ClioRS fas2 "ShoppingClion"-2002-Falk
Moderator: Forumpolisen
Idag blev det lite småmek.
Plockade bort stötfångarplasten för att kika på hur man skulle kunna montera en oljekylare. Kan nog gå fast det blir ju lite trångt...
Olja (TWS10-60) och filter blev det. Nya bakskivor och en ny D2S-lampa på vänster sida. Den gamla hade antagit en smått rödaktig färgton... (Xenonlamporna är fortfarande löjligt dyra, undrar hur lång tid det tar innan de kommer ner i rimliga prisnivåer.) Åsså ny bromsvätska. Fick bra pris på ATE SuperBlue Racing hos Autoexperten.
Har inte hissat ner bilen, jag tror att racebromsbeläggen och A032'orna åker på oxå. Den 7/4 blir det kanske en tripp till Sviestadbanan för lite banåka...
Plockade bort stötfångarplasten för att kika på hur man skulle kunna montera en oljekylare. Kan nog gå fast det blir ju lite trångt...
Olja (TWS10-60) och filter blev det. Nya bakskivor och en ny D2S-lampa på vänster sida. Den gamla hade antagit en smått rödaktig färgton... (Xenonlamporna är fortfarande löjligt dyra, undrar hur lång tid det tar innan de kommer ner i rimliga prisnivåer.) Åsså ny bromsvätska. Fick bra pris på ATE SuperBlue Racing hos Autoexperten.
Har inte hissat ner bilen, jag tror att racebromsbeläggen och A032'orna åker på oxå. Den 7/4 blir det kanske en tripp till Sviestadbanan för lite banåka...
då har du väl bättre ljus på vänstersidan än på höger,dom mattas av efter några år....jag gav 998kr för 2st lampor,om dom var värda det får man väl se...Falk wrote:Idag blev det lite småmek.
Plockade bort stötfångarplasten för att kika på hur man skulle kunna montera en oljekylare. Kan nog gå fast det blir ju lite trångt...
Olja (TWS10-60) och filter blev det. Nya bakskivor och en ny D2S-lampa på vänster sida. Den gamla hade antagit en smått rödaktig färgton... (Xenonlamporna är fortfarande löjligt dyra, undrar hur lång tid det tar innan de kommer ner i rimliga prisnivåer.) Åsså ny bromsvätska. Fick bra pris på ATE SuperBlue Racing hos Autoexperten.
Har inte hissat ner bilen, jag tror att racebromsbeläggen och A032'orna åker på oxå. Den 7/4 blir det kanske en tripp till Sviestadbanan för lite banåka...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det verkar vara ganska liten skillnad faktiskt. Har ju iofs bara provlyst i garaget... Bilen fortfarande på pallbockar... (en tvåpelarlyft vore mumma, men lite för lågt i tak...)Tony wrote:...då har du väl bättre ljus på vänstersidan...
Man kan f.ö. konstatera att ShoppingClions xenonprojektorhalvljus erbjuder en MYCKET trevligare ljusbild än än klarglas/knölig-reflektor-konstruktionen på min brux/förmåns V70. Vobblon har alldeles för mycket ljus nära bilen. Clions har mer punch vid ljus/mörkergränsen längre bort från bilen.
Det var ju bra att det inte verkar vara så stor skillnad...jag har D2R lampan i min Laguna,dvs xenon lampan som har reflektor,tycker det är riktigt bra halvljus förutom att dom mattats efter 5år och 12600mil, så jag skall i med nya,är sugen på att fixa bixenon åxå genom att skaffa det nya 55w xenon kitet jag sett 50%mer ljus än normala 35W xenon,då behöver man inga fula extraljus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Så vart det inte... Clion ska agera tung bruxbil åt hustrun närmaste veckorna...Falk wrote:...jag tror att racebromsbeläggen och A032'orna åker på oxå.
Var ute och busade lite med ShoppingClion igår. Kul!
Nu har jag ju inte kört Clion sen i höstas, men det som slår mig direkt är att den känns mycket segare med 16" originalhjulen med 205/45 än vad den gör med 15" vinterplåtisarnas 195/55. Måste vara rätt stor skillnad på masströgheten i resp hjul.
Samma fenom (fast inte lika uttalat) infinner sig när man kör slalom med sommardäck 195/50x15 på lätta plåtfälgar och jämför med R-däcken 205/50x15 på klunsiga alufälgar. Visserligen blir utväxlingen en aning lägre med 195/50 men störst skillnad tror jag trögheten/vikten gör (R-däcken är stadiga i stommen och rätt tunga). Det går naturligtvis fortare med varma R-puckar eftersom greppet är så mycket bättre, men bilen är nog nästan roligare (roligast) med 15" plåtisar och Michelin 195/50.
Det är nog många som förstör sin bils egenskaper med stora tunga "bling-hjul"...
Eftersom jag eventuellt tänkte pilla lite med väghållningen kunde en bra start vara att veta vad bilen väger och hur kilona är fördelade.
Med tämligen tom tank, inget reservhjul, batteriet i skuffen och förare på plats visar vågen modiga 1220kg. 760kg fram och resterande 460kg bak. Lägger man till vikt för reservhjul och soppa ca 50kg blir man nästan mörkrädd...
Bortåt 1300kg söndagsmorgonvikt (varav 90kg förare ).
Hursomhelst, ruskigt tungt för en liten skruttbil.
Vägningen är iofs inte helt vetenskaplig då vågen jag använde har en upplösning på 20kg.
Jag ska väga lite seriösare vid ett annat tillfälle.
Med tämligen tom tank, inget reservhjul, batteriet i skuffen och förare på plats visar vågen modiga 1220kg. 760kg fram och resterande 460kg bak. Lägger man till vikt för reservhjul och soppa ca 50kg blir man nästan mörkrädd...
Bortåt 1300kg söndagsmorgonvikt (varav 90kg förare ).
Hursomhelst, ruskigt tungt för en liten skruttbil.
Vägningen är iofs inte helt vetenskaplig då vågen jag använde har en upplösning på 20kg.
Jag ska väga lite seriösare vid ett annat tillfälle.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Ljuddämpningsmattor och glas är tungt och som tony skriver stolarna är tunga.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Och ingen servostyrningFalk wrote:Det finns ju en lättviktsvariant av ClioRS fasII, som kallas Clio Ragnotti eller Clio Cup. Den lär vara ungefär 80kg(!) lättare.
Man har bl.a. sparat vikt genom skippa reservhjul, AC, xenon, regnsensor, CD-växlare, Dessutom har den modellen tunnare rutor.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jodå visst har den servostyrning. Däremot inte ABS.Dennis wrote:Och ingen servostyrningFalk wrote:Det finns ju en lättviktsvariant av ClioRS fasII, som kallas Clio Ragnotti eller Clio Cup. Den lär vara ungefär 80kg(!) lättare.
Man har bl.a. sparat vikt genom skippa reservhjul, AC, xenon, regnsensor, CD-växlare, Dessutom har den modellen tunnare rutor.
Lättviktsvarianten är märkt med CB1N "SPL" på ovala plåten.
Ser ut såhär:
Stulen bild
Försökte tänka lite... Det som skiljer borde vara ungefär:
Lättare fälgar. 7”x16”. (med annan offset = ca 20mm större spårvidd)
3° ökad caster.
Hårdare framfjädrar.
Takspoilern och läppen längst ner på fronten är lite annorlunda
Reservhjul ersatt med 2 flaskor punkasprej
AC bort
Sidoairbags bort
Xenon bort
Ljusautomatik bort
Lykttorkare bort
Nackstöd bak borta
Mittbälte bak borta
Enklare vindruta utan värmereflekterande folie
Tunnare rutor i övrigt
Plastkåpan över motorn bort
Tygklädsel i stolarna i stället för ”halvskinn”
Ljudisolering mindre
CD-växlare bort
Regnsensor bort
ABS Antispinn Farthållare/Limiter borta
Ingen stolsvärme såklart, men det har inte vanliga RS FasII på alla marknader heller. Detsamma gäller f.ö. oxå bl.a. CD-växlaren...
Tror jag fick med det mesta...
Officiellt ska den vara 89kg lättare, men det har jag svårt att tro på...
Mot slutet gick den att få med extrautrustning. bl.a. AC...
(Detta borde ju Lars Aldebo kommentera, som klubbens Cliospecialist...)
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Vissa tidiga Fas1 hade enligt vad jag hört aluminiumhuv.Jolle_Pborn wrote:Skiljer det mycket mellan sport fas 1 och fas 2 i vikt? Är motorhuven i plåt? för tycker den är grymt tung iaf. Finns väl glasfiberhuvar att köpa
Finns fasen ingen gräns för långt man skulle vilja gå med bilen...
Fas1 är några kilo lättare än fas2.
(För att kompensera för den högre vikten har Fas 2 kortare slutväxel men varvstoppet lite högre:
<75° kylvätsketemp 6700rpm på alla växlar
>75° 1'an, 2'an och 3'an 7250rpm 4'an och 5'an 7000rpm.)