Varvräknare, Shift light??? kopplas vart.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
poower_erik
Posts: 8
Joined: 05 Oct 2006, 22:45
Location: Eskilstuna

Varvräknare, Shift light??? kopplas vart.

Post by poower_erik »

Tjena gubbar.

Tänkte om någon vet hur man kopplar in tex en extra varvräknare. Någon som gjort det på en Clio sport.

Har en clio sport -00. koppla på den befintliga vore ju enkelt fast nu har man monterat dit den nya instrumentpanelen och det var ett helvete så är inte så motiverad till att göra om det igen. :wink:

Måste ju gå nån kabel till befintliga mätaren där man kan koppla in sig. eller?

undrar även hur man hittar D+ på generatorn. har letat men inte hittat nått.
Det brukar ju vara utmärkt på nått stift, men icke på denna valeo generator.
Nämligen att D+ ska gå till skiljerelät mellan batterierna.(Stereobygge).

Hoppas nån kan hjälpa mig då tidsbrist finns.

tacksam för hjälp

//Erik
Erik Andersson-eskilstuna
Sponsor Sökes Till ljudbygge mm..=)
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

d+

Post by tak256 »

d+ är kabeln som går till laddlampan
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

på tänspolen har jag kopplat in min chiftlight mitten kabeln av dom tre men man måste ha ett motstånd som halverar signalen spolen fungerar som 2 tändspolar men ser ut som 1.... lycka till
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Farbror Falk har också kopplat in shiflight... :roll: :D
Clion har ju wasted spark system med två dubbelspolar ihopbyggda till en enhet (som på 4-cyl hojar). Jag har gjort det enkelt för mig och kopplat in mig på det ena styrsnöret och får alltså bara halva antalet pulser... Men med ett programmerbart shiflight spelar det normalt inte nå'n roll, bara det är avsett att funka över ett stort register. Mitt shiftlight vet ju inte hur fort motorn snurrar egentligen. Det blinkar alltså till när det tror att motorn snurrar med 3500 istället för 7000 som det är egentligen.
Upplösningen blir ju iofs bara den halva, men det räcker. I alla fall mycket skarpare noggranhet än på den som växlar... :roll:
Mitt shiftlight behöver inte något motstånd. Det är avsett för lågspänningssidan på vanliga tändspolar. Om man vill ha rätt varvsignal borde det gå att få till nå't med ett par dioder, knycka signal från båda spolarna... Finns nog de som är bättre på sån't än jag.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply