på slangen till värmepaketet?

mvh
scouten
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Har du en slang till burken?
I så fall håll upp burken så högt du kan och öppna luftningsskruvarna tills det rinner jämnt ur dem och stäng dem. Gör detta med avstängd motor.
Stata motorn och håll burken i högläge, fyll på när det behövs. Det får inte bli tomt i burken, nivån kommer att stiga ända till termostaten öppnar. När termostaten har öppnat och kylfläkten gått igång och stannat. Kan du slutligen fylla i burken ca 3 cm över max. Glöm inte att klämma på slangarna under luftningen.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

okej tack så mycke
men en sak som igentligen inte hör till men min fläckt verkar inte funka jag har testat den med sladd från batteri så den funkar men den verkar aldrig gå nån som vet vad det är för fel?

mvh
scouten
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

till det sista. kolla fläktmotstånden eller fläktreglaget.

Det är en resistorbrygga som ger ut olika spänningar 0-10-11-12 volt eller liknande.

följ även kablarna till säkringsboxen och kolla så spänningen kommer den vägen.

Kabelskor o dyl. har en tendens ärja eller brännas av efter massa år. :twisted:

det finns liknande forumtrådar i detta ämnet. det är bara att söka på forumet.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

hej hej igen

nu har jag mekat lite med bilen.
jag hitta felet varför det bubbla i expansionskärlet, det var toppackningen som hade gått så nu har jag planat toppen och bytt packning.

men jag har fortfarande kvar rycket jag har också bytt luftfilter bränslefilter och tändstift men inget gjorde det så mycket bättre.
den har nästan börjat gå sämre tycker jag, tillexempel när jag ska åka från rölyset och man tänker ge lite gas så hör man att varvet går upp i nån sekund men sen droppar det under tomgångsvarvet i nån sekund och sedan går det upp det är väldugt skummt tycker jag.
jag testa gjorde rent lite i fördelaren typ polera rotorn och pluttarna i fördelarlocket och jag inbildar mig att det vart lite bättre men jag vet inte.

vad tror ni det är som är fel?
är det tändspolen som håller på att gå? eller är det nåt med bränslet?

mvh
Scouten
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Post Reply