Fuktkänslig (efter tändspolebyte?)
Moderator: Forumpolisen
Fuktkänslig (efter tändspolebyte?)
Min Laguna 1,8 -97 har börjat gå lite ryckigt och hosta lite när man startar den vid regn och fuktigt väder (ev. även vid kyla). Tycker att det har börjat efter att jag hade in bilen på verkstad å bytte en tändspole (som var helt slut).
Vad kan vara felet? Något som gjorts fel vid bytet eller börjar en till tändspole bli dålig?
Är det förresten bara två tändspolar på min bil? Trodde det skulle vara fyra, men såg ut att vara två när jag kollade
Vad kan vara felet? Något som gjorts fel vid bytet eller börjar en till tändspole bli dålig?
Är det förresten bara två tändspolar på min bil? Trodde det skulle vara fyra, men såg ut att vara två när jag kollade
Erik S Stockholm
Det är bara 2 på den,den bra sorten som sällan strular
Kanske dom bytte fel spole eller rentav är fel även på den andra
Ohm-mät tändkablarna och tvätta dom med en trasa blött i rost lösare.
Kanske dom bytte fel spole eller rentav är fel även på den andra
Ohm-mät tändkablarna och tvätta dom med en trasa blött i rost lösare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dom kan inte bytt fel för innan bytet tände den inte alls på en cylinder (eller var det två cylindrar som stod stilla då om det bara finns två tändspolar?)
Innan den förra tändspolen la av gick bilen ryckigt från och till i ungefär en dag innan tändspolen dog helt. Aldrig gått ryckigt innan. Och nästan direkt efter att jag fått tillbaka bilen efter bytet började den bete sig så här.
Är det inte konstigt om båda tändspolarna börjar krångla samtidigt om det dessutom inte är en sort som brukar krångla. Kan det vara nåt annat fel som skadar tändspolarna?
Ska testa att tvätta rent och mäta resistansen. Antar att den ska vara i princip obefintlig?
Innan den förra tändspolen la av gick bilen ryckigt från och till i ungefär en dag innan tändspolen dog helt. Aldrig gått ryckigt innan. Och nästan direkt efter att jag fått tillbaka bilen efter bytet började den bete sig så här.
Är det inte konstigt om båda tändspolarna börjar krångla samtidigt om det dessutom inte är en sort som brukar krångla. Kan det vara nåt annat fel som skadar tändspolarna?
Ska testa att tvätta rent och mäta resistansen. Antar att den ska vara i princip obefintlig?
Erik S Stockholm
Brukar vara ca:5 kohm.Det viktiga är att det är lika. Någon decimal hit eller dit men inte en hel enhet.
Jo det är lustigt att båda lägger av samtidigt men det är väl jämn kvalitet då
Kolla kontaktstycket på tändlägesgivaren, spraya med elektronikrengörare däri.
Jo det är lustigt att båda lägger av samtidigt men det är väl jämn kvalitet då
Kolla kontaktstycket på tändlägesgivaren, spraya med elektronikrengörare däri.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Fuktkänslig (efter tändspolebyte?)
Jag tycker min Clio alltid går sämre just vid fuktiga förhållanden... Både före byte av tändspole och efter.E___ wrote:Min Laguna 1,8 -97 har börjat gå lite ryckigt och hosta lite när man startar den vid regn och fuktigt väder (ev. även vid kyla). Tycker att det har börjat efter att jag hade in bilen på verkstad å bytte en tändspole (som var helt slut).
Vad kan vara felet? Något som gjorts fel vid bytet eller börjar en till tändspole bli dålig?
Är det förresten bara två tändspolar på min bil? Trodde det skulle vara fyra, men såg ut att vara två när jag kollade
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Har nu gjort rent tändkablarna, utan resultat. Kollade även stiften, och tre av dom såg bra ut det fjärde satt så hårt att jag inte fick bort det med en vanlig tändstiftsnyckel. Ska fixa bättre verktyg och kolla det också sen.
Har insett att det inte bara är vid fuktigt väder bilen går ryckigt. Ofta hoster den lite precis när man startat den, sen upplever jag att den går bra tills den är riktigt varmkörd, då börjar den missa nån tändning då och då vid låga varv, oftast under belastning t.ex när man precis växlat från 1:an till 2:an och ska öka farten. När den står på tomgång går den fint i ett par minuter, sen börjar den missa tändningar med allt tätare mellanrum Den går som vanligt igen när man varvar över ca 1300 v/min.
Var sitter kontaktstycket på tändlägesgivaren som du nämnde Dennis? (hur ser tändlägesgivaren ut?)
Var ska man fortsätta leta felet? Byta tändstift? Och tändkablar kanske? Hur kollar man om en tändspole är ok?
Har insett att det inte bara är vid fuktigt väder bilen går ryckigt. Ofta hoster den lite precis när man startat den, sen upplever jag att den går bra tills den är riktigt varmkörd, då börjar den missa nån tändning då och då vid låga varv, oftast under belastning t.ex när man precis växlat från 1:an till 2:an och ska öka farten. När den står på tomgång går den fint i ett par minuter, sen börjar den missa tändningar med allt tätare mellanrum Den går som vanligt igen när man varvar över ca 1300 v/min.
Var sitter kontaktstycket på tändlägesgivaren som du nämnde Dennis? (hur ser tändlägesgivaren ut?)
Var ska man fortsätta leta felet? Byta tändstift? Och tändkablar kanske? Hur kollar man om en tändspole är ok?
Erik S Stockholm
Slängde i nya tändstift igår, trots att jag inte såg något fel på de gamla. Har inte hunnit köra så mycket ännu, men jag tror inte att problemen har försvunnit. Har kört med bilen 3 korta turer efter bytet och den har gått bra när man kört, men vid ett av tillfällena ville inte alla cylindrar starta direkt, utan den gick riktigt illa i några sekunder direkt efter start. (blev bra när jag varvat upp motorn en gång). Kan ju även tillägga att den gången den var knepig att starta var motorn halvvarm, de andra gångerna har den varit kall.
Ska köra nån lite längre sväng sen så motorn får bli riktigt varm och se om den börjar misstända även under färd då.
Ska köra nån lite längre sväng sen så motorn får bli riktigt varm och se om den börjar misstända även under färd då.
Erik S Stockholm
Vatten i bensinen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem