Råd ang. Megane -00
Moderator: Forumpolisen
Råd ang. Megane -00
Halloj allihopa.
Jag behöver inte precis ett köp"råd" - utan snarare någon som säger om jag gjort en dålig affär eller inte, eftersom jag av nedan nämnda skäl inte har koll på Renault...
Vi har precis köpt en Megane -00 på lite av en impuls, det är det som ger mig lite creeps, vi var ute hos en bilhandlare och skulle provköra en Ford mondeo när vi istället på något lustigt sätt blev inmotade i ovan nämnda Megane på en provtur - och blev fast
Hur som helst, den har precis rullat över 12.000 mil, och stora servicen är precis gjord, med kamremsbyte och rubbet.
Sommar och vinterdäck i skapligt skick, i utrustningsväg saknas nog bara larm.
Har legat på marken och krupit under bilen och tittat i varenda vrå och inte hittat nån rost alls, bilen verkar ha fått en kompletterande rostskyddsbehandling, eller är behandlingen från fabrik så här bra?
Allmänt så känns bilen "ny", jättefräsch in och utvändigt.
Dock fungerar inte högra elhissen bak, men det känns som att det är glappkontakt i knappen, för motorn går "upp" men inte ner.
Dessutom är det automatlåda (sambon är taxichaffis och insisterade på detta...) - det verkar inte vara så vanligt på meganerna. Upplagt för dyrbara reparationer om den strular? driftsäkerhet? är det samma automatlåda som på Scenic tro?
För den här så har vi gett 59.000 (hos handlare), och jag som inte köpt en bil för mer pengar än 18.000 förut tycker det känns som en stor affär.
Vad tror ni - har jag gjort bort mig eller kommer jag att förbli nöjd?
Jag behöver inte precis ett köp"råd" - utan snarare någon som säger om jag gjort en dålig affär eller inte, eftersom jag av nedan nämnda skäl inte har koll på Renault...
Vi har precis köpt en Megane -00 på lite av en impuls, det är det som ger mig lite creeps, vi var ute hos en bilhandlare och skulle provköra en Ford mondeo när vi istället på något lustigt sätt blev inmotade i ovan nämnda Megane på en provtur - och blev fast
Hur som helst, den har precis rullat över 12.000 mil, och stora servicen är precis gjord, med kamremsbyte och rubbet.
Sommar och vinterdäck i skapligt skick, i utrustningsväg saknas nog bara larm.
Har legat på marken och krupit under bilen och tittat i varenda vrå och inte hittat nån rost alls, bilen verkar ha fått en kompletterande rostskyddsbehandling, eller är behandlingen från fabrik så här bra?
Allmänt så känns bilen "ny", jättefräsch in och utvändigt.
Dock fungerar inte högra elhissen bak, men det känns som att det är glappkontakt i knappen, för motorn går "upp" men inte ner.
Dessutom är det automatlåda (sambon är taxichaffis och insisterade på detta...) - det verkar inte vara så vanligt på meganerna. Upplagt för dyrbara reparationer om den strular? driftsäkerhet? är det samma automatlåda som på Scenic tro?
För den här så har vi gett 59.000 (hos handlare), och jag som inte köpt en bil för mer pengar än 18.000 förut tycker det känns som en stor affär.
Vad tror ni - har jag gjort bort mig eller kommer jag att förbli nöjd?
Hej
Jag har en Mégane Classic -00 och är nöjd på det hela taget, har kört 20 000 mil (diesel) Detaljkavalitén är inte den bästa speciellt på det elektriska/elektroniska och att elhissarna och centrallås strular är nog mera regel än undantag. Elsystemet verkar vara lite modell "Lucas" när det regnar fungerar det inget vidare...
Alla Renault -00 har fått en extra rostskyddsbehandling sedan Voilvo fått kalla fötter inför den långa rostskyddsgarantin.
Automatlåda är jag glad att jag inte har om man läser på detta forum kunde oddsen nog vara bättre för ett långt och problemfritt ägande...
Jag har en Mégane Classic -00 och är nöjd på det hela taget, har kört 20 000 mil (diesel) Detaljkavalitén är inte den bästa speciellt på det elektriska/elektroniska och att elhissarna och centrallås strular är nog mera regel än undantag. Elsystemet verkar vara lite modell "Lucas" när det regnar fungerar det inget vidare...
Alla Renault -00 har fått en extra rostskyddsbehandling sedan Voilvo fått kalla fötter inför den långa rostskyddsgarantin.
Automatlåda är jag glad att jag inte har om man läser på detta forum kunde oddsen nog vara bättre för ett långt och problemfritt ägande...
Håkan Kjellin, Storå
Den "nya" lådan som kom 98 är mycket bättre. Den heter DP0 och är proaktiv.
Byt gäna olja i den var 6000 mil så är den nog problemfri, iallafall det interna.Yttre komponenter kan ju givetvis krångla men är lätta att byta.
Byt gäna olja i den var 6000 mil så är den nog problemfri, iallafall det interna.Yttre komponenter kan ju givetvis krångla men är lätta att byta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej igen
nu har vi haft bilen i två dagar och känner oss fortfarande nöjda, bilen går bra och mycket snålt (i alla fall jämfört med en saab 900 -92...)
Låter bra att det är en nyare låda då, förhoppningsvis så överlever den oss... Ska den förresten motorbromsa? har ingen erfarenhet av att automatlådor motorbromsar nämligen, den gör det inte speciellt hårt, men det är märkbart. Det gör ju ingenting, det är bara ett plus för l/mil:en...
När man saktar in så växlar den också ner ganska märkbart till 2:an och 1:an.
Nu börjar jag som är ganska tekniskt kapabel börja söka efter information rent tekniskt om bilen, jag är av naturen nyfiken på allt tekniskt
Var kan man hitta mer information? jag menar sånt som t.ex. vad det sitter för styrsystem till insprutningen, om den här motorn bara sitter i Megane eller andra bilar. vilken typ av växellåda... Ni fattar, sånt som om inte annat underlättar vid kontakt med verkstad!
(Jämför med t.ex. en volvo vi hade förut, där visste man vad som fanns under huven - en B230F med LH2.2 sprut, M47 låda bla bla...)
En Haynes ska i alla fall införskaffas - vet ni förresten om det går att köpa servicehandböcker på CD/DVD till renault?
Vilka andra bilar är "systerbilar" med Megane? alltså andra bilmärken/modeller som delar viss teknologi och bottenplatta?
nu har vi haft bilen i två dagar och känner oss fortfarande nöjda, bilen går bra och mycket snålt (i alla fall jämfört med en saab 900 -92...)
Låter bra att det är en nyare låda då, förhoppningsvis så överlever den oss... Ska den förresten motorbromsa? har ingen erfarenhet av att automatlådor motorbromsar nämligen, den gör det inte speciellt hårt, men det är märkbart. Det gör ju ingenting, det är bara ett plus för l/mil:en...
När man saktar in så växlar den också ner ganska märkbart till 2:an och 1:an.
Nu börjar jag som är ganska tekniskt kapabel börja söka efter information rent tekniskt om bilen, jag är av naturen nyfiken på allt tekniskt
Var kan man hitta mer information? jag menar sånt som t.ex. vad det sitter för styrsystem till insprutningen, om den här motorn bara sitter i Megane eller andra bilar. vilken typ av växellåda... Ni fattar, sånt som om inte annat underlättar vid kontakt med verkstad!
(Jämför med t.ex. en volvo vi hade förut, där visste man vad som fanns under huven - en B230F med LH2.2 sprut, M47 låda bla bla...)
En Haynes ska i alla fall införskaffas - vet ni förresten om det går att köpa servicehandböcker på CD/DVD till renault?
Vilka andra bilar är "systerbilar" med Megane? alltså andra bilmärken/modeller som delar viss teknologi och bottenplatta?
Ja växellådan motorbromsar,lockup både på 3'n o 4'n.
Motorerna återfinnes i ett stort antal olika R. modeller.
Motorerna återfinnes i ett stort antal olika R. modeller.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Grattis till en fin bil!
Priset var väl kanske lite i överkant. Skönt att stora service är gjord då den är dyr.
Jag kör en Megane Kombi -00 1.6 16v som nu har gått ca 10 000 mil, och är på det stora hela nöjd.
Det som jag gjorts på min bil sen den var ny är följande:
byte av tändspolar (på garanti)
Byte av batterihylla (på rostskyddsgaranti, 12 års Garanti!)
Byte av läckande vattenpump + kamrem vid 9000 mil (gick på reservdelsgarantin då den byttes vid kamremsbytet vid 6000 mil, behövde bara betala jobbet)
Byte av bakaxelstag, genomrostat 2:a på besiktningen(gick på rostskyddsgarantin).
Byte av drivknut.
Utöver detta är det naturligtvis gjort service och sen har jag bytt lite smågrejor som lampor och sånt.
Det jag gillar på meganen är komforten, den låga bränsleförbrukningen samt att den är riktigt pigg, dock så måste man växla flitigt...
det jag inte gillar är den rappliga inredningen, det knakar och gneckar så man kan bli galen samt att klädsen är riktigt smutsbenägen.
Jag är väldigt nöjd med "min" verkstad, bra bemötande och aldrig några problem med att få saker gjorda på garantin.
Verkstaden är Gösta Samuelsson bil i Sandviken.
Priset var väl kanske lite i överkant. Skönt att stora service är gjord då den är dyr.
Jag kör en Megane Kombi -00 1.6 16v som nu har gått ca 10 000 mil, och är på det stora hela nöjd.
Det som jag gjorts på min bil sen den var ny är följande:
byte av tändspolar (på garanti)
Byte av batterihylla (på rostskyddsgaranti, 12 års Garanti!)
Byte av läckande vattenpump + kamrem vid 9000 mil (gick på reservdelsgarantin då den byttes vid kamremsbytet vid 6000 mil, behövde bara betala jobbet)
Byte av bakaxelstag, genomrostat 2:a på besiktningen(gick på rostskyddsgarantin).
Byte av drivknut.
Utöver detta är det naturligtvis gjort service och sen har jag bytt lite smågrejor som lampor och sånt.
Det jag gillar på meganen är komforten, den låga bränsleförbrukningen samt att den är riktigt pigg, dock så måste man växla flitigt...
det jag inte gillar är den rappliga inredningen, det knakar och gneckar så man kan bli galen samt att klädsen är riktigt smutsbenägen.
Jag är väldigt nöjd med "min" verkstad, bra bemötande och aldrig några problem med att få saker gjorda på garantin.
Verkstaden är Gösta Samuelsson bil i Sandviken.
Niklas Axelsson Gävle
Megane 1.6 16v -00
Megane 1.6 16v -00