Nollställa datorn/motorstyrning Megané II?
Moderator: Forumpolisen
Nollställa datorn/motorstyrning Megané II?
Hej vänner
Hur nollställer jag datorn / motorstyrningen i min Mégane II 1,6?
Är det möjligt att göra det utan att koppla ifrån batteriet? (jag vet att datorn nollas om jag kopplar bort strömmen, men om jag slipper skruva - saknar rätta verktygen - för att nolla datorn så är jag tacksam).
Hur nollställer jag datorn / motorstyrningen i min Mégane II 1,6?
Är det möjligt att göra det utan att koppla ifrån batteriet? (jag vet att datorn nollas om jag kopplar bort strömmen, men om jag slipper skruva - saknar rätta verktygen - för att nolla datorn så är jag tacksam).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
"Nollställnig" Radering av felkoder i styrboxar kan endast göras med diagnosdator. Trots att du får varningslampan att slockna så ligger felet lagrat i felminnet, även om du kopplat bort batteriet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag menar inte radering av felkoder, jag menar en reset - boota om styrdatorn så att den återgår till sina grundinställningar, detta är det som händer när man kopplar ifrån batteriet. Jag har inte alls pratat om några felkoder!
På en Peugeot 307 gör man det genom att låta tändningsnyckeln vänta en viss position (jag har ej färskt i huvudet nu hur länge den ska hållas där). Hur gör man det på en Mégane II, utan åbäket att koppla ifrån batteriet?
Hälsar
R
På en Peugeot 307 gör man det genom att låta tändningsnyckeln vänta en viss position (jag har ej färskt i huvudet nu hur länge den ska hållas där). Hur gör man det på en Mégane II, utan åbäket att koppla ifrån batteriet?
Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Varför vill du göra detta?
Idén med ett adaptivt bränslesystem är att den anpassar insprutningen/tändningen så att den går så bra och rent som möjligt.
När man nollar detta med Clip, Renaults diagnosdator, så går bilen mycket illa dom första milen.
T.ex. väldigt orolig tomgång.
Jag tycker inte att du skall försöka att nollställa bränslesystemet om du inte har gjort något med motorn, t.ex. rengjort spjällhuset.
Idén med ett adaptivt bränslesystem är att den anpassar insprutningen/tändningen så att den går så bra och rent som möjligt.
När man nollar detta med Clip, Renaults diagnosdator, så går bilen mycket illa dom första milen.
T.ex. väldigt orolig tomgång.
Jag tycker inte att du skall försöka att nollställa bränslesystemet om du inte har gjort något med motorn, t.ex. rengjort spjällhuset.
Richard Lorin - Göteborg #1876
Renault COTECH
Renault F1 Supporter
Renault COTECH
Renault F1 Supporter
När jag bytte batteri på bilen så gick bilen alldeles perfekt.
Sedan har den varit inne på service och efter det så tappar motorn andningen när jag trycker på gasen första gången efter uppstart, om jag håller kvar gasen så stannar motorn. Om jag släpper gasen, så går den alldeles utmärkt sedan. Jag ringde verkstan och de sa "fortsätt köra med bilen så blir det bra sen, det är ett adaptivt system, vi har tankat in så den ska fungera som när den var ny"... Johejsan.
Detta problem hade jag innan jag bytte batteriet... sen gick bilen helt underbart, perfekt gasrespons direkt efter uppstart, ända tills jag kom in på service med den.
Och då vart allting fel... Och jag har kört många många mil nu och det blir inte ett dugg bättre.
Så dä tänkte jag, om jag bryter strömmen, som jag gjorde förra gången, så blir det bra igen. Eftersom det blev så då...
Sedan har den varit inne på service och efter det så tappar motorn andningen när jag trycker på gasen första gången efter uppstart, om jag håller kvar gasen så stannar motorn. Om jag släpper gasen, så går den alldeles utmärkt sedan. Jag ringde verkstan och de sa "fortsätt köra med bilen så blir det bra sen, det är ett adaptivt system, vi har tankat in så den ska fungera som när den var ny"... Johejsan.
Detta problem hade jag innan jag bytte batteriet... sen gick bilen helt underbart, perfekt gasrespons direkt efter uppstart, ända tills jag kom in på service med den.
Och då vart allting fel... Och jag har kört många många mil nu och det blir inte ett dugg bättre.
Så dä tänkte jag, om jag bryter strömmen, som jag gjorde förra gången, så blir det bra igen. Eftersom det blev så då...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04