kamrem +vattenpump

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
basuel
Posts: 1
Joined: 05 Mar 2007, 21:56
Location: oskarshamn

kamrem +vattenpump

Post by basuel »

Hej.
Jag är eventuellt på gång att köpa en Laguna II 1,8 -02-03. Fråga: Vid kamremsbyte, är det rekommendabelt att byta vattenpump samtidigt? Har hört nåt om det. I övrigt, hur är priser på reservdelar, typ slitdelar mm. Kan man byta xenonlampor själv eller är det ett jobb för verkstad? Var kan jag hitta något register på specifikationer på de olika modellerna, Euroline, sportline, Classe Affaire (vet ej om det finns fler modeller), dvs vad som skiljer i utrustning mellan modellerna, standard och tillval? Sitter det rostfritt avgas på alla modeller?

Många frågor blev det.
mvh, Per.
and(R)eas
Posts: 22
Joined: 19 Nov 2006, 20:25

Post by and(R)eas »

Hej!

Ja jag hade bytt vattenpumpen samtidigt. Annars havererar den garanterat ett par hundra mil senare.

Reservdelspriset tycker jag ligger i snudd på överkant, men än så länge så beror det mycket på att volvo lägger till på priset. Får hoppas att det blir ändring på det framöver.

Ang avgassystemet vet jag inte riktigt. Borde kanske veta det egentligen :wink:
Men absolut inte på alla modeller iallafall....Har allt bytt ett gäng avgassystem på Renaulterna 8)

MVH
Andreas Elmersson
R32 GTR 669whp
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

reservdelspriset tycker jag är billigt... AUTOFRANCE AUTOFRANCE AUTOFRANCE AUTOFRANCE
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

and(R)eas wrote:Annars havererar den garanterat ett par hundra mil senare...
nja, den håller betydligt längre. Mycket beroende hur långt och gammal bilen är. När jag bytte kamrem så sa dom att det kunde vänta.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Ett eventuellt vattenpumpras får ju väldigt skilda konsekvenser beroende på om den drivs av kamremmen eller av en separat rem. I bästa fall läcker det bara. I värsta fall blir det totalras om kamremmen kuggar över. Det är rätt lite extrajobb att byta vattenpump om man ändå byter kamrem, typ.
ClioSporten t.ex. har vattenpumpen "separat" driven av aggregatremmen.
Hur det ser ut på Laguna II 1,8 -02-03 kanske någon kan klargöra.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Laguna med den gamla f4r motorn drivs vattenpumpen av separat rem.Den nya f4r (ja den heter så också :!:) drivs pumpen av ryggen av kamremmen.
I de fall vatten pumpen drivs av kamremmen så är det enda seriösa att byta pump när man byter kamremsats. Man kan jämställa den med en löprulle för kamremmen.
Hur det är med nya/gamla clio rs med f4r vetjag inte eller sitter det rentav den ännu äldre f7r i dom :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Vattenpumpen på 1,8 (F4P) drivs av kamremmen, så det är lika bra att byta både pump, spännhjul och löphjul till både kamrem och hjälpaggregatsrem. (Dvs enligt Renaults rekommendationer)
and(R)eas
Posts: 22
Joined: 19 Nov 2006, 20:25

Post by and(R)eas »

Dennis wrote: I de fall vatten pumpen drivs av kamremmen så är det enda seriösa att byta pump när man byter kamremsats. Man kan jämställa den med en löprulle för kamremmen.
:
Precis...inget att snåla på :wink:
Andreas Elmersson
R32 GTR 669whp
Post Reply