Nödkod??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Acken

Nödkod??

Post by Acken »

Min megane -97 fixade inte att ta emot fjärrkontrollsignalen i fredags, i p-huset 7 våningar upp... Och startspärr finns det ju..
Ingen start alltså trots batteribyte i båda nycklarna. Har under helgen blivit hänvisad fram och tillbaka mellan olika Renaultåterförsäljare, butiker alltså- där ingen kunde hjälpa till, hänvisar slutligen till verkstan på måndag för att få en nödkod.

Jag undrar - är det (förmodligen) ngn som haft detta problem? Om man sen får denna nödkod, kan man ha den för framtida ev problem också?? Vad händer om man står långt ut i tassemarkerna och får detta problem och inte kan ta sig till ngn Renaultverkstad och legitimera sig för att få en nödkod - som jag fått besked på att man måste göra - inget kunde lämnas ut per telefon. Eller ska man bara köra sin renault i större städer ganska nära en Renaultverkstad månd-fred??
Eller borde jag ha fått en nödkod när jag köpte bilen (beg för ett par år sen?)

Trist...
Erik A

Post by Erik A »

System som är gjorda för att försvåra för andra kommer för eller senare att försvåra för en själv. Startspärr är satans påfund.

Om det fungerar likadant på din bil som på min så finns en fyrsiffrig kod som kan knappas in för att starta utan fungerande fjärrkontroll. Sparar du den så är den gångbar även senare när du får problem.

Själv fick jag med koden när jag köpte bilen men ingen beskrivning av hur man använder den. Följande gäller på min bil (Laguna 97).

1. Sätt i nyckeln och vrid på tändningen. Lampan i centrallåsknappen börjar blinka fort.

2. Tryck in centrallåsknappen och håll den intryckt. Nu börjar lampan blinka långsamt.

3. När lampan blinkat så många gånger som motsvarar första siffran i koden så släpp knappen.

4. Upprepa steg 2 - 3 för övriga siffror. Om koden är den rätta börjar lampan att lysa fast och det går att starta.

Om någon sitter inne med infon hur man permanent inaktiverar eländet är jag intresserag av att veta.
Erik Avemo, Södertälje
Post Reply