Stagen till bakrutan hoppar ur (Espace -98)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ansk@hotmail.com

Stagen till bakrutan hoppar ur (Espace -98)

Post by ansk@hotmail.com »

På vår Espace -98 går ju bakrutan att öppna, kom jag på.

Förutom gångjärnen har bakrutan fjädrande stag så att den kan ställas upp i öppet läge.

Stagen sitter fint i rörliga leder i bakluckans ram för rutan. Däremot sitter stagen inte särskilt bra i bakrutans motsvarande leder. Stagens ändar är kulformade och ganska lätt så hoppar de ur sina leder.

Kan inte inse om detta är ett fel eller om det är konstruerat lite risigt. Ska det måhända vara någon grunka där som låser stagens ändkulor mot lederna i bakrutan - dvs dessa fattas på vår bil?

Om svar anhålles!

Anders
Johan

Re: Stagen till bakrutan hoppar ur (Espace -98)

Post by Johan »

ansk@hotmail.com wrote:På vår Espace -98 går ju bakrutan att öppna, kom jag på.

Förutom gångjärnen har bakrutan fjädrande stag så att den kan ställas upp i öppet läge.

Stagen sitter fint i rörliga leder i bakluckans ram för rutan. Däremot sitter stagen inte särskilt bra i bakrutans motsvarande leder. Stagens ändar är kulformade och ganska lätt så hoppar de ur sina leder.

Kan inte inse om detta är ett fel eller om det är konstruerat lite risigt. Ska det måhända vara någon grunka där som låser stagens ändkulor mot lederna i bakrutan - dvs dessa fattas på vår bil?

Om svar anhålles!

Anders
Jag känner en som har varit med dig om samma sak. Men han hade lite otur när bakrutan skulle stängas lossnade troligt viss en gasfjäder och rutan gick i tusen bitar när gasfjädern kom i mellan. Titta noga efter slitage av delarna. Kom ihåg plast är mjukare än stål.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply