kamrem +vattenpump
Moderator: Forumpolisen
kamrem +vattenpump
Hej.
Jag är eventuellt på gång att köpa en Laguna II 1,8 -02-03. Fråga: Vid kamremsbyte, är det rekommendabelt att byta vattenpump samtidigt? Har hört nåt om det. I övrigt, hur är priser på reservdelar, typ slitdelar mm. Kan man byta xenonlampor själv eller är det ett jobb för verkstad? Var kan jag hitta något register på specifikationer på de olika modellerna, Euroline, sportline, Classe Affaire (vet ej om det finns fler modeller), dvs vad som skiljer i utrustning mellan modellerna, standard och tillval? Sitter det rostfritt avgas på alla modeller?
Många frågor blev det.
mvh, Per.
Jag är eventuellt på gång att köpa en Laguna II 1,8 -02-03. Fråga: Vid kamremsbyte, är det rekommendabelt att byta vattenpump samtidigt? Har hört nåt om det. I övrigt, hur är priser på reservdelar, typ slitdelar mm. Kan man byta xenonlampor själv eller är det ett jobb för verkstad? Var kan jag hitta något register på specifikationer på de olika modellerna, Euroline, sportline, Classe Affaire (vet ej om det finns fler modeller), dvs vad som skiljer i utrustning mellan modellerna, standard och tillval? Sitter det rostfritt avgas på alla modeller?
Många frågor blev det.
mvh, Per.
Hej!
Ja jag hade bytt vattenpumpen samtidigt. Annars havererar den garanterat ett par hundra mil senare.
Reservdelspriset tycker jag ligger i snudd på överkant, men än så länge så beror det mycket på att volvo lägger till på priset. Får hoppas att det blir ändring på det framöver.
Ang avgassystemet vet jag inte riktigt. Borde kanske veta det egentligen
Men absolut inte på alla modeller iallafall....Har allt bytt ett gäng avgassystem på Renaulterna
MVH
Ja jag hade bytt vattenpumpen samtidigt. Annars havererar den garanterat ett par hundra mil senare.
Reservdelspriset tycker jag ligger i snudd på överkant, men än så länge så beror det mycket på att volvo lägger till på priset. Får hoppas att det blir ändring på det framöver.
Ang avgassystemet vet jag inte riktigt. Borde kanske veta det egentligen
Men absolut inte på alla modeller iallafall....Har allt bytt ett gäng avgassystem på Renaulterna
MVH
Andreas Elmersson
R32 GTR 669whp
R32 GTR 669whp
- Jolle_Pborn
Ett eventuellt vattenpumpras får ju väldigt skilda konsekvenser beroende på om den drivs av kamremmen eller av en separat rem. I bästa fall läcker det bara. I värsta fall blir det totalras om kamremmen kuggar över. Det är rätt lite extrajobb att byta vattenpump om man ändå byter kamrem, typ.
ClioSporten t.ex. har vattenpumpen "separat" driven av aggregatremmen.
Hur det ser ut på Laguna II 1,8 -02-03 kanske någon kan klargöra.
ClioSporten t.ex. har vattenpumpen "separat" driven av aggregatremmen.
Hur det ser ut på Laguna II 1,8 -02-03 kanske någon kan klargöra.
Laguna med den gamla f4r motorn drivs vattenpumpen av separat rem.Den nya f4r (ja den heter så också ) drivs pumpen av ryggen av kamremmen.
I de fall vatten pumpen drivs av kamremmen så är det enda seriösa att byta pump när man byter kamremsats. Man kan jämställa den med en löprulle för kamremmen.
Hur det är med nya/gamla clio rs med f4r vetjag inte eller sitter det rentav den ännu äldre f7r i dom
I de fall vatten pumpen drivs av kamremmen så är det enda seriösa att byta pump när man byter kamremsats. Man kan jämställa den med en löprulle för kamremmen.
Hur det är med nya/gamla clio rs med f4r vetjag inte eller sitter det rentav den ännu äldre f7r i dom
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem