Bytte till sommardäck, nu är det fel på bromsar å allt!?
Moderator: Forumpolisen
Bytte till sommardäck, nu är det fel på bromsar å allt!?
Ok, ska försöka ta det här någorlunda kort.
BAKGRUND:
Köpte en Laguna II i höstas och bad firman jag köpte den hos lägga på vinterdäcken innan jag hämtade den. Detta gjordes också.
På väg hem med bilen så märker jag hur bilen skakar lite, men antar att det kan vara vinterdäcken som är obalanserade.
Väl hemma så märker jag också hur det "klonkar" i bakvagnen, samt att jag nu börjar tycka att vibrationerna är lite väl störande, samt att det skakar en hel del vid inbromsning.
Får också papper hemskickat om att jag kört med körförbud på bilen sedan en månad tillbaka.
Kontaktar säljaren som bedyrar att det måste skett något missförstånd ang. körförbudet eftersom de hade fått ombesiktning på den men glömt släcka tvåorna.
Kommer överens med säljaren att bilen måste kollas på en verkstad pga. skakningar och där ser de mycket riktigt att bussningarna bak är slut, likaså länkarm, styrled, en skev bromsskiva, felaktig framvagnsinställning, snedslitana vinterdäck (helt nedslitna på insidan, mycket spår kvar på utsidan), ett däck bytt bak, alltså inte bytt parvis, samt att fälgarna som satt på vinterdäcken inte passade utan var vinterfälgar som satts dit med spacers för att passa.
Talar med säljaren om detta och han tycker det är märkligt att de hittat så mycket fel på verkstaden. (Varudeklarationen sa inget om några fel alls). Går dock trots allt med på att sakerna måste åtgärdas då jag påpekar MRF-garantin. Däcken går han med på att betala 2st, samt 4 begagnade fälgar, om jag själv står för de andra två däcken, eftersom han inte tycker att däck är själklart att det ingår i ett köp. (stod dock VINTERDÄCK ingår när jag köpte bilen). Säger också att det var deras egen verkstad som satte dit vinterdäcken så att det har de som säljare inte någon koll på?
Hade åtgärdat allt utom vinterdäcken och bromsarna pga. att de inte hade alla delar på verkstaden och att jag behövde bilen och inte kan vara utan den hur länge som helst, tänkte lämna in den för däcksbyte och fixa bromsarna något senare.
PROBLEMET:
Nu har vädret hållt i sig väldigt fint så jag tog då beslutet att själv byta till sommardäcken. Plockar av vinterdäcken och ser hur skiten hänger där, fastsatta med spacers, varje däck är fastsatt med olika bult. 3 bult är samma på varje däck, men en av dem är kortare, på varje däck.
Var inte bara det att fälgarna inte passade så att spacers behövdes utan själva navet på bilen passar inte på däcken heller. Hålet i vinterfälgarna är för stort vilket gör att de hängt på navet lite skevt å fint och endast centrerats med hjälp av bultarna. (bild bifogad).
Tar bort spacerplattorna och sätter på sommardäcken och är nöjd med detta då jag misstänker att en del av vibrationerna kanske kommit av att vinterfälgarna hängt på navet. Ska testa bilen, startar, ger gas. Och bilen rör sig inte en mm. Hissar upp bilen och tar väck ett däck och ser inte något fel (ett däcksbyte är ju inte så väldigt komplicerat trots allt). Lite smått irriterad så testar jag att sätta dit spacerplattorna för att se om det gör någon skillnad. Nu går bilen att köra framåt, men det går trögt och så fort jag släpper gasen så bromsar bilen precis som om bromsarna låg an. Kör 10 meter till sakta sakta.
Röd lampa på displayen, STOP står det, Rösten börjar tala. Brake system failure, Brake assist failure, ESP failure, Stop the vehicle. Nu står biljäveln stilla och jag har fan inget fordon att ta mig till jobbet med klockan 05:30 på morgonen och detta pga. jag skiftade från vinter till sommardäck.
Bultarnas längd, ja varför kom jag fram till något senare. Den extra långa bultarna var naturligtvis för att de skulle nå ända in pga. spacer-plattorna, och de "korta" bultarna var originalbultar. Alltså, hade jag blivit stående i skogen med bara bilens domkraft och fälgnyckel så hade jag fått bort 1 bult pga. detta, och antagligen låste de för långa bultarna fast sommardäcken då jag satte fast dem utan spacers och eventuellt kan jag ha skadat bromsarna då?
Har inte hunnit kontakta säljaren ännu men ska göra det, var bara tvungen att skriva av mig. Någon som vet om skiten kan ha gått sönder när jag bytte däck el. om det bara än nåt glapp ?
Ska iaf. lämna in bilen på lagning och den ska bärgas, den ska lagas, och jag ska fan ha hyrbil under tiden för nu börjar det bli löjligt med allt sk*t man ska behöva stå ut med efter att ha lagt iaf. för mig mycket pengar för en bil. Och den förbannade bilfirman ska stå för vartenda öre om det så ska till en rättsprocess för att få igenom det!
BAKGRUND:
Köpte en Laguna II i höstas och bad firman jag köpte den hos lägga på vinterdäcken innan jag hämtade den. Detta gjordes också.
På väg hem med bilen så märker jag hur bilen skakar lite, men antar att det kan vara vinterdäcken som är obalanserade.
Väl hemma så märker jag också hur det "klonkar" i bakvagnen, samt att jag nu börjar tycka att vibrationerna är lite väl störande, samt att det skakar en hel del vid inbromsning.
Får också papper hemskickat om att jag kört med körförbud på bilen sedan en månad tillbaka.
Kontaktar säljaren som bedyrar att det måste skett något missförstånd ang. körförbudet eftersom de hade fått ombesiktning på den men glömt släcka tvåorna.
Kommer överens med säljaren att bilen måste kollas på en verkstad pga. skakningar och där ser de mycket riktigt att bussningarna bak är slut, likaså länkarm, styrled, en skev bromsskiva, felaktig framvagnsinställning, snedslitana vinterdäck (helt nedslitna på insidan, mycket spår kvar på utsidan), ett däck bytt bak, alltså inte bytt parvis, samt att fälgarna som satt på vinterdäcken inte passade utan var vinterfälgar som satts dit med spacers för att passa.
Talar med säljaren om detta och han tycker det är märkligt att de hittat så mycket fel på verkstaden. (Varudeklarationen sa inget om några fel alls). Går dock trots allt med på att sakerna måste åtgärdas då jag påpekar MRF-garantin. Däcken går han med på att betala 2st, samt 4 begagnade fälgar, om jag själv står för de andra två däcken, eftersom han inte tycker att däck är själklart att det ingår i ett köp. (stod dock VINTERDÄCK ingår när jag köpte bilen). Säger också att det var deras egen verkstad som satte dit vinterdäcken så att det har de som säljare inte någon koll på?
Hade åtgärdat allt utom vinterdäcken och bromsarna pga. att de inte hade alla delar på verkstaden och att jag behövde bilen och inte kan vara utan den hur länge som helst, tänkte lämna in den för däcksbyte och fixa bromsarna något senare.
PROBLEMET:
Nu har vädret hållt i sig väldigt fint så jag tog då beslutet att själv byta till sommardäcken. Plockar av vinterdäcken och ser hur skiten hänger där, fastsatta med spacers, varje däck är fastsatt med olika bult. 3 bult är samma på varje däck, men en av dem är kortare, på varje däck.
Var inte bara det att fälgarna inte passade så att spacers behövdes utan själva navet på bilen passar inte på däcken heller. Hålet i vinterfälgarna är för stort vilket gör att de hängt på navet lite skevt å fint och endast centrerats med hjälp av bultarna. (bild bifogad).
Tar bort spacerplattorna och sätter på sommardäcken och är nöjd med detta då jag misstänker att en del av vibrationerna kanske kommit av att vinterfälgarna hängt på navet. Ska testa bilen, startar, ger gas. Och bilen rör sig inte en mm. Hissar upp bilen och tar väck ett däck och ser inte något fel (ett däcksbyte är ju inte så väldigt komplicerat trots allt). Lite smått irriterad så testar jag att sätta dit spacerplattorna för att se om det gör någon skillnad. Nu går bilen att köra framåt, men det går trögt och så fort jag släpper gasen så bromsar bilen precis som om bromsarna låg an. Kör 10 meter till sakta sakta.
Röd lampa på displayen, STOP står det, Rösten börjar tala. Brake system failure, Brake assist failure, ESP failure, Stop the vehicle. Nu står biljäveln stilla och jag har fan inget fordon att ta mig till jobbet med klockan 05:30 på morgonen och detta pga. jag skiftade från vinter till sommardäck.
Bultarnas längd, ja varför kom jag fram till något senare. Den extra långa bultarna var naturligtvis för att de skulle nå ända in pga. spacer-plattorna, och de "korta" bultarna var originalbultar. Alltså, hade jag blivit stående i skogen med bara bilens domkraft och fälgnyckel så hade jag fått bort 1 bult pga. detta, och antagligen låste de för långa bultarna fast sommardäcken då jag satte fast dem utan spacers och eventuellt kan jag ha skadat bromsarna då?
Har inte hunnit kontakta säljaren ännu men ska göra det, var bara tvungen att skriva av mig. Någon som vet om skiten kan ha gått sönder när jag bytte däck el. om det bara än nåt glapp ?
Ska iaf. lämna in bilen på lagning och den ska bärgas, den ska lagas, och jag ska fan ha hyrbil under tiden för nu börjar det bli löjligt med allt sk*t man ska behöva stå ut med efter att ha lagt iaf. för mig mycket pengar för en bil. Och den förbannade bilfirman ska stå för vartenda öre om det så ska till en rättsprocess för att få igenom det!
Johan Hansson - Karlskrona
Det är bara för firman o fixa allt eller ta tillbaka bilen. Spacers är väl dessutom ej lagligt på din bil. Antagligen har du dragit bultarna in i ok+skivor om du har kört med för långa...då snurrar inte hjulen som dom ska och då får du Esp failure !!!
Om det är en volvohandlare du köpt av, ring till Renault Göteborg och berätta allt.
Om det är en volvohandlare du köpt av, ring till Renault Göteborg och berätta allt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Det står ju Volvo på fälgen!
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Ok, bra då kan jag klämma åt dem lite hårdare ang. att de satte dit spacers. Mjo det är Volvofälgar, var ju därför de var tvungna att sätta dit spacers för att få skiten att sitta, men det blev ju iaf. glapp mellan "navet" och hålet i mitten på fälgen pga. att hålet är för stort. Så fälgarna satt bara fast med bultarna och hade ju knappt nåt stöd för övrigt. Ska snacka med dom i morgon, ska bli spännande att se vad de säger.
Johan Hansson - Karlskrona
Ta kontakt med Konsumentkontoret i din kommun om dom börjar krångla. Eller gör det omgående, så vet du exakt vilka rättigheter du har som kund, och vilka skyldigheter som bilfirman har gentemot dig.
Bilbranschen är tydligen ganska rutten, men det är bara att stå på sig å hävda sin rätt. Tror tom du har rätt att häva köpet.
Jobbigt att bråka med folk, men stå på dig!
Bilbranschen är tydligen ganska rutten, men det är bara att stå på sig å hävda sin rätt. Tror tom du har rätt att häva köpet.
Jobbigt att bråka med folk, men stå på dig!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Den förlånga bulten har säkert rivit sönder rotationsgivaren på om du har tur bara 2 hjulnav, annars alla fyra.Funkar inte hjulsensorerna så blir det fel på
ABS,ESP och antispinn om den har det.
Fäljarna ser ut att vara från V850.
När du fått den reparerad så kolla att gängorna är hela.Har du otur så har den för långa bulten krökt sej och den oseriösa verkstaden kommer säkert bara att tvinga ut bulten ur gängorna.
Sickna klåpare man blir mörkrädd
ABS,ESP och antispinn om den har det.
Fäljarna ser ut att vara från V850.
När du fått den reparerad så kolla att gängorna är hela.Har du otur så har den för långa bulten krökt sej och den oseriösa verkstaden kommer säkert bara att tvinga ut bulten ur gängorna.
Sickna klåpare man blir mörkrädd
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem